Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Karta oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy sekretarza szkoły
Imię i nazwisko pracownika:
Data zapoznania się:
Podpis:
Lp. Zagrożenia Środki ograniczające ryzyko zawodowe stosowane obecnie na stanowisku pracy Oszacowanie/ ocena ryzyka z uwzględnieniem stosowanych środków ograniczających ryzyko Zalecenia dotyczące wprowadzenia dodatkowych środków ochrony
1. Prąd elektryczny o napięciu do 1 kV • dokonywanie okresowych pomiarów instalacji i urządzeń elektrycznych pod względem ochrony przeciwporażeniowej oraz rezystancji uziemień i izolacji,
• systematyczne przeglądy o ocena sprawności wyłączników oraz stanu przewodów zasilających,
• dokonywanie przeglądów codziennych urządzeń przed ich użyciem,
• niewłączanie urządzenia w przypadku stwierdzenia jego niesprawności,
• zgłaszanie do działu serwisu wszelkich zauważonych usterek, w tym: uszkodzeń wyłączników i przewodów zasilających Małe/dopuszczalne Instalacja elektryczna powinna być serwisowana przez wyspecjalizowane, uprawnione firmy, których pracownicy posiadają wymagane kwalifikacje do wykonywania przeglądów i pomiarów
2. Śliskie i nierówne powierzchnie. • usuwanie z podłogi (powierzchni) śliskości,
• stosowanie antypoślizgowych środków czyszczących.
• przeglądy stanowisk pracy i pomieszczeń zgodnie z wymaganiami i ustaleniami firmy (korporacyjnymi),
• układanie przewodów zasilających w specjalnych listwach doprowadzających aby nie zalegały w przejściach i dojściach,
• personel sprzątający jest zobowiązany do ustawiania przenośnych ostrzeżeń dotyczących mokrej lub śliskiej nawierzchni np. „Uwaga! mokra podłoga” Małe/dopuszczalne • zachowanie ostrożności,
• personel sprzątający zobowiązać do natychmiastowego usuwania rozlanych płynów i zachowania obowiązujących wymogów
3. Pole elektrostatyczne • stosowanie monitorów posiadających atest TCO,
• zachowanie wymaganych odległości miedzy sąsiednimi monitorami – min. 60 cm,
• zachowanie wymaganej odległości między pracownikiem, a tyłem monitora – min. 80 cm,
• utrzymywanie właściwej wilgotności w pomieszczeniach pracy – min. 40 proc.,
• usuwanie kurzu z powierzchni ekranu wilgotną szmatką przed włączeniem monitora,
• obecność roślin zielonych (poprawiających stan powietrza pod względem jonizacji),
• stosowanie przerw w pracy zgodnie z kodeksem pracy Małe/dopuszczalne Podtrzymywanie obecnych czynności w celu zapewnienia ryzyka na co najmniej tym samym poziomie
4. Wilgotność i temperatura • możliwość regulacji nastawień urządzeń klimatyzacyjnych na żądaną temperaturę,
• możliwość nawilżania powietrza przez urządzenia klimatyzacyjne,
• wyposażenie miejsc pracy w rośliny zielone,
• zapewnienie dowolnej ilości płynów do picia (dystrybutory wody, automaty vendingowe),
• regularne przeglądy systemu wentylacji i klimatyzacji Małe/dopuszczalne • regularne pomiary wilgotności i temperatury w pomieszczeniach pracy,
• zgłaszanie wszelkich niedogodności związanych z mikroklimatem do służby BHP
5. Obciążenie statyczne • stosowanie na stanowiskach pracy krzeseł (foteli) umożliwiających indywidualne, łatwe dopasowanie do pracownika (pięcioramienna podstawa, regulowane siedzisko, oparcie i podłokietniki),
• wyposażenie w meble biurowe umożliwiające dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy,
• wyposażenie w klawiaturę i monitory z możliwością regulacji kąta pochylenia,
• korzystanie z informacji w zakresie ergonomii zamieszczanej na wewnętrznych stronach intranetowych,
• korzystanie z możliwości uprawiania sportu zapewnionego przez zakład pracy (sekcja piłki nożnej, koszykówki, siatkówki Małe/dopuszczalne • możliwość zakupienia fotela/krzesła do pracy z komputerem wg zaleceń lekarza,
• ćwiczenia relaksacyjne
6. Pożar • stała kontrola stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektu (realizowane przez administratora obiektu),
• nadzór nad realizacją umowy z administratorem w zakresie terminowego,
• wykonywania przeglądów i kontroli stanu technicznego podręcznych środków gaśniczych oraz systemów sygnalizacyjnych,
• wyposażenie pomieszczeń pracy w zgodną z przepisami przeciwpożarowymi ilość podręcznego sprzętu gaśniczego,
• odpowiednie oznakowanie dróg ewakuacyjnych, podręcznego sprzętu ppoż. oraz elementów systemu zabezpieczenia ppoż.,
• znajomość sposobu postępowania na wypadek pożaru,
• umiejętność posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym,
• dbałość o stan techniczny urządzeń gaśniczych,
• przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
• wyznaczenie miejsc do palenia tytoniu,
