Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 18 WRZEŚNIA 2020
Komunikacja i współpraca z rodzicami w czasie pandemii – zdalne spotkania z wychowawcami
Opracował: Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły, lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół, autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781),
• Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231 ze zm.),
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1460 ze zm.),
• materiał dotyczący zasad związanych z wideokonferencjami UODO, https://uodo.gov.pl/pl/138/1525 [dostęp: 13.09.2020 r.].
Sytuacja związana z epidemią COVID-19 i wprowadzonymi obostrzeniami wymaga od dyrektora szkoły włożenia większego wysiłku w dbanie o relację wychowawców z rodzicami. Warto wprowadzać w życie tzw. dobre praktyki:
• spotkania online dyrektora szkoły z przedstawicielami rady rodziców,
• komunikowanie najważniejszych informacji rodzicom na bieżąco – przez publikowanie na stronie szkoły, wpisy w e-dzienniku lub wysłanie e-mailem,
• zorganizowanie zdalnego dyżuru pedagoga lub psychologa dla rodziców,
• uzyskiwanie informacji zwrotnej od rodziców na temat obecnego modelu edukacji zdalnej, np. przez ankietę lub kontakt telefoniczny wychowawców klas z rodzicami.
Współpraca z rodzicami
Współpraca z rodzicami uczniów stała się w dobie pandemii ważniejsza niż wcześniej. Zaangażowanie rodziców w proces edukacji jest jego kluczowym i nieodzownym elementem, dlatego płynność w komunikacji z rodzicami może znacznie ułatwić realizację zadań szkoły.
W wielu szkołach dyrektorzy kierują do wszystkich rodziców listy, wysyłając je przez dziennik elektroniczny, e-mailem lub publikując na stronie szkoły albo na internetowym forum rodziców. W takiej korespondencji można omówić podstawowe zasady funkcjonowania szkoły w czasie pandemii, zaproponować kontakt i dzielenie się informacjami zwrotnymi, poprosić o wypełnienie ankiety itp.
Także wychowawcy przy pomocy wybranego wcześniej narzędzia powinni kontaktować się z rodzicami swoich uczniów. Taka komunikacja pozwoli przekazać podstawowe informacje dotyczące rozwiązań przyjętych dla danej klasy oraz zdać relację z postępów uczniów.
Jak bezpiecznie korzystać z wideokonferencji?
Kontakty online z rodzicami w obecnej sytuacji epidemicznej stają się szkolną rzeczywistością. Do najczęściej wybieranych sposobów należą wideokonferencje i połączenia wideo za pomocą innych komunikatorów.
UODO zaleca, aby w trakcie wideokonferencji:
• ograniczyć ilość podawanych danych osobowych – użyj służbowego adresu e-mail,
• nie udostępniać linków do konferencji w mediach społecznościowych,
• włączyć, jeśli to możliwe, domyślną ochronę hasłem spotkania online,
• zarządzać opcjami udostępniania ekranu,
• korzystać, jeżeli to możliwe, z opcji zamazywania tła (tak, żeby rozmówcy nie widzieli Twojego otoczenia),
• korzystać z opcji „poczekalnia”, tak aby móc kontrolować osoby uczestniczące w telekonferencji, by uniknąć przypadkowych lub niechcianych osób na spotkaniu,
• wyłączyć mikrofon i kamerę, logując się do telekonferencji (włączyć je, gdy będzie to potrzebne).
Natomiast po skończeniu wideokonferencji należy:
• wyłączyć mikrofon i kamerę,
• upewnić się, że spotkanie online zostało zakończone i zamknąć aplikację.
Jak można zabezpieczyć dane osobowe w czasie spotkania online z rodzicami?
Szkoła ma obowiązek poinformować rodziców o zasadach zdalnego spotkania z wychowawcą. Ta informacja powinna zostać przekazana w prosty sposób, tak aby była zrozumiała dla całej grupy, do której skierowany jest komunikat.
Jeżeli szkoła, organizując wideokonferencję, będzie korzystać z nowych narzędzi lub usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne, musi poinformować o tym, w jaki sposób będą przetwarzane dane osobowe.
Jednym z głównych obowiązków szkoły – związanych z ochroną danych osobowych – jest zabezpieczenie danych przez zastosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych. Chodzi o to, aby dane nie były udostępniane osobom nieupoważnionym oraz nie uległy zniszczeniu, zmodyfikowaniu lub utracie.
Czy zgodne z prawem jest nagrywanie przez rodziców spotkań z wychowawcą?
Niezależnie od obowiązujących przepisów prawa, nagrywanie spotkań online bez wiedzy i zgody ich uczestników jest naruszeniem norm społecznych. To tak, jakby nagrywać normalną lekcję ukrytym dyktafonem. Jeśli lekcja lub inne spotkanie online mają być nagrane, to wszyscy uczestnicy powinni być o tym poinformowani. Powinien też być jasno określony sposób dalszego wykorzystania nagrania. Nauczyciel może w oświadczeniu takiej zgody lub jej braku udzielić w formie elektronicznej lub ustnej, np. przed rozpoczęciem spotkania online z rodzicami poinformować ich, że nie wyraża zgody na rozpowszechnianie nagrania ze spotkania. Samo pozwolenie na nagranie spotkania przez rodziców nie oznacza zgody na jego upowszechnianie np. w internecie.
Ważne!
Polskie prawo, w celu ochrony wizerunku, ogranicza jedynie rozpowszechnianie wizerunku – możemy zrobić zdjęcie (czy nagranie) każdemu, jednak należy zadać pytanie, czy możemy to zdjęcie rozpowszechniać. Dlatego samo nagrywanie spotkania online z wychowawcą nie narusza ochrony wizerunku – takim naruszeniem będzie rozpowszechnianie nagranej lekcji bez zgody nauczyciela (art. 81 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).
Natomiast wykorzystywanie wizerunku nauczyciela (nie nagrywanie, tylko rozpowszechnianie) jest chronione na mocy prawa ochrony wizerunku i ochrony dóbr osobistych. Jeśli wizerunek nauczyciela zostanie wykorzystany w sposób, na który nie została wyrażona zgoda, można dochodzić roszczeń zarówno na mocy art. 81 Ustawy o prawie autorskim, jak i art. 24 Kodeksu cywilnego (jeśli rozpowszechnianie będzie bezprawne).
Ważne!
Warto uczulić rodziców na prawną różnicę między samym nagrywaniem spotkania a rozpowszechnianiem wizerunku prowadzącego nauczyciela i podkreślić, że nie wyraża się zgody na rozpowszechnianie swojego wizerunku (jeśli nauczyciel chce tego zabronić).
Przed spotkaniem online warto ustalić zasady, według których będzie przebiegało, i poinformować o nich rodziców.