Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 1 GRUDNIA 2020 Oświadczenie rodzica o odmowie stosowania się do obowiązujących w przedszkolu procedur Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego W jaki sposób ma się zachować dyrektor (biorąc pod uwagę istniejącą sytuację pande-miczną i nałożenie na dyrektorów przedszkoli obwarowań z MEN-u, GIS-u oraz innych instytucji), kiedy rodzic przedkłada oświadczenie o odmowie stosowania się do obowią-zujących w przedszkolu procedur? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), • Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 59 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 491 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placów-kach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CO-VID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.). Przedmiotowe pismo nie może być podstawą niestosowania przedszkolnych procedur bezpie-czeństwa dotyczących ochrony przed zarażeniem COVID-19. Podkreślić trzeba, że obowią-zek zasłaniania ust i nosa, jak również obowiązek mierzenia temperatury czy stosowania po-mieszczenia, w którym dziecko zdradzające objawy zarażenia będzie przebywało do czasu przybycia rodziców, wynikają z wewnętrznych uregulowań przedszkola, przyjętych przez dy-rektora. Obowiązek przyjęcia takich uregulowań wynika natomiast z szeregu przepisów prawa po-wszechnie obowiązującego. W pierwszej kolejności należy tu przytoczyć art. 68 ust. 1 pkt 6 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zgodnie z którym dyrektor przedszkola wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w cza-sie zajęć organizowanych przez przedszkole. Obecnie obowiązuje Rozporządzenie MZ z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, a stan ten jest zagrożeniem dla osób przebywających w każdym wspólnym budynku, w tym w przedszkolu, co oznacza, że obowiązkiem dyrektora jest przyjęcie procedur ograniczających możliwość zarażenia na terenie jednostki, którą zarządza. Obowiązek ten dodatkowo został potwierdzony regulacją § 2 Rozporządzenia MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, stosownie do którego dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektami należącymi do tej jednostki. Treść tego Rozporządzenia pozwala na podjęcie przez dyrektora dodatkowych działań w przy-padku, gdy uzna, że ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci. Treść § 18 ust. 2a w związku z ust. 2c daje bowiem możliwość zawieszenia zajęć, które może dotyczyć w szczególności grupy, grupy wychowawczej, oddziału, etapu edukacyjnego albo całego przedszkola, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć. Zwrócić tu jednak jeszcze należy uwagę na fakt, że prawo badania temperatury u dziecka czy stosowania izolacji w razie podejrzenia zarażenia wynika również z wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego. Wytyczne te są wydawane na podstawie art. 8a ust. 5 pkt 2 Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i są wiążące dla dyrektora, co do-datkowo potwierdzone zostało treścią § 13c Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jedno-stek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- -19, który wprost stanowi, że dyrektor jednostki systemu oświaty uwzględnia w funkcjono-waniu jednostki przepisy odrębne dotyczące ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wy-stąpieniem stanu epidemii oraz wytycznych ministra właściwego ds. zdrowia, Głównego In-spektora Sanitarnego oraz ministra właściwego ds. oświaty i wychowania. Reasumując, uznać trzeba, że niestosowanie się do przedszkolnych procedur nie jest postawą dopuszczalną, ponieważ godzi w dobro w postaci bezpieczeństwa dzieci, którego ochronie służą właśnie przyjęte procedury. Takie zachowanie jest zatem podstawą stosowania kar przewidzianych w statucie przedszkola. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM