Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Statut niepublicznej szkoły podstawowej
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.),
• Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1166 ze zm.).
Rozdział 1
§ 1
Postanowienia ogólne
1. Niepubliczna Szkoła Podstawowa w ………………………………………, zwana dalej „Szkołą”, jest ośmioletnią podstawową szkołą niepubliczną dla dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, pracującą w systemie dziennym.
2. Organem prowadzącym Szkołę jest ……………………………………………………..….
3. Siedzibą Szkoły jest ……………………………………………………………………..….
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Kurator Oświaty w …………………………………………………………………………………………….
5. Szkoła za podstawę wychowania przyjmuje uniwersalne zasady etyki zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka.
6. W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których statutowym celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły.
Rozdział 2
§ 2
Cele i zadania Szkoły
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie Prawo oświatowe oraz w przepisach szczególnych.
2. Nadrzędnym celem Szkoły jest przygotowanie ucznia do odpowiedzialnego i samodzielnego funkcjonowania we wszystkich dziedzinach życia oraz wyposażenie go w wiedzę i umiejętności pozwalające w przyszłości na swobodne poruszanie się oraz naukę i pracę w krajach UE oraz poza jej granicami. Dążąc do realizacji tego celu, Szkoła zapewnia uczniowi wszechstronny rozwój osobowości, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje i zainteresowania. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, moralnego, społecznego i fizycznego.
3. Do zadań Szkoły należy w szczególności:
1) zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami oraz możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania ich godności osobistej, a także wolności światopoglądowej i wyznaniowej,
2) przygotowanie absolwentów do podjęcia dalszej nauki na kolejnych etapach edukacji,
3) zapewnienie uczniom opieki pedagogicznej i zdrowotnej oraz pełnego bezpieczeństwa w Szkole i w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę,
4) umożliwienie uczniom rozwoju ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych, sportowych przez udział w zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań, warsztatach, konkursach, olimpiadach i wyjściach edukacyjnych,
5) tworzenie warunków do indywidualnego tworzenia zadań pedagogicznych i opiekuńczych dla każdego dziecka w zależności od jego potrzeb,
6) dążenie do stworzenia właściwych warunków uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
7) kształtowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych,
8) kształtowanie świadomości ekologicznej,
9) umożliwienie realizacji indywidualnych programów nauczania oraz indywidualnego toku nauczania oraz realizację obowiązku szkolnego poza szkołą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
10) umożliwienie uczniom zindywidualizowanej nauki w oddziałach, oddziałach łączonych lub zespołach,
11) stwarzanie warunków do nabywania doświadczeń prawidłowych interakcji społecznych i rówieśniczych, ze szczególnym uwzględnieniem integracji międzynarodowej,
12) rozwijanie umiejętności społecznych uczniów przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń w funkcjonowaniu, współpracy i współdziałaniu zarówno w grupie rówieśniczej, jak i z dorosłymi,
13) współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
4. Szkoła prowadzi wychowanie prozdrowotne.
5. Szkoła zapewnia możliwość korzystania z biblioteki szkolnej oraz świetlicy.
6. Szkoła podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści w internecie, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
§ 3
1. Szkoła realizuje cele kształcenia i wychowania w drodze wykonywania zadań określonych w podstawach programowych, Programie Wychowawczo-profilatycznym, a w szczególności przez:
1) kształtowanie twórczych i aktywnych postaw oraz rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia,
2) wprowadzanie w świat nauki przez poznawanie języka, pojęć i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych, na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
3) wprowadzanie w świat kultury i sztuki,
4) wyrabianie nawyków dbałości o rozwój intelektualny i fizyczny, zdrowie, higienę psychofizyczną oraz racjonalny wypoczynek,
5) wprowadzanie ucznia w kontakty społeczne, w tym personalizację życia w grupie rówieśniczej i w szerszej społeczności,
6) współpracę z rodzicami i innymi instytucjami wychowawczymi,
7) stworzenie warunków do współpracy całego zespołu nauczycieli edukujących daną grupę uczniów,
8) wdrożenie zasad wewnątrzszkolnego oceniania uczniów, motywującego do rozwoju osobowości.
2. Treści, metody i organizację nauczania oraz wychowania Szkoła dostosowuje do możliwości i potrzeb psychofizycznych uczniów.
