Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Stacjonarnie, zdalnie lub hybrydowo. Zobacz, jak przygotować swoją placówkę na każdy scenariusz
Rozpoczęcie nowego roku szkolnego przyniosło więcej pytań niż odpowiedzi. Część szkół przeszła już na edukację zdalną, niektóre pracują w systemie mieszanym, a wiele próbuje podjąć takie działania lub z niepokojem zastanawia się, kiedy będzie do tego zmuszona. W takiej sytuacji dyrektor placówki, na którym ciąży odpowiedzialność zorganizowania nauczania w każdej z tych trzech sytuacji, musi się dwoić i troić, by sprostać wymaganiom.
W całym tym zamieszaniu warto pamiętać, że na rynku istnieją rozwiązania, które sprawdzą się zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym czy hybrydowym, odpowiadając przy tym na wszystkie najważniejsze potrzeby administracji oświatowej, uczniów i nauczycieli. Jest to możliwe dzięki platformom edukacyjnym klasy LMS (ang. learning management system), które posiadają pakiet narzędzi niezbędnych do realizacji skutecznego i nowoczesnego nauczania.
Wdrożenie takiego rozwiązania w pracy placówki pozwoli dyrektorowi z łatwością spełnić większość postawionych przed nim wymagań, które inaczej skutecznie będą spędzać mu sen z powiek, a także zagwarantować całej szkole dostęp do stabilnych, bezpiecznych i kompleksowych narzędzi, które będą równie skuteczne podczas tradycyjnych zajęć, jak i w sytuacji konieczności przejścia na inny niż stacjonarny tryb nauczania. To przekłada się natomiast na realne oszczędności i komfort pracy – niezależnie od okoliczności szkoła pracuje zawsze przy pomocy tych samych sprawdzonych narzędzi.
Czym jest LMS i dlaczego powinien trafić do każdej szkoły?
Platforma edukacyjna typu LMS (ang. learning management system) to podstawowe narzędzie, którego potrzebuje każda placówka edukacyjna do pracy metodą e-learningu. W przeciwieństwie do wielu innych powszechnie wykorzystywanych narzędzi do nauki zdalnej (np. wysyłanie e-maili czy zlecanie zadań za pomocą pakietów biurowych) systemy LMS gwarantują bezpieczną i skuteczną edukację oraz wiele więcej. Platforma tego typu może gromadzić dane uczniów powstające podczas ich pracy z materiałami interaktywnymi, a następnie je interpretować i automatycznie raportować nauczycielom, dając tym samym szczegółowy wgląd w postępy ucznia i umożliwiając szybką reakcję na ewentualne trudności w nauce i braki wiedzy podopiecznych. Wszystko to zmniejsza wymiar mechanicznej pracy nauczyciela i pozwala mu skupić się na ważniejszych obszarach, takich jak indywidualizacja procesu nauczania czy kreatywne podejście do zajęć.
– „LMS daje szkole mnóstwo korzyści. Przede wszystkim integruje narzędzia potrzebne w nauczaniu w bezpiecznym dla uczniów środowisku oraz oferuje wielowymiarową przestrzeń komunikacji między uczniami, nauczycielami, dyrekcją szkoły i rodzicami. LMS, poza integrowaniem narzędzi w spójny system informatyczny, jest także repozytorium interaktywnych materiałów edukacyjnych, zapewnia wsparcie organizacji pracy nauczycieli i uczniów, pozwala bezpiecznie przechowywać wrażliwe dane osobowe, zapewnia możliwość automatycznego oceniania, szczegółowego raportowania wyników i postępów uczniów nie tylko w czasie rzeczywistym, ale również w dłuższej perspektywie czasowej pozwala obserwować tendencje rozwojowe i poznawcze dziecka” – mówi Artur Dyro, prezes firmy Learnetic.
Learnetic SA to niewielka polska firma, która zajmuje się tworzeniem rozwiązań dla edukacji od wielu lat. Dzięki doświadczeniu i śmiałym pomysłom, dokonania firmy doceniono nie tylko w Polsce, ale też w ponad 30 innych krajach, w których szkoły, instytucje oświatowe, wydawnictwa i ministerstwa edukacji korzystają na co dzień z narzędzi stworzonych przez firmę Learnetic.
Jak łatwo zauważyć, korzystanie z prawdziwej platformy e-learningowej w czasie edukacji na odległość jest skuteczniejsze niż półśrodki, takie jak wysyłanie zadań uczniom e-mailem czy innymi komunikatorami, jest łatwiejsze i zdecydowanie mniej czasochłonne. Wiele szkół nie decyduje się na wprowadzenie takiego systemu w swojej pracy ze względu na brak odpowiedniej wiedzy lub obawę związaną z wysokimi kosztami. Okazuje się, że korzystanie z LMS nie musi wiązać się z dużymi wydatkami.
