Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 13 LISTOPADA 2020
Czy dyrektor placówki może samodzielnie zmienić stanowisko pracy – z sekretarki na referenta?
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy dyrektor placówki może samodzielnie zmienić stanowisko pracy – z sekretarki na referenta? Oczywiście w regulaminie pracy jest ujęte takie stanowisko, mamy też zabezpieczone środki finansowe w związku z ewentualną zmianą stanowisk. Czy dyrektor wprowadza taką zmianę zarządzeniem, czy aneksem do umowy o pracę?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320).
Jest to istotna zmiana warunków pracy i płacy, a zatem jednostronnie dyrektor może jej dokonać wyłącznie w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Można oczywiście zawrzeć w tej sprawie aneks do istniejącej umowy, który jednak jest niczym innym, jak porozumieniem zmieniającym warunki pracy i płacy, na które pracownik musi wyrazić zgodę.
Można zauważyć, że co prawda instytucja porozumienia zmieniającego nie została w Kodeksie pracy wprost uregulowana, jednak jej istnienie wywieść można z treści art. 30 § 1, zgodnie z którym umowę o pracę można rozwiązać na mocy porozumienia stron. Stosując wnioskowanie a maiori ad minus (jeżeli norma dozwala czynić więcej, to dozwala czynić również mniej), dojdziemy do wniosku, że skoro strony są uprawnione do rozwiązania stosunku pracy na podstawie porozumienia stron, to są również uprawnione do zmiany jego treści za pomocą porozumienia zmieniającego. Instytucja ta jest szeroko stosowana na gruncie prawa pracy i jej istnienie nie jest kwestionowane.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.