§ 4
1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami w szczególności przez:
1) przestrzeganie obowiązujących regulacji BHP, zawartych w szczególności w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
2) sprawowanie indywidualnej opieki nad uczniami, którzy takiej opieki potrzebują.
2. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują:
1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia,
2) podczas przerw – nauczyciele pełniący dyżury; plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor lub wyznaczona przez niego osoba, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć; projekt planu dyżurów przygotowuje osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły.
3. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek i wyjść edukacyjnych organizowanych przez Szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele.
4. Zasady organizowania wycieczek określają odrębne przepisy.
§ 5
1. Szczególną troską otaczani są uczniowie oddziału zerowego i klas I–III oraz uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
2. Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
3. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania, szczególnie w klasach I–III.
4. Szkoła systematycznie diagnozuje i monitoruje zachowania uczniów.
§ 6
1. Szkoła współpracuje z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
2. Współpraca z rodzicami odbywa się w szczególności przez:
1) informacje bieżące – słowne (spotkania indywidualne),
2) informacje pisemne (dzienniczek ucznia),
3) zebrania ogólne,
4) zebrania klasowe,
5) stały kontakt z rodzicami – redagowanie listu informacyjnego przekazywanego rodzicom, szczegółowe zasady ustala nauczyciel/wychowawca.
3. Rodzice mają prawo do:
1) informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w klasie i Szkole,
2) informacji o przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzenia egzaminów (szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów),
3) informacji o zachowaniu, postępach i przyczynach trudności w nauce dziecka,
4) uzyskania informacji na temat dalszego kształcenia dziecka.
4. Zebrania z rodzicami odbywają się nie rzadziej niż trzy razy w roku.
Rozdział 3
§ 7
Organy Szkoły
1. Organami Szkoły są:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna.
2. Organy Szkoły działają w ramach kompetencji określonych niniejszym statutem oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
§ 8
1. Powierzenia stanowiska Dyrektora Szkoły oraz odwołania z niego dokonuje organ prowadzący.
2. Dyrektor powoływany jest najpóźniej w ostatnim dniu danego roku szkolnego na czteroletnią kadencję.
3. Dyrektor może być odwołany ze stanowiska przed upływem kadencji zgodnie z przepisami Kodeksu pracy lub na własna prośbę.
§ 9
1. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą Szkoły,
2) przygotowanie projektu organizacyjnego pracy Szkoły w danym roku szkolnym,
3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
4) sprawowanie opieki nad uczniami, zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki, ochrona przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej przez stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
5) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej,
6) reprezentowanie Szkoły na zewnątrz,
7) współpraca z Radą Pedagogiczną oraz organem prowadzącym,
8) dysponowanie środkami finansowymi powierzonymi przez organ prowadzący, w sposób określony w planie finansowym Szkoły,
9) wnioskowanie do organu prowadzącego w sprawie rozwoju bazy materialno technicznej Szkoły.
2. Dyrektor decyduje w szczególności w sprawach:
1) przyjmowania uczniów do Szkoły, jak również skreślania ich z listy uczniów,
2) wnioskowania o zatrudnienie i zwolnienie pracowników Szkoły,
3) organizowania doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego.
3. Dyrektor Szkoły w ramach swoich kompetencji:
1) sprawuje nadzór nad pracownikami Szkoły,
2) określa dobór pracowników pedagogicznych i wnioskuje o ich zatrudnienie,
3) określa warunki pracy i zakres obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych Szkoły, po akceptacji organu prowadzącego,
4) wprowadza zmiany w przydziale obowiązków nauczycieli i wychowawców zgodnie z potrzebami Szkoły, w szczególnie uzasadnionych przypadkach także w trakcie roku szkolnego.
4. Dyrektor odpowiada za:
1) zapewnienie właściwej opieki uczniom przebywającym w Szkole,
2) zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu,
3) właściwą realizację podstawy programowej oraz poziom uzyskiwanych przez Szkołę wyników nauczania,
4) bezpieczeństwo osób znajdujących się na terenie Szkoły,
5) całość dokumentacji Szkoły oraz prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania i pracowniczej zgodnie z odrębnymi przepisami,
6) właściwe przechowywanie druków ścisłego zarachowania i pieczęci,
7) powierzone w ramach planu finansowego Szkoły środki finansowe.
§ 10
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Szkoły i wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.
3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.
4. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział przedstawiciele organu prowadzącego. Mają oni prawo do głosu doradczego.
5. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
6. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie zebrania.
8. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb.
9. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
10. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
11. Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.
12. Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
§ 11
1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
2) zatwierdzanie Szkolnego Programu Profilaktyczno-wychowawczego i Poprawy Bezpieczeństwa Dzieci,
3) zatwierdzanie Szkolnego Programu Profilaktyczno-wychowawczego,
4) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
5) zatwierdzanie projektów uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po wcześniejszym uzyskaniu akceptacji organu prowadzącego,
6) ustalanie sposobu organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
7) wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej na zajęciach edukacyjnych,
8) uchwalanie statutu Szkoły i jego zmian,
9) promowanie jeden raz w ciągu całego etapu edukacyjnego ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych,
10) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
2. Rada Pedagogiczna współpracuje z Dyrektorem Szkoły oraz organem prowadzącym.
Rozdział 4
§ 12
Organizacja Szkoły
1. Szkoła kształci dzieci na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym.
2. Zajęcia w Szkole odbywają się na jedną zmianę.
3. Szkoła może działać przy niepełnej strukturze klas.
§ 13
1. Termin rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz rozpoczęcia i zakończenia ferii określają odrębne przepisy.
2. Terminy klasyfikacji śródrocznej, rocznej, ferii zimowych oraz wakacji przedstawia we wrześniu nauczycielom, uczniom i rodzicom Dyrektor Szkoły.
3. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze są prowadzone przez pięć dni w tygodniu. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustala Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i podaje do wiadomości na początku roku szkolnego.
§ 14
1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
2. Maksymalna liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 25 osób.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut i może być wydłużona do 60 minut przy zachowaniu ogólnego tygodniowego czasu zajęć.
4. Dla uczniów każdej klasy wyznaczony jest nauczyciel wychowawca.
5. Szkoła zapewnia wszystkim dzieciom opiekę dydaktyczno-wychowawczą w godzinach od ……………………………………………… do ………………………………………..….
6. Wymagania edukacyjne i szczegółowe kryteria oceniania z poszczególnych przedmiotów zawarte są w wewnątrzszkolnym systemie oceniania uczniów, z którymi uczniowie zostają zapoznani na początku każdego roku szkolnego – przez poszczególnych nauczycieli przedmiotu.
7. Zajęcia z religii/etyki są organizowane na życzenie rodziców lub uczniów.
8. Po zakończeniu zajęć dydaktycznych Szkoła prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, warsztaty i w tym czasie przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów.
9. Godziny funkcjonowania Szkoły określa corocznie Dyrektor w postaci planu zajęć.
10. Przewiduje się możliwość wyodrębnienia grup międzyoddziałowych.
11. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły są:
1) zajęcia obowiązkowe,
2) zajęcia fakultatywne,
3) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
4) zajęcia korekcyjne.
12. Szkoła organizuje również zajęcia dydaktyczne poza Szkołą w formie wyjść edukacyjnych (np. wycieczek dydaktycznych, warsztatów, wyjść do obiektów kultury).
13. Szkoła zapewnia możliwość korzystania m.in. z:
1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
2) świetlicy szkolnej,
3) biblioteki,
4) zaplecza sportowo-rekreacyjnego.
§ 15
1. Do świetlicy przyjmuje się uczniów, którzy pozostają w Szkole dłużej ze względu na:
1) czas pracy rodziców – na wniosek rodziców,
2) organizację dojazdu do Szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w Szkole.
2. Świetlica otwarta jest pięć dni w tygodniu, w godzinach od ………….… do ……………..
3. Dla uczniów przebywających w świetlicy zapewniona jest opieka wychowawcza, pomoc w nauce oraz odpowiednie warunki do nauki.
4. Do zadań nauczyciela świetlicy należy:
1) udzielenie pomocy w nauce,
2) organizowanie zabaw, gier w pomieszczeniu i na wolnym powietrzu,
3) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, wychowawcą klasy,
4) kształtowanie nawyku przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny,
5) rozwijanie zainteresowań uczniów.
§ 16
1. W Szkole działa biblioteka, z której mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz inni pracownicy Szkoły po wypełnieniu karty bibliotecznej.
2. Biblioteka otwarta jest przez pięć dni w tygodniu, w godzinach od ………… do …….…..
3. Wypożyczone książki należy zwrócić w terminie 14 dni. Możliwe jest przedłużenie korzystania z konkretnej książki na czas nie dłuższy niż 14 dni.
