Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 30 WRZEŚNIA 2020
Kolejna umowa o pracę a ustawa
antykryzysowa
Opracowała i zaktualizowała: Joanna Swadźba, prawnik
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320),
Ustawa z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla
pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. z 2009 r. Nr 125 poz. 1035 ze zm.) – akt
uchylony,
Ustawa z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych
z ochroną miejsc pracy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 669),
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób
zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374
ze zm.).
W dobie niżu demograficznego, panującej epidemii i wydatków na walkę z jej skutkami oraz
wobec niewystarczających środków na finansowanie szkół organy prowadzące szukają
rozwiązań prawnych, które pomogą w utrzymaniu prowadzonych szkół publicznych. Należy
zastanowić się, czy i jakie przepisy dotyczące ochrony miejsc pracy, a w szczególności
zawierania kolejnych umów o pracę na czas określony, znajdą zastosowanie w przypadku
szkół i placówek oświatowych.
Ze względu na ochronę miejsc pracy podczas poprzedniego kryzysu gospodarczego
ustawodawca w 2009 r. wprowadził przepisy Ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu
ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców. Przepisy ww. Ustawy modyfikowały
zasady zatrudniania wynikające z przepisów Kodeksu pracy. Wprowadzały zmiany
w zasadach dotyczących zawierania kolejnych umów o pracę na czas określony.
Ustawa ta już nie obowiązuje, została zastąpiona Ustawą o szczególnych rozwiązaniach
związanych z ochroną miejsc pracy, która wprowadza prawne możliwości udzielania pomocy
finansowej zarówno pracodawcom, jak i pracownikom zatrudnionym u pracodawcy
dotkniętego skutkami kryzysu ekonomicznego. Obecnie w związku z wprowadzonym na terenie Polski stanem epidemii obowiązuje wiele
przepisów prawa nie tylko ustanawiających ograniczenia, zakazy i nakazy w związku
z epidemią, ale także wprowadzających specjalne rozwiązania prawne, by móc
przeciwdziałać skutkom pandemii COVID-19.
Umowa o pracę na czas określony zawarta z nauczycielem
Jeśli z nauczycielem została zawarta umowa na czas określony, to w przypadkach
przewidzianych przepisami Karty nauczyciela możliwe jest zawarcie kolejnej umowy o pracę
na czas określony lub zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony. Zawieranie kolejnych
umów na czas określony reguluje art. 10 ust. 7 KN.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że umowę na czas określony można zawrzeć
wyłącznie w określonych przepisami KN okolicznościach. Zgodnie z art. 10 ust. 7 KN
możliwe jest zawieranie umowy o pracę na czas określony z każdym nauczycielem
w sytuacji:
zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub
zastępstwa nieobecnego nauczyciela.
Przepisy KN nie przewidują możliwości zawarcia z nauczycielem umowy o pracę na czas
określony z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej szkoły czy też organu prowadzącego.
Zatem problemy finansowe szkoły i organu prowadzącego nie mogą w bezpośredni sposób
decydować o rodzaju zawieranej z nauczycielem umowy o pracę.
W Wyroku Sądu Najwyższego z dnia 15 września 2006 r. (I PK 62/06) wskazano, że
„(…) wyjątek dopuszczający zatrudnienie nauczyciela mianowanego na podstawie umowy
o pracę na czas określony uregulowany został w art. 10 ust. 7 Karty nauczyciela. Zgodnie
z tym przepisem jest to możliwe tylko wówczas, gdy zachodzi potrzeba zastępstwa
nieobecnego nauczyciela lub potrzeba wynikająca z organizacji nauczania. Przepis ten, jako
regulujący wyjątek od zasady, należy wykładać ściśle – zatrudnienie nauczyciela
mianowanego na podstawie umowy o pracę na czas określony jest dopuszczalne tylko
wówczas, gdy staje się konieczne w świetle wynikających z tego przepisu przesłanek. Taka
wyjątkowa podstawa zatrudnienia nie może być zależna od uznania pracodawcy. Byłoby to
sprzeczne z gwarancyjnym charakterem norm prawnych regulujących stosunek pracy
nauczyciela mianowanego”.
Należy pamiętać, że przesłanki zawarcia z nauczycielem umowy na czas określony
(art. 10 ust. 7 KN) ocenia się na dzień zawarcia umowy, a ciężar dowodu ich istnienia
spoczywa na pracodawcy (por. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 grudnia 2018 r., I PK
192/17). Warto zwrócić uwagę również na to, że o dopuszczalności zawarcia umowy o pracę na czas
określony z nauczycielem decyduje spełnienie przesłanek z art. 10 ust. 7 KN, a nie jego
obywatelstwo. Jak wskazano w Wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 listopada 2016 r. (III PK
11/16), czasowe zezwolenie na zamieszkiwanie cudzoziemca nie stanowi przeszkody
w zawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony z nauczycielem języka obcego, będącym
obywatelem państwa nienależącego do Unii Europejskiej.
Okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w przypadku
zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, a także łączny okres zatrudnienia na
podstawie tych umów między tymi samymi stronami stosunku pracy nie mogą przekraczać
36 miesięcy. Do okresu zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony wlicza się
umowy o pracę na czas określony, zawarte na następujące po sobie okresy, o ile przerwa
między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła
3 miesięcy (art. 10 ust. 12 i 13 KN).
Możliwość zawierania umów na czas określony związana jest bezpośrednio ze spełnieniem
przesłanek wynikających z art. 10 ust. 7 KN i nie jest związana ze stopniem awansu
zawodowego. W jednym z wyroków Sąd Najwyższy wskazał, że „(…) z przepisów
art. 10 ust. 5 i ust. 6 Karty nauczyciela nie wynika automatycznie przekształcenie stosunku
pracy nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na czas określony w umowę
o pracę na czas nieokreślony z chwilą nadania mu stopnia awansu zawodowego nauczyciela
mianowanego, tym bardziej że w świetle art. 10 ust. 7 KN nie jest wykluczone – przy
spełnieniu wymienionych w tym przepisie przesłanek – nawiązanie stosunku pracy
z nauczycielem mianowanym na podstawie umowy o pracę na czas określony. Stopnie
awansu zawodowego nie łączą się bezpośrednio z podstawą nawiązania stosunku pracy”
(Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 września 2004 r., I PK 431/03).
Zarówno z analizy przepisów Karty nauczyciela, jak i orzecznictwa Sądu Najwyższego
można wysnuć wniosek, że umowa o pracę zawarta z nauczycielem w sposób sprzeczny
z treścią art. 10 ust. 7 KN skutkuje zawarciem umowy na czas nieokreślony.
Należy wskazać, że Karta nauczyciela w sposób wyczerpujący reguluje kwestię umów na
czas określony zawieranych z nauczycielem. Zatem przepisy Kodeksu pracy, dotyczące m.in.
zawierania wyłącznie trzech kolejnych umów o pracę na czas określony, nie mają
zastosowania w przypadku nauczycieli. Stanowisko takie ma swoje odzwierciedlenie
w orzecznictwie sądowym. Przykładowo w Wyroku Sądu Najwyższego z dnia 29 czerwca
2000 r. wskazano, że przepis art. 25 1
k.p. nie ma zastosowania, jeżeli Ustawa w sposób
wyczerpujący wskazuje okoliczności, w których strony zawarły umowę o pracę na czas
określony (I PKN 709/99). Umowa na czas określony zawarta w sytuacji zapotrzebowania wynikającego
z organizacji nauczania
Umowę o pracę na czas określony w sytuacji zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji
nauczania zawiera się stosownie do zapotrzebowania albo na rok szkolny, tj. od 1 września do
31 sierpnia, albo na pewien okres w roku szkolnym, przy czym zawarcie takiej umowy
w każdym przypadku wymaga ustalenia, czy z organizacji nauczania wynika konieczność
zatrudnienia nauczyciela na czas określony. Potrzeba taka musi być uzasadniona i zaznaczona
w umowie o pracę.
W Orzeczeniu Sądu Najwyższego z dnia 13 września 2006 r. (II PK 4/06) wskazano, że „(…)
warunki zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony
w rozumieniu art. 10 ust. 5 pkt 6 Karty nauczyciela (…) nie występują, jeżeli z oceny
konkretnej sytuacji wynika, że możliwość zapewnienia takiego zatrudnienia istnieje tylko
w danym roku szkolnym, a szkoła nie planuje zajęć pozwalających na to w kolejnym roku”.
Tak więc zawsze trzeba przeanalizować konkretną sytuację, by móc stwierdzić, czy
obiektywne przesłanki przemawiają za zawarciem z nauczycielem umowy na czas określony
lub nieokreślony. Jak wskazano wyżej, sytuacja ekonomiczna szkoły i organu prowadzącego
nie ma bezpośredniego wpływu na rodzaj zawieranych umów z nauczycielami. Jednakże
w praktyce może się zdarzyć, że ograniczone środki finansowe na funkcjonowanie szkoły
mogą spowodować, że w szkole będzie konieczne wprowadzenie zmian organizacyjnych,
które z kolei mogą przesądzać o tym, że zaistnieje realna potrzeba wynikająca z organizacji
nauczania uzasadniająca zawarcie z nauczycielem kolejnej umowy na czas określony zamiast
na czas nieokreślony.
Umowa na czas określony zawarta z nauczycielem w sytuacji zastępstw
Umowa o pracę na czas określony w zastępstwie za nieobecnego nauczyciela zawierana może
być jedynie w przypadku konieczności zastępstwa nieobecnego pracownika. W tej sytuacji
stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się na czas określony obejmujący czas tej
nieobecności. Należy zaznaczyć, że zatrudnianie nauczycieli na zastępstwo jest szczegółowo
i wyczerpująco uregulowane w zapisach Karty nauczyciela, co wyłącza stosowanie przepisów
k.p. Umowa zawierana na podstawie art. 10 ust. 7 KN w celu zastępstwa za nieobecnego
pracownika nie jest tożsama z umową na zastępstwo, o której mowa w art. 25 k.p.
Umowa zawarta z nauczycielem w celu zastępstwa za nieobecnego nauczyciela nie musi
wskazywać konkretnej daty, do której umowa jest zawarta. Wystarczy, że z treści umowy
będzie wynikało, że jest zawarta na okres usprawiedliwionej nieobecności zastępowanego
pracownika. W umowie o pracę należy wskazać, którego nauczyciela zastępuje pracownik
zawierający umowę na zastępstwo. Musi być ponad wszelką wątpliwość jasne, że umowę
zawarto na czas określony w związku z koniecznością zastępstwa konkretnego nauczyciela. Z przepisów KN nie wynika obowiązek ograniczenia liczby zawieranych umów w celu
zastępstwa nieobecnego nauczyciela. Możliwe jest więc zawarcie z tym samym nauczycielem
kilku kolejnych umów na podstawie art. 10 ust. 7 KN. Jedynym warunkiem zawierania
kolejnych umów o pracę lub zawierania aneksów do tych umów o pracę jest istnienie
konieczności zastępowania nieobecnego nauczyciela.
Każda kolejna umowa będzie obowiązywała na okres nieobecności zastępowanego
nauczyciela wskazany w umowie o pracę. Powyższe stanowisko poparto Orzeczeniem Sądu
Najwyższego (I PKN 235/99). Jak stwierdził Sąd, „(…) nie ma przeszkód, aby strony
w drodze zgodnych oświadczeń woli zmieniały treść umowy o pracę, w tym także przy
umowie na czas określony zmieniały datę zakończenia stosunku pracy”.
Umowa o pracę na czas określony zawarta z pracownikiem niepedagogicznym
Pracownicy placówki niebędący nauczycielami objęci są regulacją wynikającą z przepisów
Kodeksu pracy. Pracownicy ci mogą zostać zatrudnieni zgodnie z art. 25 k.p. na umowę
o pracę na czas określony. Przy czym według art. 25
1
k.p. okres zatrudnienia na podstawie
umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów
o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie
mogą przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać 3.
Nawet uzgodnienie między stronami w trakcie trwania umowy o pracę na czas określony
dłuższego okresu wykonywania pracy na podstawie tej umowy uważa się za zawarcie, od
dnia następującego po jej rozwiązaniu, kolejnej umowy o pracę na czas określony
w rozumieniu § 1 tego przepisu (art. 25 1
§ 2 k.p.).
Przepis ten nie ma zastosowania jedynie w przypadku zawierania umów (art. 25 1
§ 4 k.p.)
w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w celu
wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym, w celu wykonywania pracy
przez okres kadencji, w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po
jego stronie – jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokajaniu rzeczywistego
okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich
okoliczności zawarcia umowy.
Z powyższego wynika, że przepis art. 25 1
k.p. wprowadza pewną fikcję prawną, zgodnie
z którą zawarcie w warunkach w nim określonych czwartej umowy o pracę na czas określony
lub jeśli łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawartych
między tymi samymi stronami stosunku pracy przekroczy 33 miesiące, powoduje jej
przekształcenie w umowę o pracę na czas nieokreślony. Tak więc czwarta umowa na czas
określony lub umowa zawarta na okres dłuższy niż 33 miesiące, zawarta z zachowaniem
warunków wynikających z treści przepisu art. 25 1
k.p., przekształcają się w umowę zawartą
na czas nieokreślony, chociażby istniało przekonanie stron, że stosunek pracy został
nawiązany jednie na czas określony. Jednocześnie warto podkreślić, że sądy pracy w pewnych warunkach mogą uznać zawarcie
umowy o pracę na czas określony za obejście przepisów. Przykładowo w Postanowieniu Sądu
Najwyższego z dnia 4 kwietnia 2013 r. (II PK 351/12) orzeczono, że „(…) zawarcie
długoterminowej umowy o pracę na czas określony (np. dziewięć lat), z dopuszczalnością jej
wcześniejszego rozwiązania z dwutygodniowym wypowiedzeniem, może być kwalifikowane
jako obejście przepisów prawa pracy, ich społeczno-gospodarczego przeznaczenia lub zasad
współżycia społecznego. Jednakże – zgodnie z zasadą swobody umów – dopuszcza się
możliwość zawierania takich umów, gdy wynika to wprost z przepisów prawa pracy albo
zcharakteru umowy dotyczącej wykonywania zadań oznaczonych w czasie albo gdy z innych
przyczyn takie działanie nie narusza usprawiedliwionego i zgodnego interesu obu stron
stosunku pracy. Ochrona prawna przed nieuzasadnionym wypowiadaniem przez pracodawcę
kilkuletnich umów o pracę obejmuje przy tym tylko takie przypadki, w których zawarcie
terminowej umowy o pracę zostało pracownikowi narzucone wyłącznie po to, ażeby
pracodawca dysponował nieskrępowaną możliwością rozwiązania stosunku pracy”.
Ustawa antykryzysowa
Ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców
z 2009 r., obowiązująca do 20 listopada 2013 r., wprowadziła zmiany dotyczące zasad
zatrudniania na czas określony. Zgodnie z regulacją tej Ustawy okres zatrudnienia na
podstawie umów na czas określony nie mógł przekraczać 24 miesięcy. Poza tym Ustawa
wyłączała stosowanie art. 25 1
k.p., czyli wyłączała stosowanie zasady, zgodnie z którą trzecia
umowa na czas określony zawarta z tym samym pracownikiem w warunkach, o których
mowa w tym przepisie, przekształca się w umowę zawartą na czas nieokreślony. Zmiany te
dotyczyły także umów zawartych przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej, jeśli
termin ich rozwiązania przypadał przed 31 grudnia 2011 r.
Zgodnie z postanowieniami obowiązującej obecnie Ustawy o szczególnych rozwiązaniach
związanych z ochroną miejsc pracy pracownicy mają, na warunkach określonych w Ustawie,
zagwarantowane prawo do świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych. Co więcej, pracownikowi, na którego wypłacane zostają świadczenia
z Funduszu, w okresie pobierania przez pracownika i w okresie bezpośrednio przed i po
pobieraniu tych świadczeń – pracodawca nie może wypowiedzieć stosunku pracy z przyczyn
niedotyczących pracownika. Ponadto pracownicy mogą zostać objęci szkoleniami
finansowanymi z Funduszu Pracy, a praca u takiego pracodawcy może być świadczona
w obniżonym wymiarze czasu pracy lub w warunkach przestoju ekonomicznego, zgodnie
z zawartym układem zbiorowym lub porozumieniem.
Należy wskazać, że Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc
pracy ma zastosowanie jedynie do pracowników zatrudnionych przez przedsiębiorców
prowadzących działalność gospodarczą, co w konsekwencji oznacza, że nie ma zastosowania
do stosunków pracy zawieranych w placówkach oświatowych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Ani dyrektor szkoły, ani nauczyciel, ani pracownik niepedagogiczny nie
mogą więc skutecznie powołać się na postanowienia obowiązującej obecnie tzw. Ustawy
antykryzysowej. Zatem nawet w przypadku niżu demograficznego i groźby likwidacji szkoły
nie jest możliwe skorzystanie przez dyrektora placówki czy przez organ prowadzący
z możliwości przewidzianych Ustawą antykryzysową – ani w stosunku do nauczycieli, ani
w stosunku do pracowników niepedagogicznych.
Obecnie, w związku z wprowadzonym na terenie Polski stanem epidemii, ustawodawca
wprowadził szereg regulacji związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Regulacje te odnoszą się również do jednostek systemu oświaty. Jednakże przepisy te co do
zasady nie przewidują przepisów szczególnych w zakresie nawiązywania lub rozwiązywania
stosunku pracy z nauczycielami lub pracownikami niepedagogicznymi ani zawierania
kolejnych umów z pracownikami. Jedynie w odniesieniu do pracowników niepedagogicznych
przepisy art. 15zzz
1
Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych
oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych dają uprawnienie do przeniesienia pracownika
samorządowego, za jego zgodą, do wykonywania innej pracy niż określona w umowie
o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami, w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej, w tej
samej lub innej miejscowości, jeśli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która
dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne
potrzeby po stronie jednostki przejmującej. Przeniesienia dokonuje się w drodze
porozumienia jednostek (np. szkoły i ośrodka pomocy społecznej). Ponadto, zgodnie z art. 3a
tej Ustawy, w okresie obowiązywania stanu epidemii wójt (burmistrz, prezydent, starosta
i marszałek województwa) może polecić dyrektorowi szkoły lub placówki oświatowej
tymczasowe przeniesienie pracownika tej jednostki do wykonywania innej pracy niż
określona w umowie o pracę, zgodnej z jego kwalifikacjami, w innej jednostce
samorządowej, na okres do trzech miesięcy, w tej samej lub w innej miejscowości.
Przeniesienie pracownika nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z dotychczasowym
pracodawcą.