Jednym z rozwiązań jest Dzwonek.pl, czyli platforma edukacyjna klasy LMS – rozwiązanie stworzone dla szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców, które jest odpowiedzią na potrzeby związane z prowadzeniem zajęć w systemie zdalnym i hybrydowym, a wiele z jej funkcji usprawnia proces zarządzania edukacją także w stacjonarnym trybie pracy placówki – integruje liczne funkcje potrzebne w nowoczesnej edukacji w jedno spójne i efektywne narzędzie.
Dzwonek.pl, czyli kompleksowe narzędzia dla nowoczesnej edukacji
Jakie możliwości otrzymują placówki korzystające z platformy Dzwonek.pl? Przede wszystkim mogą w łatwy sposób odwzorować i zarządzać całą strukturą szkoły w środowisku wirtualnym. Na platformie odzwierciedlenie znajdują role ucznia, nauczyciela, rodzica, a także poszczególnych klas, przedmiotów szkolnych oraz wychowawstwa.
Dzwonek.pl to także jedyna platforma LMS, która oferuje materiały edukacyjne różnych wydawców. W repozytorium znajdują się e-podręczniki, zbiory ćwiczeń, kursy językowe i inne multimedialne pomoce edukacyjne dla każdego etapu szkolnego. Na platformie swoje zasoby proponują oficyny, np. MAC Edukacja, Klett Polska, Pons, firmy edukacyjne, np. Moje Bambino, a także instytucje oświatowe, takie jak ODN Poznań czy Fundacja Sztuka Uczenia. Z materiałów mogą korzystać wszyscy użytkownicy platformy – zarówno uczniowie podczas samodzielnej nauki, jak i nauczyciele do wykorzystania w czasie lekcji (np. na tablicy interaktywnej) lub do przydzielania zadań uczniom przez platformę.
Wspomniane zlecanie zadań to jedna z najważniejszych funkcjonalności Dzwonka.pl, która umożliwia realizację edukacji zdalnej asynchronicznej oraz modelu nauczania hybrydowego (ang. blended learning). Platforma pozwala nauczycielom w łatwy sposób zlecać zadania uczniom z wykorzystaniem biblioteki materiałów interaktywnych edukacyjnych dostępnych na platformie, a także z wykorzystaniem własnych zasobów i plików. Co więcej, nauczyciele mogą później w precyzyjny sposób monitorować wyniki oraz stan wiedzy wszystkich swoich uczniów, otrzymując informację zwrotną jako automatycznie wygenerowane raporty.
Dzwonek.pl oraz dostępne w jego bibliotece zasoby można uruchomić na dowolnym urządzeniu wyposażonym w przeglądarkę internetową – komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie, tablicy i monitorze interaktywnym, a nawet smartfonie. Jest to bardzo pomocne, kiedy w szkole lub w domu nie ma wystarczającej liczby komputerów. Dodatkowo wszyscy użytkownicy mogą korzystać z zasobów platformy zarówno online, jak i offline – dzięki dedykowanej aplikacji.
Efektywna praca z platformą uzależniona jest także od bezpieczeństwa i o to również zadbali twórcy Dzwonka.pl, chroniąc dane osobowe wszystkich użytkowników platformy, a także umożliwiając bezpieczną komunikację między uczniami, nauczycielami i rodzicami w obrębie danej szkoły dzięki wbudowanym modułom czatu i poczty elektronicznej.
Dzwonek.pl w polskich szkołach
Warto dodać, że Dzwonek.pl jest sprawdzonym i przetestowanym narzędziem. Dowodem na to są dane, które pokazują, że na platformie konta założyło już blisko 60 proc. wszystkich szkół w Polsce (całych szkół, których rejestracja jest ręcznie weryfikowana).
Nawet jeśli szkoła nie korzysta na co dzień z rozwiązań typu LMS, to wielu uczniów i nauczycieli zna tę platformę m.in. z powodu przeprowadzanych na niej konkursów edukacyjnych. Od wielu lat to przy pomocy platformy Dzwonek.pl organizowany jest największy bezpłatny Konkurs Informatyczny Bóbr, w którego ostatniej edycji wzięło udział ok. 25 000 uczniów.
W tym roku ze względu na pandemię w rzeczywistość wirtualną przeniósł się także Konkurs Matematyczny Kangur. Organizatorzy konkursu zdecydowali się wykorzystać platformę Dzwonek.pl jako miejsce, gdzie uczestnicy konkursu – przeszło 250 000 osób – rozwiązywali zadania konkursowe. Tym samym Kangur Matematyczny 2020 stał się największym w polskiej historii konkursem edukacyjnym przeprowadzonym online, wykorzystującym rozwiązania chmurowe.
Dzwonek.pl i nowe oblicze edukacji
Bazując na doświadczeniach z okresu zamknięcia szkół, twórcy platformy wprowadzili na Dzwonku.pl szereg usprawnień i rozbudowanych funkcji, które stanowią odpowiedź na nowe oczekiwania uczniów, ich rodziców, nauczycieli oraz administracji oświatowej. Funkcje te dostępne są w specjalnym pakiecie Dzwonek.pl Premium.