4. W przypadku zagubienia książki konieczne jest odkupienie takiej samej książki lub innej, wskazanej przez nauczyciela bibliotekarza.
5. Nauczyciel bibliotekarz:
1) gromadzi, opracowuje, przechowuje i ochrania oraz ewidencjonuje materiały biblioteczne,
2) przygotowuje roczny plan działalności biblioteki,
3) ustala stan majątkowy biblioteki,
4) opracowuje listę wydatków na dany rok kalendarzowy,
5) ponosi odpowiedzialność za stan majątkowy, dokumentację prac biblioteki, ład i porządek w bibliotece,
6) udziela porad w wyborze książek,
7) zachęca do korzystania z biblioteki i czytania książek,
8) informuje nauczycieli wychowawców o postępach czytelniczych uczniów.
§ 17
Za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny w Szkole dla każdego oddziału dziennik lekcyjny może być prowadzony również w formie elektronicznej.
Rozdział 5
§ 18
Prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów Szkoły, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów Szkoły
1. Nauczycieli i innych pracowników zatrudnia się na umowę o pracę.
2. Na stanowiskach pedagogicznych zatrudniani będą pracownicy posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
3. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
4. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, czyli liczbę godzin pensum nauczyciela, określa Dyrektor Szkoły w umowie o pracę zawartej z nauczycielem.
5. Organ prowadzący może w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska.
§ 19
1. Obowiązkiem nauczyciela jest:
1) prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w przydzielonych mu oddziałach, a także realizacja zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy Szkoły,
2) zapewnienie bezpieczeństwa powierzonych jego opiece uczniom na zajęciach organizowanych w Szkole i zajęciach organizowanych przez Szkołę,
3) określenie kryteriów oceniania z przedmiotu i zapoznanie z nimi uczniów na pierwszych zajęciach lekcyjnych, a także poinformowanie ich o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
4) egzekwowanie od ucznia wiedzy i umiejętności zgodnie z realizowanym programem nauczania i nieschodzenie w wymaganiach edukacyjnych poniżej określonego minimum,
5) ocenianie osiągnięć uczniów polegające na rozpoznaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia umiejętności i wiadomości w stosunku do wymagań wynikających z programu nauczania oraz formułowanie oceny,
6) doskonalenie umiejętności zawodowych,
7) kontrola przyswajanej przez ucznia wiedzy i umiejętności zgodnie z realizowanym programem nauczania.
2. Wychowawca na początku roku szkolnego zapoznaje uczniów oraz rodziców ze szczegółowymi zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów oraz zasadami oceniania zachowania.
3. Na miesiąc przed planowanym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej uczniowie oraz rodzice (opiekunowie), zostają powiadomieni o przewidywanych ocenach, także niedostatecznych, w ostatnim przypadku wymagane jest pisemne potwierdzenie.
4. Nauczyciele mają prawo do:
1) opracowywania i wprowadzania autorskich programów nauczania i wychowywania po uzyskaniu akceptacji Dyrektora,
2) współdecydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów,
3) rzetelnej oceny pracy przez Dyrektora Szkoły,
4) właściwych warunków pracy,
5) korzystania z zasobów szkolnej biblioteczki metodycznej,
6) korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej i innych pracowników Szkoły oraz wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek,
7) uzyskiwania pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych,
8) wyróżnień oraz nagród wynikających z regulaminu pracy.
5. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:
1) poziom wyników nauczania i wychowywania powierzonych im uczniów (adekwatnie do możliwości uczniów),
2) bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów w Szkole i na zajęciach organizowanych przez Szkołę oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.
6. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania wszystkich poleceń wydanych przez Dyrektora Szkoły związanych z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i realizacji zadań opiekuńczych.
§ 20
1. Uczniowie Szkoły mają prawo do:
1) opieki wychowawczej i warunków zapewniających ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
2) ochrony i poszanowania własnej godności oraz wolności osobistej, wychowania z zasadami higieny pracy umysłowej, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka,
3) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, ochrony i poszanowania własnej godności, bez względu na osiągane wyniki w nauce, obiektywnej informacji,
4) jawnej, umotywowanej i sprawiedliwej oceny, uwzględniającej zarówno stan wiedzy, jak i umiejętności i starania,
5) korzystania z pracowni szkolnych zgodnie z obowiązującymi w nich regulaminami,
6) pomocy w przypadku trudności,
7) wzbogacania życia klasy i Szkoły własną inicjatywą, zdolnościami i energią,
8) wystąpienia z pisemną skargą do Dyrektora Szkoły w przypadku naruszenia praw ucznia; uczeń lub jego opiekunowie prawni występują do Dyrektora Szkoły, a Dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego pisemnie informuje strony o zajętym stanowisku i podjętych działaniach.
2. Uczniowie Szkoły mają obowiązek:
1) regularnego uczęszczania na lekcje i wybrane zajęcia pozalekcyjne oraz usprawiedliwiania każdej nieobecności,
2) systematycznego przygotowania do zajęć, rzetelnej pracy podczas lekcji oraz uzupełniania braków w wiadomościach spowodowanych absencją,
3) dbałości o kulturę słowa, estetykę ubioru oraz czystość i porządek pomieszczeń w Szkole i jej otoczeniu,
4) przestrzegania postanowień zawartych w Statucie,
5) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu Szkoły,
6) systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych i oddawania w określonym terminie zadanych prac pisemnych i projektów,
7) przedstawiania w określonym przez wychowawcę terminie pisemnego usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
8) właściwego zwracania się do nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych uczniów,
9) przestrzegania ustalonych przez Dyrektora w odrębnym regulaminie warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły,
10) przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego, w tym godnego reprezentowania Szkoły,
11) dbałości o swoje życie, zdrowie i higienę,
12) poszanowania mienia i sprzętu szkolnego.
§ 21
1. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w drodze decyzji Dyrektora podjętej na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
2. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić w sytuacji:
1) rażącego naruszania obowiązków szkolnych,
2) powtarzającego się naruszania postanowień Statutu Szkoły i wewnątrzszkolnych regulaminów,
3) agresywnego zachowania wobec pracowników Szkoły lub innych uczniów (używanie obraźliwego i wulgarnego słownictwa, użycie siły wobec innego ucznia),
4) wywołania negatywnych opinii o Szkole z powodu nieodpowiedniego zachowania się ucznia (wybryki chuligańskie w miejscach publicznych, molestowanie fizyczne lub psychiczne kolegów),
5) niszczenia majątku Szkoły lub własności innych uczniów,
6) nieuiszczania obowiązujących w Szkole opłat.
3. W przypadku skreślenia ucznia nie przewiduje się zwrotu opłaty wpisowej rocznej i czesnego.
Rozdział 6
§ 22
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły
1. Działalność Szkoły finansowana jest z:
1) wpłat wpisowego,
2) wpłat czesnego,
3) dotacji, otrzymywanej na podstawie przepisów odrębnych,
4) darowizn.
2. Wysokość wpisowego oraz czesnego określa organ prowadzący w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.
3. Wpłat dokonuje się na konto bankowe Szkoły lub w jej sekretariacie.
Rozdział 7
§ 23
Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły
1. Decyzję o przyjęciu ucznia do Szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii powołanego w tym celu zespołu rekrutacyjnego.
2. Dyrektor Szkoły w każdym roku szkolnym podaje szczegółowe terminy rekrutacji do klasy I.
3. Szczegółowe zasady rekrutacji zawarte są w regulaminie rekrutacji opracowanym przez Dyrektora Szkoły, zgodnym z zasadami rekrutacji zamieszczonymi w Statucie.
4. Rekrutacją objęte są wszystkie dzieci, których rodzice (opiekunowie prawni) złożą w sekretariacie kartę zgłoszenia dziecka do Szkoły.
5. Warunkiem przyjęcia do klasy I jest uzyskanie pozytywnego wyniku rozmowy kwalifikacyjnej, dotyczącej:
1) w części I – umiejętności programowych wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem dojrzałości szkolnej,
2) w części II – wiadomości z zakresu znajomości języka angielskiego oraz predyspozycji do nauki języków obcych.
6. W rozmowie kwalifikacyjnej z kandydatem do klasy I uczestniczy wyznaczony przez Dyrektora Szkoły nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel języka angielskiego.
7. Rekrutacja do klas II–VIII odbywa się przez cały rok szkolny pod warunkiem dysponowania przez Szkołę wolnymi miejscami w poszczególnych klasach.
