Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 3 LISTOPADA 2020
Konieczność rejestracji placówki w BDO
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Prowadzę przedszkole niepubliczne z grupą żłobkową pod jedną nazwą. Przedszkole jest działalnością oświatową, a grupa żłobkowa działalnością gospodarczą zarejestrowaną w CEiDG. Czy mam obowiązek zarejestrowania się w BDO?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 797 ze zm.).
Zgodnie z art. 79 Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w BDO gromadzi się infor-macje m.in. o:
• wprowadzanych na terytorium kraju opakowaniach, produktach w opakowaniach, w podziale na poszczególne rodzaje opakowań, oraz odpadach z nich powstających,
• wprowadzanych na terytorium kraju olejach smarowych, oponach oraz o odpadach z nich powstających,
• wprowadzanych pojazdach, zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, bate-riach i akumulatorach oraz o odpadach z nich powstających,
• osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu,
• rodzajach i ilości wytwarzanych odpadów oraz ich wytwórcach,
• rodzaju i ilości odpadów poddanych przetwarzaniu i zastosowanych procesach prze-twarzania,
• transgranicznym przemieszczaniu odpadów, w tym odpadów opakowaniowych, zuży-tych baterii i zużytych akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektroniczne-go,
• składowiskach odpadów, z podziałem na składowiska w fazie eksploatacyjnej i po-eksploatacyjnej, w tym informacje o zamkniętych składowiskach odpadów w trakcie monitoringu, zamkniętych składowiskach odpadów, dla których został zakończony monitoring, z podaniem współrzędnych położenia granic obszaru składowiska okre-ślonych w państwowym systemie odniesień przestrzennych oraz rodzajów składowa-nych odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem składowisk odpadów, na których są składowane odpady zawierające azbest, lub wydzielonych części na terenie składowisk zaliczonych do składowisk innych niż niebezpieczne i obojętne, przeznaczonych do składowania wyłącznie odpadów zawierających azbest itd.
Lektura tego przepisu prowadzi do wniosku, że szkoły, przedszkola i placówki nie mają obo-wiązku rejestracji w BDO, ponieważ zakres gromadzonych w nich danych nie ma nic wspól-nego z działalnością jednostek oświatowych. Nie wprowadzają one do obrotu opakowań, po-jazdów, olejów itd. Natomiast wątpliwość co do tego, czy powinny się rejestrować w BDO, budzi fakt, że prowadzą często np. zbiórkę zakrętek plastikowych czy też zużytych baterii.
Pamiętać należy, że obowiązek rejestracji jest powiązany z zezwoleniem na zbieranie i prze-twarzanie odpadów. Tymczasem zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 1 z obowiązku uzyskania odpo-wiednio zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów zwalnia się podmiot prowadzący działalność inną niż działalność gospodarcza w zakresie gospodaro-wania odpadami, który zbiera odpady opakowaniowe i odpady w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach, systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach i instytucjach (nieprofesjonalna działal-ność w zakresie zbierania odpadów). Przepis ten wskazuje, że przedszkola podlegają zwol-nieniu od rejestracji, a co za tym idzie – nie podlegają wpisowi do BDO.
Taka interpretacja wynika też z wyjaśnień ministra klimatu . Czytamy w nich, że zwolnienia całkowite z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów dotyczą:
• osób fizycznych i jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na potrzeby własne,
• podmiotów organizujących nieprofesjonalne zbieranie odpadów.
Podmioty zwolnione całkowicie z ewidencji odpadów nie podlegają wpisowi do Rejestru BDO. Wytwórcy odpadów, objęci częściowymi zwolnieniami z prowadzenia ewidencji odpa-dów (ewidencja uproszczona), są zobowiązani uzyskać wpis do Rejestru BDO. Minister wy-jaśnia, że sklepy, szkoły, urzędy, które przyjmują odpady o charakterze poużytkowym lub od-pady opakowaniowe, są nieprofesjonalnym zbierającym te odpady. Pojęcie nieprofesjonalnego zbierania precyzuje art. 45 ust. 1 pkt 1Ustawy o odpadach, a warunki, jakie musi spełniać ten podmiot – art. 45 ust. 2 tej Ustawy. Za odpady o charakterze poużytkowym (pokonsump-cyjnym) w przypadku drobnej działalności gospodarczej i biurowej można uznać zarówno niektóre odpady komunalne, jak i odpady niebezpieczne (drobny sprzęt elektryczny lub elek-troniczny, np. świetlówki, laptopy, monitory – typu użytkowanego również w gospodarstwach domowych).
Prowadzący nieprofesjonalne zbieranie odpadów jest zwolniony z prowadzenia ewidencji od-padów, a więc nie podlega wpisowi do Rejestru BDO. Szkoły, a przez analogię należy uznać, że również przedszkola i placówki, są nieprofesjonalnym zbierającym odpady, czyli nie pod-legają wpisowi do Rejestru BDO.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM