Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Matematyczny świąteczny escape room online Opracowali: Ksenia Erdmann, nauczycielka matematyki z Wrocławia, i Wojciech Wątor, nauczyciel matematyki z Krakowa, założyciele grupy „ESCAPE ROOM w edukacji” na Facebooku O SCENARIUSZU: Escape room zawiera zadania przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty z działów: arytmetyka, algebra i geometria. Treści zadań zostały w większości zaczerpnięte z ubiegłorocznych egzaminów oraz informatora i dostosowane do tematyki świątecznej. Projekt został wykonany w programie Genial.ly, dzięki czemu można wykorzystać go w edukacji zdalnej. Escape room jest dość rozbudowany (składa się z 13 zadań matematycznych) i na pewno zajmie uczniom więcej niż 45 min. Materiał znajduje się na stronie: https://view.genial.ly/5fa6846a89da530d018ce604/presentation-er- swiateczny-dla-kl-vii-viii. GRUPA WIEKOWA: uczniowie klas VII–VIII szkół podstawowych. CELE:  rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz czytania ze zrozumieniem,  powtórzenie wiadomości do egzaminu ósmoklasisty z działów: arytmetyka, algebra i geometria. ROZWIĄZANIA ZADAŃ: Gracze będą mieli do przejścia trzy osobne ścieżki (działy matematyczne) w następującej kolejności: arytmetyka, algebra i geometria. Finalny kod to: 157. 1. Arytmetykus (zadania można rozwiązywać w dowolnej kolejności) Poniższy schemat przedstawia miejsca ukrycia zadań. Gracze przemieszczają się po mieszkaniu Arytmetykusa. Po rozwiązaniu wszystkich zadań muszą kliknąć na postać krasnala, który poprosi o podanie odpowiedzi zapisanych w trakcie gry. W zamian podzieli się informacją o pierwszej cyfrze Zadanie 1. Uczniowie muszą nałożyć kartkę z okienkami na tę z tekstem, aby poznać dokładną treść zadania. Poprawna odpowiedź: 9 (pytano o sumę cyfr wyniku, czyli 2 + 7). Zadanie 2. Uczniowie najpierw odczytują treść zadania, która ukryta jest w labiryncie, następnie uzupełniają sudoku. Poprawna odpowiedź: 9 (pytano o wykładnik potęgi). Zadanie 3. Polecenie pojawi się po ułożeniu puzzli. Poprawna odpowiedź: 5. Zadanie 4. Zadaniem uczniów jest dopasowanie działań na bombkach do wyników z pudełek. Poprawna odpowiedź: 8 (liczba z nadmiarowego pudełka). Zadanie 5. Fragment polecenia został zaszyfrowany. Uczniowie ustawiają koło szyfrujące w pozycji A=3 (informacja o tym, jak ustawić koło, znajduje się w skarpecie na kominku). Poprawna odpowiedź: 16. 2. Algebrus (zadania należy rozwiązać w narzuconej kolejności) Zadanie 1. Uczniowie zaznaczają jedną z sześciu możliwych odpowiedzi. Poprawny wynik: 39. Zadanie 2. Uczniowie najpierw chwytają gwiazdkę i prowadzą ją w kierunku zielonego prostokąta. Pozwoli im to odczytać treść zadania. Poprawny wynik: 15 (ta liczba odblokuje przejście do kolejnego slajdu). Zadanie 3. Ćwiczenie polega na dobraniu w pary działań i wyników. Na koniec wyświetli się informacja o tym, że aby przejść dalej, należy kliknąć na śnieżynkę. Zadanie 4. Po rozwiązaniu zadania gracze zostaną poproszeni o podanie wyniku (104), który doprowadzi ich do krasnala Algebrusa. On poda drugą cyfrę kodu do magazynu Mikołaja: 5. 3. Geometrus (uczeń/uczennica rozwiązuje zadania w narzuconej kolejności) Uczniowie muszą zapisywać wyniki zadań. Uzyskane liczby będą niezbędne do otrzymania trzeciej cyfry od Geometrusa: 7. Gdyby przypadkiem czegoś nie zapisali, zawsze mogą bez problemu wrócić do poprzednich zadań, klikając „Wstecz”. Zadanie 1. Polecenie zapisane w postaci odbicia lustrzanego. Poprawna odpowiedź: 92 cm. Zadanie 2. Polecenie zapisane w postaci spirali. Aby przejść dalej, uczniowie muszą wybrać poprawną odpowiedź: zielony i fioletowy. Zadanie 3. Uczniowie rozwiązują zadanie na podstawie informacji od Geometrusa oraz ogłoszenia na Instagramie. Poprawna odpowiedź: 652 zł. Zadanie 4. Jedna z danych w zadaniu została zaszyfrowana szyfrem obrazkowym. Poprawna odpowiedź: 78.