Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 24 WRZEŚNIA 2020
Komunikacja i współpraca z rodzicami w czasie
pandemii – zdalne spotkania z wychowawcami
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego
nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły, lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry
kierowniczej szkół, autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r.
poz. 1781),
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U.
z 2019 r. poz. 1231 ze zm.),
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 ze
zm.),
materiał dotyczący zasad związanych z wideokonferencjami UODO,
https://uodo.gov.pl/pl/138/1525 [dostęp: 24 września 2020].
Sytuacja związana z epidemią COVID-19 i wprowadzonymi obostrzeniami wymaga włożenia
większego wysiłku w dbanie o relację wychowawców z rodzicami. Warto wprowadzać
w życie tzw. dobre praktyki:
komunikowanie najważniejszych informacji rodzicom na bieżąco – przez
publikowanie na stronie szkoły, wpisy w e-dzienniku lub wysłanie e-mailem,
zorganizowanie zdalnego dyżuru pedagoga lub psychologa dla rodziców,
uzyskiwanie informacji zwrotnej od rodziców na temat potencjalnego przyjętego
modelu edukacji zdalnej, np. przez ankietę lub kontakt telefoniczny wychowawców
klas z rodzicami.
Współpraca z rodzicami
Współpraca z rodzicami uczniów stała się w dobie pandemii ważniejsza niż wcześniej.
Zaangażowanie rodziców w proces edukacji jest jego kluczowym i nieodzownym elementem,
dlatego płynność w komunikacji z nimi może znacznie ułatwić realizację zadań szkoły.
W wielu placówkach dyrektorzy kierują do wszystkich rodziców listy, wysyłając je przez
dziennik elektroniczny, e-mailem lub publikując na stronie szkoły albo na internetowym
forum rodziców. W takiej korespondencji można omówić podstawowe zasady funkcjonowania szkoły w czasie pandemii, zaproponować kontakt i dzielenie się
informacjami zwrotnymi, poprosić o wypełnienie ankiety itp.
Także wychowawcy przy pomocy wybranego wcześniej narzędzia powinni kontaktować się
z rodzicami swoich uczniów. Taka komunikacja pozwoli przekazać podstawowe informacje
dotyczące rozwiązań przyjętych dla danej klasy oraz zdać relację z postępów uczniów.
Jak bezpiecznie korzystać z wideokonferencji?
Kontakty online z rodzicami w obecnej sytuacji epidemicznej stają się szkolną
rzeczywistością. Do najczęściej wybieranych sposobów należą wideokonferencje i połączenia
wideo za pomocą innych komunikatorów.
UODO zaleca, aby w trakcie wideokonferencji:
ograniczyć ilość podawanych danych osobowych – użyj służbowego adresu e-mail,
nie udostępniać linków do konferencji w mediach społecznościowych,
włączyć, jeśli to możliwe, domyślną ochronę hasłem spotkania online,
zarządzać opcjami udostępniania ekranu,
korzystać, jeżeli to możliwe, z opcji zamazywania tła (tak, żeby rozmówcy nie
widzieli otoczenia),
korzystać z opcji „poczekalnia”, tak aby móc kontrolować osoby uczestniczące
w telekonferencji, by uniknąć uczestnictwa przypadkowych lub niechcianych osób
w spotkaniu,
wyłączyć mikrofon i kamerę, logując się do telekonferencji (włączyć je, gdy będzie to
potrzebne).
Natomiast po skończeniu wideokonferencji należy:
wyłączyć mikrofon i kamerę,
upewnić się, że spotkanie online zostało zakończone i zamknąć aplikację.
Jak można zabezpieczyć dane osobowe w czasie spotkania online z rodzicami?
Szkoła ma obowiązek poinformować rodziców o zasadach zdalnego spotkania
z wychowawcą. Ta informacja powinna zostać przekazana w prosty sposób, tak aby była
zrozumiała dla całej grupy rodziców.
Jeżeli szkoła, organizując wideokonferencję, będzie korzystać z nowych narzędzi lub usług
świadczonych przez podmioty zewnętrzne, musi poinformować uczestników o tym, w jaki
sposób przetwarzane będą dane osobowe.
Jednym z głównych obowiązków szkoły – związanych z ochroną danych osobowych – jest
zabezpieczenie danych przez zastosowanie odpowiednich środków technicznych
i organizacyjnych. Chodzi o to, aby nie były one udostępniane osobom nieupoważnionym
oraz nie uległy zniszczeniu, zmodyfikowaniu lub utracie. Nagrywanie przez rodziców spotkań z wychowawcą
Niezależnie od obowiązujących przepisów prawa, nagrywanie spotkań online bez wiedzy
i zgody ich uczestników jest naruszeniem norm społecznych. To tak, jakby nagrywać
normalną lekcję ukrytym dyktafonem. Jeśli zajęcia lub inne spotkanie online mają być
nagrane, wszyscy uczestnicy powinni zostać o tym poinformowani. Powinno się też jasno
określić sposób dalszego wykorzystania nagrania. Nauczyciel może udzielić takiej zgody lub
poinformować o jej braku w formie elektronicznej lub ustnej, np. przed rozpoczęciem
spotkania online z rodzicami zakomunikować im, że nie wyraża zgody na rozpowszechnianie
nagrania ze spotkania. Samo pozwolenie na nagranie spotkania przez rodziców nie oznacza
zgody na jego upowszechnianie np. w internecie.
Ważne!
Polskie prawo, w celu ochrony wizerunku, ogranicza jedynie rozpowszechnianie wizerunku –
możemy zrobić zdjęcie każdemu i każdego nagrać, jednak należy zadać pytanie, czy możemy
materiał rozpowszechniać. Dlatego samo nagrywanie spotkania online z wychowawcą nie
narusza ochrony wizerunku – takim naruszeniem będzie rozpowszechnianie nagrania bez
zgody nauczyciela (art. 81 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).
Natomiast wykorzystywanie wizerunku nauczyciela (nie nagrywanie, tylko
rozpowszechnianie) jest chronione na mocy prawa ochrony wizerunku i ochrony dóbr
osobistych. Jeśli wizerunek nauczyciela zostanie wykorzystany w sposób, na który nie została
wyrażona zgoda, można dochodzić roszczeń zarówno na mocy art. 81 Ustawy o prawie
autorskim, jak i art. 24 Kodeksu cywilnego (jeśli rozpowszechnianie będzie bezprawne).
Ważne!
Warto uczulić rodziców na prawną różnicę między samym nagrywaniem spotkania
a rozpowszechnianiem wizerunku prowadzącego nauczyciela i podkreślić, że nie wyraża się
zgody na rozpowszechnianie swojego wizerunku (jeśli nauczyciel chce tego zabronić).
Przed spotkaniem online warto ustalić zasady, według których będzie przebiegało,
i poinformować o nich rodziców. Można je przygotować np. w oparciu o załączony do tekstu
dokument Przykładowe zasady prowadzenia zebrań z rodzicami.