• wyznaczenie koordynatorów ewakuacji,
• opracowanie odpowiednich procedur ewakuacyjnych,
• szkolenie pracowników w zakresie reagowania w sytuacji zagrożenia i ogłoszonej ewakuacji (realizowane m.in. podczas szkolenia wstępnego bhp),
• utrzymywanie porządku w pomieszczeniach, nie zastawianie dróg ewakuacyjnych,
• regularne ćwiczenia ewakuacje Średnie/dopuszczalne podtrzymywanie obecnych czynności w celu zapewnienia ryzyka na co najmniej tym samym poziomie
7. Niewłaściwe oświetlenie stanowiska pracy • zastosowanie opraw oświetleniowych rozpraszających światło i redukujących możliwości powstawania olśnień,
• zabezpieczenie oświetlenia miejscowego przed wywoływaniem olśnień i odblasków poprzez stosowanie specjalnych opraw, mających odpowiednio ukształtowany odbłyśnik i raster,
• wyposażenie okien w urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy – verticali,
• ograniczenie powstawania olśnień pochodzących od ścian i jasnych płaszczyzn w pomieszczeniu,
• zapewnienie możliwości ustawienia monitora względem źródeł światła w sposób ograniczający możliwość powstawania olśnień i odbicia światła poprzez zastosowanie ścianek działowych i verticali. Ustawienie monitora prostopadle do okien,
• badanie wzroku w ramach profilaktycznej opieki lekarskiej,
• stosowanie, w/g zaleceń zakładowego lekarza okulisty, okularów korekcyjnych, za zakup których zakład zwraca poniesione koszty,
• wykonywanie pomiarów natężenia oświetlenia na stanowisku pracy,
• zapewnienie natężenia oświetlenia stanowiska pracy zgodnego z PN tj. 500 luxów,
• oświetlenie wnętrz światłem elektrycznym Średnie/dopuszczalne Zapewnienie oświetlenia miejscowego (lampy dodatkowej)
8. Hałas • akustyczna optymalizacja stanowisk pracy,
• nieprzekraczanie normy hałasu wytwarzanego przez urządzenia techniki biurowej oraz urządzenia klimatyzacyjne,
• zabezpieczenie od wpływa hałasu z zewnątrz poprzez jego odległość budynku od arterii komunikacyjnych o dużym nasileniu ruchu drogowego oraz właściwą izolację akustyczną budynku,
• wykonywanie terminowych przeglądów stanu technicznego urządzeń,
• umieszczenie urządzeń kserograficznych w wyodrębnionych ściankami działowymi punktach Bardzo małe/dopuszczalne Wyciszenie dźwięków dzwonków telefonicznych
9. Mikroorganizmy (bakterie, wirusy, priony, grzyby, sinice, mikroorganizmy zwierzęce i roślinne) i alergeny • w okresie zachorowań: szczepienia przeciwko grypie,
• regularne czyszczenie klimatyzacji w samochodzie,
• regularne pranie wykładzin Małe/dopuszczalne • stosowanie się do zasad higieny (mycie rąk),
• stosowanie żeli do dezynfekcji rąk
10. Obciążenie fizyczne • stosowanie wózków platformowych do transportu,
• przestrzeganie norm dźwigania,
• informowanie pracowników podczas wstępnych i okresowych szkoleń bhp o możliwych zagrożeniach,
• przenoszenie ładunków zgodnie z zasadami ergonomii Bardzo małe/dopuszczalne Podtrzymywanie obecnych czynności w celu zapewnienia ryzyka na co najmniej tym samym poziomie
11. Pole elektromagnetyczne.(w przypadku występowania monitorów CRT) • stosowanie monitora posiadającego atest TCO,
• zachowanie wymaganych odległości między sąsiednimi monitorami – min. 60 cm,
• zachowanie wymaganej odległości między pracownikiem, a tyłem monitora – min. 80 cm,
• oddzielenie stanowisk pracy przegrodami,
• stosowanie przerw w pracy zgodnie z przepisami Bardzo małe/dopuszczalne Zachowanie zalecanej odległości obserwacji ekranu wynoszącej 400–750 mm
12. Stres • stawianie wymagań zadaniowych właściwych dla danego stanowiska pracy,
• zapewnienie właściwych fizycznych i społecznych warunków pracy,
• przestrzeganie ustalonego regulaminem pracy czasu pracy,
• badania lekarskie,
• przygotowanie blisko stanowiska pracy pomieszczeń, w których pracownicy spotykają się i wspólnie spędzają przerwy,
• stwarzanie warunków dla funkcjonowania grup nieformalnych na terenie zakładu przez organizowanie wspólnej rekreacji pracowników Małe/dopuszczalne
13. Niedostateczne oświetlenie stanowiska pracy • zapewnienie natężenia oświetlenia stanowiska pracy zgodnego z PN,
• oświetlenie wnętrz światłem elektrycznym,
• właściwe usytuowanie oświetlenia nad stanowiskiem pracy,
• zapewnienie równomierności oświetlenia powierzchni pracy,
• stosowanie lamp jarzeniowych o niskiej temperaturze barwowej – ciepłobiałych lub białych, rozmieszczonych równolegle do osi patrzenia i do linii okien, poza osią wzroku,
• zapewnienie oświetlenia miejscowego (lampy dodatkowej) Bardzo małe/dopuszczalne Nadzór nad realizacją umowy z administratorem w zakresie dbałości o stan techniczny urządzeń oświetleniowych