Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 18 WRZEŚNIA 2020
Rozliczanie premii uznaniowych z dotacji
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Jesteśmy małym przedszkolem niepublicznym zatrudniającym 11 osób. Otrzymaną do-tację z JST przeznaczamy głównie na wynagrodzenia. Przez ostatnie lata w okresie listo-pada i grudnia oprócz bieżącej raty dotacji otrzymywaliśmy również dodatkowe środki z tytułu wyrównania do kwoty rocznej dotacji (max. 20 000 zł), które wydatkowaliśmy na różne potrzeby związane z prowadzeniem przedszkola. Jedną z potrzeb było docenienie wysiłku pracowników, stąd decyzja o wypłacaniu jednorazowych premii uznaniowych w grudniu każdego roku. Kwota wypłaty wynikała z oceny pracy i zaangażowania konkretnej osoby i kształtowała się w przedziale od 250 do 1200 zł brutto. Wypłata premii była uwzględniona na liście płac za grudzień i w łącznej kwocie z wynagrodzeniem podstawowym rozliczona z dotacji oświatowej. Czytając różne publikacje, spotkaliśmy się z interpretacją, iż premie uznaniowe nie mogą być rozliczane z dotacji. Natomiast z takiego prawa mogą korzystać wyłącznie nagrody, na podstawie art. 105 Kodeksu pracy. Nadmieniam, że nie posiadamy regulaminu wynagradzania i przez pewien czas realizowaliśmy powyższy cel poprzez aneks do umowy podwyższający wynagrodzenie na jeden miesiąc. Czy wypłacane przez nas premie uznaniowe są wydatkiem, który możemy rozliczyć z dotacji?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 17 ze zm.),
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzą-cych ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.)
Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych dotacje są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wycho-wania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkol-nego, szkoły i placówki. W myśl ust. 2 przywołanej regulacji przez wydatki bieżące, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy rozumieć wydatki bieżące, opisane w art. 236 ust. 2 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Z kolei ta regulacja stanowi, że przez wy-datki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. Przepis ten nie wskazuje szczegółowo rodzajów wydat-ków bieżących. Można tu jednak przywołać Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 mar-ca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Akt ten wskazuje wydatki bieżące jed-nostek budżetowych (czyli m. in. gminnych przedszkoli), a zatem nie ma bezpośredniego za-stosowania do przedszkoli niepublicznych, które oczywiście jednostkami budżetowymi nie są. Niemniej zawarte w Rozporządzeniu regulacje pozwalają stwierdzić, jakie wydatki bieżące będą brane pod uwagę przez gminę przy ustalaniu wysokości dotacji należnej przedszkolom niepublicznym, a co za tym idzie – jakie wydatki bieżące ponoszone przez niepubliczne przedszkola nie będą przez gminę, czyli organ dotujący, kwestionowane. Do wydatków bieżą-cych można zaliczyć wynagrodzenia osobowe pracowników, które obejmują:
• wynagrodzenia zasadnicze,
• dodatki za staż pracy oraz inne dodatki (dodatkowe wynagrodzenia) za szczególne właściwości pracy, szczególne kwalifikacje lub warunki pracy,
• premie i nagrody regulaminowe i uznaniowe,
• dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników niepedagogicznych oraz godzin ponadwymiarowych nauczycieli,
• nagrody jubileuszowe, odprawy rentowe i emerytalne, ekwiwalenty pieniężne za nie-wykorzystany urlop wypoczynkowy,
• świadczenia odszkodowawcze (np. w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia, świadczenia wyrównawcze wypłacane pracownikom, którzy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznali stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdro-wiu).
Rozporządzenie wprost zalicza premie uznaniowe do wydatków bieżących, w związku z czym mogą one być finansowane z dotacji.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM