Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

W warzywniaku Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • kształtowanie zdrowych nawyków u dzieci, • rozpoznawanie i nazywanie warzyw, • analiza i synteza słuchowa, kształtowanie słuchu fonematycznego, • przeliczanie elementów zbioru, posługiwanie się liczebnikami głównym i porządko-wym, • czynnościowe rozwiązywanie prostych zadań matematycznych, • wzbogacanie słownictwa, tworzenie krótkich wypowiedzi własnych, • kształtowanie i rozwijanie motoryki małej. Cele operacyjne: Dziecko: • poznaje wielozmysłowo warzywa – ogląda, smakuje, wącha, dotyka, • rozwiązuje zagadki, • przelicza warzywa i owoce – odpowiada na pytanie: ile zostało?, • rozwiązuje proste matematyczne zadania tekstowe poprzez dorysowywanie lub skre-ślanie elementów, • zapoznaje się z utworem Jana Brzechwy Na straganie, odpowiada na pytania do wier-sza, • tworzy dialogi i prezentuje przed grupą, • rozróżnia głoski na początku i końcu prostych fonetycznie słów, • kreśli po śladzie. Środki dydaktyczne: • kosz z warzywami, zagadki warzywne, kredki, pastele, ołówki, wiersz Jana Brzechwy Na straganie, flamastry. Jesień to czas gromadzenia zapasów na zimę. Można to robić na wiele sposobów. Jednym z nich jest tworzenie przetworów owocowo-warzywnych, które umilą nam wspólne obiady podczas zimowych dni. To właśnie jesienią natura obdarowuje nas hojnie swoimi skarbami. Warzywa, owoce i grzyby to tylko niektóre z jej darów. Warto z nich skorzystać, byśmy zdrowo przetrwali momenty chłodu i mrozu. Dziś z przedszkolakami przyjrzymy się bliżej warzywom. Poznamy ich smak, zapach i wygląd, a wszystko po to, by „zdrowie na talerzu” gościło u nas każdego dnia. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Smaczne wierszowanie Wychowawca zaprasza uczestników do wspólnego przeglądu koszyka przyniesionego z targu. Znajdują się w nim różne warzywa, które najmłodsi z pewnością kojarzą ze swoich codzien-nych obiadów. Aby móc zobaczyć, co skrywa w sobie kosz, dzieci muszą odgadnąć zagadkę dotyczącą każdego z warzyw. Gdy uczestnicy podadzą poprawną odpowiedź, nauczyciel pre-zentuje warzywo. Oto przykłady zagadek do wykorzystania na zajęciach: Mam pomarańczowy korzeń, Imion dziś posiadam wiele, Chrupie mnie też wiele stworzeń, Zjesz mnie na obiad w niedzielę, Można samą mnie zajadać Kiedy zechcę, będę w kluskach, oraz ciasto ze mną zjadać. we frytkach i w paluszkach. (marchew) (ziemniak) Jestem czerwony jak raczek, Zwą mnie po prostu... (buraczek) Karta główna Nauczyciel prezentuje dzieciom kartę główną przedstawiającą stragan warzywny. Jeśli oko-liczności związane z epidemią pozwolą, warto zorganizować wycieczkę na targ owocowo- -warzywny, gdzie dzieci będą mogły na własne oczy zaobserwować ogrom jesiennych plo-nów. 2.1. Porządek na straganie Nauczyciel informuje dzieci, że choć na takim straganie znajduje się wiele warzyw, to nie ma na nim bałaganu. Zwykle sprzedawcy muszą dbać o idealny porządek. Tylko wtedy będą w stanie szybko obsłużyć swoich klientów, gdy owoce i warzywa nie będą ze sobą wymie-szane. Każdego ranka, gdy rozkładają swój towar, układają wszystko tak, by móc szybko od-naleźć pożądany przez kupującego produkt. Przedszkolaki zostają poproszone o pomoc sprzedawcom. Ich zadaniem jest rozłożenie i policzenie towaru znajdującego się na górnej ladzie straganu: Ile marchewek/pomidorów/ziemniaków/pietruszek znalazło się w koszach? 2.2. Co nie pasuje? Po kilku godzinach od rozłożenia straganu na dolnej ladzie zrobił się mały bałagan. Czy dzieci potrafią wskazać, jaki produkt nie pasuje do reszty w pierwszej/drugiej/trzeciej/czwartej przegrodzie? Wychowankowie zdejmują go – wykreślają go, a następnie przeliczają, ile pie-truszek, ziemniaków, marchewek i pomidorów znalazło się w poszczególnych przegródkach. Po ustaleniu właściwej liczby, podają wynik nauczycielowi. 2.3. Kupuję i sprzedaję Do zabawy wykorzystujemy górną ladę karty pracy. Prowadzący opowiada dzieciom o kolej-nych klientach i dostawach na targu. Zadania dzieci to skreślenie lub dorysowanie odpowied-niej liczby warzyw i określenie aktualnego stanu produktów. Przykłady zadań: 1. Mama wysłała Izę na targ po 10 dużych ziemniaków. Dziewczynka sprawnie zrobiła zakupy. Wiedziała, że aby zdążyć z obiadem, ziemianki szybko muszą zostać obrane i wstawione do garnka. Ile ziemniaków zostało na tacy po zakupach Izy? 2. Do kosza sprzedawca dołożył 3 marchewki. Ile obecnie marchewek znajduje się na la-dzie? Dorysuj je. 3. Pani Katarzyna przygotowywała na kolację sałatkę z pomidorami. Niestety, podczas pracy w kuchni okazało się, że brakuje jej 5 pomidorów. Szybko udała się na targ. Ile pomidorów zostanie w koszu, gdy pani Kasia zrobi zakupy? 2.4. Sprzedawca podobny do mnie Z naszej karty pracy co chwilę znika sprzedawca. Ma tyle pracy, że nawet nie wiemy, jak wy-gląda. Pomóżmy mu zatem w wypełnianiu obowiązków. Zadaniem dzieci jest stworzenie (na-rysowanie) drugiego sprzedawcy, czyli siebie, i umieszczenie go za ladą straganu. 3. Zdrowo, kolorowo, smacznie Przedszkolaki wraz z nauczycielem poznają wygląd, smak i zapach różnych warzyw. Podane dzieciom warzywa zostają przygotowane przez panie kucharki. Następnie wychowawca zada-je najmłodszym pytanie: dlaczego warto jeść warzywa? Następuje burza mózgów. Dzieci po-dają wszystkie propozycje odpowiedzi, jakie im przyjdą do głowy. 4. Warzywne kontury Nauczyciel zaprasza dzieci do ćwiczenia związanego z kształtami poznanych warzyw. Zada-niem najmłodszych jest poprawienie za pomocą flamastrów konturów sprzedawanych na targu warzyw. Uczestnicy w skupieniu podejmują wyzwanie i dokładnie podążają po linii, tak by nie opuszczać pisakiem wyznaczonej szarym kolorem ścieżki. Karta pracy nr 1 Karta pracy nr 2 Karta pracy nr 3 4. Straganowy teatrzyk Wychowawca zapoznaje dzieci ze słynnym wierszem Jana Brzechwy Na straganie. Uczestni-cy zabawy poznają utwór i starają się odpowiedzieć na kilka pytań z nim związanych: 1. Jaka atmosfera panowała na straganie? 2. Jak długo leżał na straganie koper? 3. Kogo pokochała cebula? 4. Które z warzyw miało problemy ze snem? 5. Jakie inne warzywa występowały w utworze? 6. Jak nazywa się potrawa wykonana z warzyw i wody? Następnie prowadzący otwiera stragan i układa przed wychowankami w jednej linii różne wa-rzywa. Tak powstaje zdrowa kolejka. Po chwili zadaje dzieciom pytania typu: które warzywo jest pierwsze/ósme/czwarte/dziesiąte? Zadaniem uczestników jest przeliczenie obiektów, za-czynając od lewej strony, i wskazanie prawidłowej odpowiedzi. Na koniec każde z dzieci otrzymuje jedno warzywo. Wychowawca rozlosowuje pary wśród przedszkolaków. Ich zada-niem jest stworzenie krótkiego dialogu pomiędzy otrzymanymi warzywami i przedstawienie go grupie. Po kilku minutach narady między dziećmi następuje przedstawienie warzywnych pogawędek. 5. Głoski schowane w warzywach Uwaga dzieci zostaje skierowana na nazwy warzyw oraz ich brzmienie. Prowadzący podnosi kolejno wybrane warzywa. Wychowankowie podają nazwę, a następnie starają się wskazać: • głoskę, na którą rozpoczyna się nazwa warzywa, • głoskę, na którą kończy się nazwa warzywa. Gdy uczestnicy już to zrobią, jeszcze przez chwilę pozostają przy głosce występującej w na-głosie. Czy przedszkolaki znają nazwę jakiejś potrawy lub produktu spożywczego rozpoczy-nającą się na tę samą głoskę? Przykład: • marchew – głoska „m”: miód, masło, makowiec, • pietruszka – głoska „p”: placek, pączki, pizza, parówki, • burak – głoska „b”: barszcz, bułka.