Najważniejszą nowością jest Wirtualna klasa, czyli bezpieczne i stabilne rozwiązanie pozwalające na prowadzenie wideolekcji (zdalna edukacja synchroniczna) oraz aktywizację uczniów na odległość. Pracując z wirtualną klasą, nauczyciel otrzymuje do dyspozycji także wirtualną tablicę, którą może współdzielić z uczniami, możliwość udostępniania ekranu oraz korzystania z biblioteki zasobów na Dzwonek.pl. Uczniowie mogą natomiast używać czatu, zgłaszać swoją aktywność w postaci wirtualnego „podniesienia ręki”, a także – po wcześniejszym pozwoleniu nauczyciela – korzystać z własnej kamery i mikrofonu.
Nowe funkcje platformy rozwiązują też powszechny problem z raportowaniem pracy zdalnej placówki. Szkoły korzystające z Dzwonka.pl w wersji Premium gwarantują swoim nauczycielom prosty sposób dokumentowania i rozliczania pracy zdalnej. Nauczyciele mogą wygenerować raport dla dyrektora placówki lub organu prowadzącego podsumowujący ich aktywność na platformie edukacyjnej.
Więcej informacji o platformie na stronie www.dzwonek.pl.
Kształcenie specjalne na odległość
Mówiąc o nauczaniu zdalnym i hybrydowym, należy zwrócić również uwagę na dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi lub posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Takich uczniów w polskich szkołach jest przynajmniej 20 proc. Realizacja edukacji na odległość w ich przypadku oraz pracujących z nimi nauczycieli i terapeutów może wymagać przygotowania pakietu innych zasobów i narzędzi, co także należy do obowiązków dyrektora danej placówki.
Nieodzowny element podczas realizacji tego zadania stanowi technologia. Tutaj efektywnym rozwiązaniem będą narzędzia, z których szkoła będzie mogła korzystać zarówno podczas zajęć tradycyjnych, jak i tych realizowanych na odległość. Firma Learnetic przygotowała w tym celu siostrzaną wersję swojej platformy. mTalent.pl to portal, na którym zebrano wszystkie funkcjonalności i zalety platformy Dzwonek.pl, a przy tym jest dostosowany do specyfiki i wymagań nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
mTalent to nie tylko platforma, ale przede wszystkim najobszerniejsza na rynku seria specjalistycznych programów wspierających terapię, na którą składają się materiały przeznaczone do pracy z dziećmi w obszarach takich jak logopedia, percepcja słuchowa i wzrokowa, trudności w pisaniu czy autyzm. Zasoby z tej serii to narzędzia diagnostyczno-terapeutyczne zawierające tysiące interaktywnych ćwiczeń, które sukcesywnie i z łatwością mogą zostać włączone w program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych, logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych.
Seria mTalent jest dostosowana do kompleksowego wspierania edukacji na odległość. Co więcej, programy mTalent to jedyne na polskim rynku produkty wspierające terapię, które pozwalają na pracę zdalną bez korzystania z zewnętrznego oprogramowania. Takie podejście gwarantuje całkowite bezpieczeństwo danych osobowych pacjentów i terapeutów oraz przebiegu zajęć.
Programy z serii mTalent to doskonała propozycja do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nabywania i kształcenia kompetencji kluczowych. Jest zgodna z opublikowanymi przez MEN podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2020/2021, ze szczególnym uwzględnieniem „wykorzystania w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość”.
Więcej informacji oraz bezpłatne wersje demonstracyjne programów dostępne są na stronie www.mTalent.pl.
Jak zacząć korzystać z nowoczesnych rozwiązań w edukacji?
Wdrożenie systemu LMS w codziennej pracy szkoły to duża zmiana. Jest to jednak decyzja, która niesie ze sobą olbrzymie korzyści i jest dużym krokiem w stronę nowoczesnej edukacji, dostosowanej do wymagań zarówno współczesnego ucznia, jak i dzisiejszego świata.
Wszystkie szkoły, które chciałyby wprowadzić takie rozwiązania i czerpać z nich korzyści zarówno podczas tradycyjnej pracy placówki, jak i w edukacji zdalnej czy hybrydowej, zachęcamy do kontaktu e-mailowego – info@learnetic.com. Przedstawiciele firmy Learnetic przygotują dla Państwa indywidualną ofertę oraz doradzą, jakie narzędzia i zasoby najlepiej sprawdzą się w danej placówce. Zapraszamy do kontaktu!
Uwaga! Specjalnie dla czytelników Niezbędnika Dyrektora Szkoły przygotowaliśmy praktyczny prezent! Skontaktuj się z nami, powołując się na ten artykuł, aby otrzymać miesiąc bezpłatnego abonamentu Dzwonek.pl Premium.