Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sposoby na wzmocnienie motywacji wewnętrznej
1. Zachęta zamiast pochwały
Pochwała jest formą nagrody słownej przyznawanej w odpowiedzi na zadowalający efekt, niejako z pominięciem włożonego wysiłku. Słowa zachęty koncentrują się natomiast na zainwestowanej energii i towarzyszących wysiłkowi emocjach. Zachęta wzmacnia sprawczość dziecka i chroni przed zależnością od zewnętrznych opinii. Warto zatem zamienić: „Brawo!” na „Ciężko pracowałeś, zasłużyłeś na to”, „Jestem z ciebie dumna!” na „Możesz być z siebie dumny, sam do tego doszedłeś”.
2. Docenianie
Bez wątpienia każde dziecko chce być zauważone i docenione, zwłaszcza gdy jest przyzwyczajone do strofowania. Rytuał wdzięczności to dobry sposób na pokazywanie jego wyjątkowości i wzmacniania poczucia kompetencji.
3. Okazywanie wiary w kompetencje
Alternatywą dla ratowania dziecka w trudnych sytuacjach, a tym samym wyręczania, jest przekazanie komunikatu: „Wierzę w ciebie i twoje możliwości”.
4. Prośba o pomoc
Stwarzanie okazji do proszenia dziecka o pomoc to droga do wzmacniania samodzielności i zdolności. Można zatem spróbować w ten sposób: „Potrzebuję twojej pomocy przy kolacji: zaniesiesz talerze czy umyjesz warzywa?”.
5. Poczucie humoru
Zastąpienie ciągłego przypominania i narzekania zabawną historią czy śmiesznym żartem znacznie lepiej wpływa na motywację i ostateczne efekty.
6. Traktowanie błędów jako dobrej okazji do nauki
Taki sposób myślenia pozwala dziecku zrozumieć, że nikt nie jest idealny, a popełniane błędy i wyciągane z nich wnioski mogą prowadzić do coraz głębszego, osobistego doświadczenia. Warto zadać pytanie: „Czego możesz się dzięki temu nauczyć?”.
7. Modelowanie
Dzieci najwięcej uczą się przez obserwację i naśladowanie. Warto wziąć pod uwagę obraz własnej motywacji i odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań: „Czy lubisz poznawać nowe rzeczy?”, „Czy ciągle się rozwijasz?”, „Czy dążysz do wyznaczonych przez siebie celów?”, „Czy twoje dziecko może cię wtedy obserwować?”.
8. Małe kroki
Podzielenie czynności na etapy daje szansę doświadczania małych sukcesów, które same w sobie pozytywnie wpływają na poziom motywacji dziecka.
9. Skupienie na rozwiązaniach
To sposób, który umożliwi dziecku wniesienie swojego wkładu w podejmowane decyzje. Wspólna burza mózgów i dyskusja oraz wybranie optymalnych rozwiązań, jak również danie sobie czasu na przetestowanie nowej metody – to kluczowe elementy w budowaniu w dziecku poczucia kompetencji i sprawczości, ale też współodpowiedzialności za nowe rozwiązania.
Opracowała: Elżbieta Gofron, certyfikowany Edukator Pozytywnej Dyscypliny z akredytacją Positive Discipline Association, absolwentka Nauk o Rodzinie, pedagog resocjalizacyjny, pracuje na co dzień w organizacji pozarządowej działającej na rzecz dzieci i rodzin