Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 27 LISTOPADA 2020
W jaki sposób egzekwować odizolowanie pracownika chorego na COVID-19 od pozostałych zatrudnionych?
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Pracownik chory na COVID-19, zanim poznał wynik testu, siedział w bliskiej odległości drugiego pracownika, bez maseczki. Sąsiadujący pracownik odmawia pójścia do domu, do lekarza. W jaki sposób dyrektor może wyegzekwować jego odizolowanie, aby chronić pozostałych pracowników?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320).
Pracodawca nie może żądać od pracownika wykonania innych badań, niż te wskazane w art. 229 Kodeksu pracy. Przepis ten natomiast przewiduje jedynie badania wstępne, okresowe i kontrolne.
Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie ma żadnych możliwości, ponieważ w przypadku, gdy zaobserwuje u pracownika objawy choroby, ma prawo nie dopuścić go do pracy i skontaktować się z właściwą stacją sanitarną-epidemiologiczną. Ponadto można się również skontaktować z sanepidem w przypadku, gdy pracownik nie wykazuje jeszcze objawów zarażenia, i przedstawić całą sytuację, w szczególności fakt, że pracownik miał kontakt z zarażonym w pracy. Inspekcja sanitarna może podjąć decyzję o objęciu kwarantanną takiego pracownika.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.