Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli oraz bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci – projekt ewaluacji wewnętrznej
Przedmiot ewaluacji Ocena działań szkoły związanych ze wzmocnieniem bezpieczeństwa uczniów w obszarze korzystania z cyberprzestrzeni, w tym bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych
Odbiorcy ewaluacji 1) Uczniowie korzystający z zasobów internetu,
2) rodzice,
3) nauczyciele,
4) kadra zarządzająca szkołą
Osoby przeprowadzające ewaluację (zespół ewaluacyjny) Ewaluacja zostanie przeprowadzona przez dwie osoby - nauczyciela informatyki pełniącego funkcję koordynatora ewaluacji oraz pedagoga. Zadaniem zespołu będzie przygotowanie narzędzi ewaluacyjnych, przeprowadzenie ewaluacji oraz sporządzenie raportu
Pytania ewaluacyjne
1. Jakie zachowania w sieci mogą stanowić zagrożenie dla uczniów?
2. Czy uczniowie mają wiedzę o tym, jak postępować w sytuacji zagrożenia w sieci?
3. Jakie czynności podejmują rodzice w sytuacji zagrożeń mających źródło w internecie?
4. Czy nauczyciele realizują z uczniami zajęcia dotyczące bezpieczeństwa w sieci?
5. Jakie działania podejmuje szkoła, by przekazać uczniom wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z zasobów internetu?
6. Czy uczniowie kiedykolwiek doświadczyli agresji w internecie?
7. Czy uczniowie wiedzą, gdzie mogą uzyskać pomoc w razie zagrożenia cyberprzemocą?
Kryteria ewaluacji
1. Uczniowie posiadają umiejętności bezpiecznego korzystania z zasobów internetu.
2. Rodzice posiadają niezbędne informacje dotyczące zagrożeń, z jakimi mogą spotkać się ich dzieci podczas korzystania z internetu.
3. Rodzice i nauczyciele pomagają dzieciom w radzeniu sobie z niebezpieczeństwami mającymi źródło w sieci.
4. Dzieci mają wiedzę na temat tzw. netykiety (znają zbiór zasad przyzwoitego zachowania w internecie).
5. Dzieci posiadają wiedzę na temat prawidłowego wykorzystywania mediów społecznościowych oraz zagrożeń z nich płynących.
6. Szkoła podejmuje działania chroniące uczniów przed cyberprzemocą.
Metody badawcze 1) Analiza dokumentów (program profilaktyczno-wychowawczy, statut szkoły, tematyka godzin wychowawczych, program psychologa, program pedagoga, program nauczania zajęć komputerowych i informatyki, dzienniki lekcyjne,
2) wywiady indywidualne z nauczycielami prowadzącymi zajęcia komputerowe i informatyki,
3) wywiad grupowy z nauczycielami, którzy nie prowadzą zajęć komputerowych i informatyki,
4) wywiad indywidualny z dyrektorem szkoły,
5) ankieta wśród uczniów,
6) ankieta wśród rodziców.
Przykładowe pytania do ankiety:
1) Czy używany przez Ciebie komputer posiada aktualny program antywirusowy?
2) Czy do logowania używasz bezpiecznych haseł?
3) Czy wiesz jakie hasła są bezpieczne?
4) Czy potrafisz zidentyfikować zagrożenia wiążące się z korzystaniem z internetu?
5) Czy wiesz czym jest tzw. netykieta?
6) Czy wiesz w jaki sposób reagować w sytuacji zagrożenia w sieci?
7) Czy wiesz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia w sieci?
8) Kogo najczęściej informujesz, jeżeli spotkałeś się z zagrożeniami występującymi w sieci?
9) Czy rodzice ustalili z dzieckiem zasady korzystania z internetu?
10) W jaki sposób rodzice pomagają dzieciom w sytuacji zagrożeń płynących z Internetu i mających związek z korzystaniem z mediów społecznościowych?
11) Czy rozmawiasz z dzieckiem o tym w jaki sposób korzysta z internetu?
12) Czy rodzice zdecydowali się skorzystać z tzw. blokady rodzicielskiej w komputerze?
Harmonogram ewaluacji 1. Marzec 2021 r. – przygotowanie koncepcji ewaluacji.
2. Kwiecień 2021 r. – zebranie informacji od uczniów.
3. Maj 2021 r. – zebranie informacji od nauczycieli, rodziców, analiza dokumentacji.
4. Czerwiec 2021 r. – przygotowanie raportu ewaluacyjnego.
Przedstawienie wyników ewaluacji Raport z ewaluacji zostanie przedstawiony na radzie pedagogicznej, a streszczenie raportu zostanie włączone w treść sprawozdania z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w roku szkolnym 2020/2021. Raport zostanie udostępniony rodzicom oraz uczniom na stronie internetowej szkoły, a jego najważniejsze punkty zostaną przedstawione na spotkaniu z rodzicami.