Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Karta oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy sekretarza szkoły Imię i nazwisko pracownika: Data zapoznania się: Podpis: Lp. Zagrożenia Środki ograniczające ryzyko zawodowe stosowane obecnie na stanowisku pracy Oszacowanie/ ocena ryzyka z uwzględnieniem stosowanych środków ograniczających ryzyko Zalecenia dotyczące wprowadzenia dodatkowych środków ochrony 1. Prąd elektryczny o napięciu do 1 kV • dokonywanie okresowych pomiarów instalacji i urządzeń elektrycznych pod względem ochrony przeciwporażeniowej oraz rezystancji uziemień i izolacji, • systematyczne przeglądy o ocena sprawności wyłączników oraz stanu przewodów zasilających, • dokonywanie przeglądów codziennych urządzeń przed ich użyciem, • niewłączanie urządzenia w przypadku stwierdzenia jego niesprawności, • zgłaszanie do działu serwisu wszelkich zauważonych usterek, w tym: uszkodzeń wyłączników i przewodów zasilających Małe/dopuszczalne Instalacja elektryczna powinna być serwisowana przez wyspecjalizowane, uprawnione firmy, których pracownicy posiadają wymagane kwalifikacje do wykonywania przeglądów i pomiarów 2. Śliskie i nierówne powierzchnie. • usuwanie z podłogi (powierzchni) śliskości, • stosowanie antypoślizgowych środków czyszczących. • przeglądy stanowisk pracy i pomieszczeń zgodnie z wymaganiami i ustaleniami firmy (korporacyjnymi), • układanie przewodów zasilających w specjalnych listwach doprowadzających aby nie zalegały w przejściach i dojściach, • personel sprzątający jest zobowiązany do ustawiania przenośnych ostrzeżeń dotyczących mokrej lub śliskiej nawierzchni np. „Uwaga! mokra podłoga” Małe/dopuszczalne • zachowanie ostrożności, • personel sprzątający zobowiązać do natychmiastowego usuwania rozlanych płynów i zachowania obowiązujących wymogów 3. Pole elektrostatyczne • stosowanie monitorów posiadających atest TCO, • zachowanie wymaganych odległości miedzy sąsiednimi monitorami – min. 60 cm, • zachowanie wymaganej odległości między pracownikiem, a tyłem monitora – min. 80 cm, • utrzymywanie właściwej wilgotności w pomieszczeniach pracy – min. 40 proc., • usuwanie kurzu z powierzchni ekranu wilgotną szmatką przed włączeniem monitora, • obecność roślin zielonych (poprawiających stan powietrza pod względem jonizacji), • stosowanie przerw w pracy zgodnie z kodeksem pracy Małe/dopuszczalne Podtrzymywanie obecnych czynności w celu zapewnienia ryzyka na co najmniej tym samym poziomie 4. Wilgotność i temperatura • możliwość regulacji nastawień urządzeń klimatyzacyjnych na żądaną temperaturę, • możliwość nawilżania powietrza przez urządzenia klimatyzacyjne, • wyposażenie miejsc pracy w rośliny zielone, • zapewnienie dowolnej ilości płynów do picia (dystrybutory wody, automaty vendingowe), • regularne przeglądy systemu wentylacji i klimatyzacji Małe/dopuszczalne • regularne pomiary wilgotności i temperatury w pomieszczeniach pracy, • zgłaszanie wszelkich niedogodności związanych z mikroklimatem do służby BHP 5. Obciążenie statyczne • stosowanie na stanowiskach pracy krzeseł (foteli) umożliwiających indywidualne, łatwe dopasowanie do pracownika (pięcioramienna podstawa, regulowane siedzisko, oparcie i podłokietniki), • wyposażenie w meble biurowe umożliwiające dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, • wyposażenie w klawiaturę i monitory z możliwością regulacji kąta pochylenia, • korzystanie z informacji w zakresie ergonomii zamieszczanej na wewnętrznych stronach intranetowych, • korzystanie z możliwości uprawiania sportu zapewnionego przez zakład pracy (sekcja piłki nożnej, koszykówki, siatkówki Małe/dopuszczalne • możliwość zakupienia fotela/krzesła do pracy z komputerem wg zaleceń lekarza, • ćwiczenia relaksacyjne 6. Pożar • stała kontrola stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektu (realizowane przez administratora obiektu), • nadzór nad realizacją umowy z administratorem w zakresie terminowego, • wykonywania przeglądów i kontroli stanu technicznego podręcznych środków gaśniczych oraz systemów sygnalizacyjnych, • wyposażenie pomieszczeń pracy w zgodną z przepisami przeciwpożarowymi ilość podręcznego sprzętu gaśniczego, • odpowiednie oznakowanie dróg ewakuacyjnych, podręcznego sprzętu ppoż. oraz elementów systemu zabezpieczenia ppoż., • znajomość sposobu postępowania na wypadek pożaru, • umiejętność posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, • dbałość o stan techniczny urządzeń gaśniczych, • przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych, • wyznaczenie miejsc do palenia tytoniu, • wyznaczenie koordynatorów ewakuacji, • opracowanie odpowiednich procedur ewakuacyjnych, • szkolenie pracowników w zakresie reagowania w sytuacji zagrożenia i ogłoszonej ewakuacji (realizowane m.in. podczas szkolenia wstępnego bhp), • utrzymywanie porządku w pomieszczeniach, nie zastawianie dróg ewakuacyjnych, • regularne ćwiczenia ewakuacje Średnie/dopuszczalne podtrzymywanie obecnych czynności w celu zapewnienia ryzyka na co najmniej tym samym poziomie 7. Niewłaściwe oświetlenie stanowiska pracy • zastosowanie opraw oświetleniowych rozpraszających światło i redukujących możliwości powstawania olśnień, • zabezpieczenie oświetlenia miejscowego przed wywoływaniem olśnień i odblasków poprzez stosowanie specjalnych opraw, mających odpowiednio ukształtowany odbłyśnik i raster, • wyposażenie okien w urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy – verticali, • ograniczenie powstawania olśnień pochodzących od ścian i jasnych płaszczyzn w pomieszczeniu, • zapewnienie możliwości ustawienia monitora względem źródeł światła w sposób ograniczający możliwość powstawania olśnień i odbicia światła poprzez zastosowanie ścianek działowych i verticali. Ustawienie monitora prostopadle do okien, • badanie wzroku w ramach profilaktycznej opieki lekarskiej, • stosowanie, w/g zaleceń zakładowego lekarza okulisty, okularów korekcyjnych, za zakup których zakład zwraca poniesione koszty, • wykonywanie pomiarów natężenia oświetlenia na stanowisku pracy, • zapewnienie natężenia oświetlenia stanowiska pracy zgodnego z PN tj. 500 luxów, • oświetlenie wnętrz światłem elektrycznym Średnie/dopuszczalne Zapewnienie oświetlenia miejscowego (lampy dodatkowej) 8. Hałas • akustyczna optymalizacja stanowisk pracy, • nieprzekraczanie normy hałasu wytwarzanego przez urządzenia techniki biurowej oraz urządzenia klimatyzacyjne, • zabezpieczenie od wpływa hałasu z zewnątrz poprzez jego odległość budynku od arterii komunikacyjnych o dużym nasileniu ruchu drogowego oraz właściwą izolację akustyczną budynku, • wykonywanie terminowych przeglądów stanu technicznego urządzeń, • umieszczenie urządzeń kserograficznych w wyodrębnionych ściankami działowymi punktach Bardzo małe/dopuszczalne Wyciszenie dźwięków dzwonków telefonicznych 9. Mikroorganizmy (bakterie, wirusy, priony, grzyby, sinice, mikroorganizmy zwierzęce i roślinne) i alergeny • w okresie zachorowań: szczepienia przeciwko grypie, • regularne czyszczenie klimatyzacji w samochodzie, • regularne pranie wykładzin Małe/dopuszczalne • stosowanie się do zasad higieny (mycie rąk), • stosowanie żeli do dezynfekcji rąk 10. Obciążenie fizyczne • stosowanie wózków platformowych do transportu, • przestrzeganie norm dźwigania, • informowanie pracowników podczas wstępnych i okresowych szkoleń bhp o możliwych zagrożeniach, • przenoszenie ładunków zgodnie z zasadami ergonomii Bardzo małe/dopuszczalne Podtrzymywanie obecnych czynności w celu zapewnienia ryzyka na co najmniej tym samym poziomie 11. Pole elektromagnetyczne.(w przypadku występowania monitorów CRT) • stosowanie monitora posiadającego atest TCO, • zachowanie wymaganych odległości między sąsiednimi monitorami – min. 60 cm, • zachowanie wymaganej odległości między pracownikiem, a tyłem monitora – min. 80 cm, • oddzielenie stanowisk pracy przegrodami, • stosowanie przerw w pracy zgodnie z przepisami Bardzo małe/dopuszczalne Zachowanie zalecanej odległości obserwacji ekranu wynoszącej 400–750 mm 12. Stres • stawianie wymagań zadaniowych właściwych dla danego stanowiska pracy, • zapewnienie właściwych fizycznych i społecznych warunków pracy, • przestrzeganie ustalonego regulaminem pracy czasu pracy, • badania lekarskie, • przygotowanie blisko stanowiska pracy pomieszczeń, w których pracownicy spotykają się i wspólnie spędzają przerwy, • stwarzanie warunków dla funkcjonowania grup nieformalnych na terenie zakładu przez organizowanie wspólnej rekreacji pracowników Małe/dopuszczalne 13. Niedostateczne oświetlenie stanowiska pracy • zapewnienie natężenia oświetlenia stanowiska pracy zgodnego z PN, • oświetlenie wnętrz światłem elektrycznym, • właściwe usytuowanie oświetlenia nad stanowiskiem pracy, • zapewnienie równomierności oświetlenia powierzchni pracy, • stosowanie lamp jarzeniowych o niskiej temperaturze barwowej – ciepłobiałych lub białych, rozmieszczonych równolegle do osi patrzenia i do linii okien, poza osią wzroku, • zapewnienie oświetlenia miejscowego (lampy dodatkowej) Bardzo małe/dopuszczalne Nadzór nad realizacją umowy z administratorem w zakresie dbałości o stan techniczny urządzeń oświetleniowych