Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 15 GRUDNIA 2020
Odmowa rodzica w sprawie dokonania pomiaru temperatury u dziecka
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy rodzic może odmówić pomiaru temperatury swojego dziecka przy przyprowadzeniu go do przedszkola? Jak przedszkole może skłonić rodzica do wyrażenia zgody ze względu na pandemię?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.),
• Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 59 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 491 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CO-VID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placów-kach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 ze zm.).
Obowiązek mierzenia temperatury wynika z wewnętrznych uregulowań przedszkola przyję-tych przez dyrektora. Obowiązek przyjęcia takich uregulowań wynika natomiast z szeregu przepisów prawa powszechnie obowiązującego. W pierwszej kolejności należy tu przytoczyć art. 68 ust. 1 pkt 6 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zgodnie z którym dy-rektor przedszkola wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
Obecnie obowiązuje Rozporządzenie MZ z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, a stan ten jest zagrożeniem dla osób prze-bywających w każdym wspólnym budynku, w tym w przedszkolu, co oznacza, że obowiąz-kiem dyrektora jest przyjęcie procedur ograniczających możliwość zarażenia na terenie jed-nostki, którą zarządza. Obowiązek ten został dodatkowo potwierdzony regulacją § 2 Rozpo-rządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, stosownie do którego dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu.
Na marginesie dodać należy, że treść tego Rozporządzenia pozwala na podjęcie przez dyrek-tora dodatkowych działań w przypadku, gdy uzna, że ze względu na aktualną sytuację epide-miologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci. Treść § 18 ust. 2a w związku z ust. 2c daje bowiem możliwość zawieszenia zajęć, które może dotyczyć w szczególności grupy, grupy wychowawczej lub całego przedszkola, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
Zwrócić należy jednak jeszcze uwagę na fakt, że prawo badania temperatury dziecka czy sto-sowania izolacji w razie podejrzenia zarażenia wynika również z wytycznych Głównego In-spektora Sanitarnego. Wytyczne te są wydawane na podstawie art. 8a ust. 5 pkt 2 Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i są wiążące dla dyrektora, co do-datkowo potwierdzone zostało przez treść § 13c Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jed-nostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, który wprost stanowi, że dyrektor jednostki systemu oświaty uwzględnia w funkcjo-nowaniu jednostki przepisy odrębne dotyczące ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii oraz wytycznych ministra właściwego ds. zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
Reasumując, uznać należy, że niestosowanie się do przedszkolnych procedur nie jest postawą dopuszczalną, godzi ono bowiem w dobro w postaci bezpieczeństwa dzieci, którego ochronie służą właśnie przyjęte procedury. Brak stosowania się do tych procedur może być przyczyną nałożenia kar statutowych.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM