Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli oraz bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci – projekt ewaluacji wewnętrznej Przedmiot ewaluacji Ocena działań szkoły związanych ze wzmocnieniem bezpieczeństwa uczniów w obszarze korzystania z cyberprzestrzeni, w tym bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych Odbiorcy ewaluacji 1) Uczniowie korzystający z zasobów internetu, 2) rodzice, 3) nauczyciele, 4) kadra zarządzająca szkołą Osoby przeprowadzające ewaluację (zespół ewaluacyjny) Ewaluacja zostanie przeprowadzona przez dwie osoby - nauczyciela informatyki pełniącego funkcję koordynatora ewaluacji oraz pedagoga. Zadaniem zespołu będzie przygotowanie narzędzi ewaluacyjnych, przeprowadzenie ewaluacji oraz sporządzenie raportu Pytania ewaluacyjne 1. Jakie zachowania w sieci mogą stanowić zagrożenie dla uczniów? 2. Czy uczniowie mają wiedzę o tym, jak postępować w sytuacji zagrożenia w sieci? 3. Jakie czynności podejmują rodzice w sytuacji zagrożeń mających źródło w internecie? 4. Czy nauczyciele realizują z uczniami zajęcia dotyczące bezpieczeństwa w sieci? 5. Jakie działania podejmuje szkoła, by przekazać uczniom wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z zasobów internetu? 6. Czy uczniowie kiedykolwiek doświadczyli agresji w internecie? 7. Czy uczniowie wiedzą, gdzie mogą uzyskać pomoc w razie zagrożenia cyberprzemocą? Kryteria ewaluacji 1. Uczniowie posiadają umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów internetu. 2. Rodzice posiadają niezbędne informacje dotyczące zagrożeń, z jakimi mogą spotkać się ich dzieci podczas korzystania z internetu. 3. Rodzice i nauczyciele pomagają dzieciom w radzeniu sobie z niebezpieczeństwami mającymi źródło w sieci. 4. Dzieci mają wiedzę na temat tzw. netykiety (znają zbiór zasad przyzwoitego zachowania w internecie). 5. Dzieci posiadają wiedzę na temat prawidłowego wykorzystywania mediów społecznościowych oraz zagrożeń z nich płynących. 6. Szkoła podejmuje działania chroniące uczniów przed cyberprzemocą. Metody badawcze 1) Analiza dokumentów (program profilaktyczno-wychowawczy, statut szkoły, tematyka godzin wychowawczych, program psychologa, program pedagoga, program nauczania zajęć komputerowych i informatyki, dzienniki lekcyjne, 2) wywiady indywidualne z nauczycielami prowadzącymi zajęcia komputerowe i informatyki, 3) wywiad grupowy z nauczycielami, którzy nie prowadzą zajęć komputerowych i informatyki, 4) wywiad indywidualny z dyrektorem szkoły, 5) ankieta wśród uczniów, 6) ankieta wśród rodziców. Przykładowe pytania do ankiety: 1) Czy używany przez Ciebie komputer posiada aktualny program antywirusowy? 2) Czy do logowania używasz bezpiecznych haseł? 3) Czy wiesz jakie hasła są bezpieczne? 4) Czy potrafisz zidentyfikować zagrożenia wiążące się z korzystaniem z internetu? 5) Czy wiesz czym jest tzw. netykieta? 6) Czy wiesz w jaki sposób reagować w sytuacji zagrożenia w sieci? 7) Czy wiesz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia w sieci? 8) Kogo najczęściej informujesz, jeżeli spotkałeś się z zagrożeniami występującymi w sieci? 9) Czy rodzice ustalili z dzieckiem zasady korzystania z internetu? 10) W jaki sposób rodzice pomagają dzieciom w sytuacji zagrożeń płynących z Internetu i mających związek z korzystaniem z mediów społecznościowych? 11) Czy rozmawiasz z dzieckiem o tym w jaki sposób korzysta z internetu? 12) Czy rodzice zdecydowali się skorzystać z tzw. blokady rodzicielskiej w komputerze? Harmonogram ewaluacji 1. Marzec 2021 r. – przygotowanie koncepcji ewaluacji. 2. Kwiecień 2021 r. – zebranie informacji od uczniów. 3. Maj 2021 r. – zebranie informacji od nauczycieli, rodziców, analiza dokumentacji. 4. Czerwiec 2021 r. – przygotowanie raportu ewaluacyjnego. Przedstawienie wyników ewaluacji Raport z ewaluacji zostanie przedstawiony na radzie pedagogicznej, a streszczenie raportu zostanie włączone w treść sprawozdania z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w roku szkolnym 2020/2021. Raport zostanie udostępniony rodzicom oraz uczniom na stronie internetowej szkoły, a jego najważniejsze punkty zostaną przedstawione na spotkaniu z rodzicami.