8. Warunkiem przyjęcia ucznia do klas II–VIII jest uzyskanie pozytywnego wyniku rozmowy kwalifikacyjnej.
9. Rozmowa kwalifikacyjna, o której mowa w ust. 8, prowadzona jest w dwóch zakresach w formie testu kompetencji dotyczącego:
1) w części I – wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej klasy programowo niższej,
2) w części II – wiadomości z zakresu znajomości języka angielskiego.
10. W rozmowie kwalifikacyjnej z kandydatem do klas II–VIII uczestniczy wyznaczony przez Dyrektora Szkoły nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel języka angielskiego.
11. Dziecko zostaje wpisane na listę uczniów Szkoły po uiszczeniu przez rodziców wpisowego i podpisaniu zobowiązania płatniczego podpisywanego corocznie przez rodziców.
12. W przypadku, gdy dziecko wpisane do Szkoły posiada rodzeństwo, Szkoła gwarantuje pierwszeństwo przy wpisie na listę uczniów tego rodzeństwa.
13. Szczegółowe zasady dotyczące wysokości wpisowego i opłat miesięcznych określa umowa o naukę jako zasada zobowiązania płatniczego podpisywanego corocznie przez rodziców.
Rozdział 8
§ 24
Organ prowadzący Szkołę
1. Organ prowadzący jest właścicielem, założycielem i organizatorem Szkoły.
2. We wszystkich sprawach związanych z wykonywaniem obowiązków organu prowadzącego Szkołę reprezentuje ……………………………………………………...….
3. Organ prowadzący decyduje w sprawach:
1) otwarcia i likwidacji Szkoły (likwidacja następuje z uwzględnieniem zapisu art. 172 ust. 4 Prawa oświatowego)
2) powołania i odwołania Dyrektora Szkoły, określenia jego uprawnień i obowiązków oraz zasad wynagradzania,
3) ustalania wysokości wpisowego, czesnego.
4. Organ prowadzący w szczególności:
1) zatwierdza Statut Szkoły oraz jego zmiany,
2) określa budżet Szkoły,
3) zatwierdza projekt planu finansowego Szkoły,
4) prowadzi obsługę finansową Szkoły wraz ze stosowną dokumentacją,
5) może powierzyć prowadzenie finansów Dyrektorowi Szkoły w określonym zakresie,
6) zapewnia warunki lokalowe, organizacyjne i kadrowe dla właściwego funkcjonowania Szkoły oraz bezpieczeństwo pracowników i uczniów uczęszczających do Szkoły.
Rozdział 9
§ 25
Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania uczniów
1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce przez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach,
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno wychowawczej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania,
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
5. Informacje, o których mowa w ust. 4, nauczyciele i wychowawcy przekazują:
1) uczniom – na zajęciach edukacyjnych i godzinach wychowawczych w pierwszym tygodniu po rozpoczęciu roku szkolnego oraz dokumentują to zapisem w dzienniku lekcyjnym,
2) rodzicom – na klasowych zebraniach rodziców zorganizowanych przez wychowawców najpóźniej do 30 września oraz dokumentują to zapisem w dzienniku lekcyjnym.
6. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu według następujących zasad:
1) uczeń – na zajęciach edukacyjnych,
2) rodzic – na zebraniu klasowym lub indywidualnych spotkaniach z nauczycielem.
7. Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
8. Dyrektor zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
9. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 7 i 8, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
10. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-
-terapeutycznym opracowanym dla ucznia,
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających,
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który objęty jest pomocą psychologiczno pedagogiczną w Szkole – na podstawie ustaleń zawartych w planie działań wspierających opracowanym dla ucznia.
11. W przypadku uczniów szczególnie uzdolnionych nauczyciel przedmiotu poszerza zakres treści nauczania o zagadnienia ponadprogramowe, dostosowując go indywidualnie do potrzeb, zainteresowań i zdolności uczniów.
12. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
13. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę przez:
1) bieżący komentarz ustny,
2) recenzję pod pracą,
3) omówienie zasad oceniania prac pisemnych podczas analizy ich wyników,
4) rozmowę indywidualną z rodzicami w czasie konsultacji, zebrań z rodzicami oraz indywidualnych rozmów w oparciu o wymagania edukacyjne.
§ 26
Organizacja klasyfikacji śródrocznej i rocznej
1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
2. Klasyfikację roczną i śródroczną przeprowadza się na pięć dni przed rozpoczęciem ferii zimowych lub letnich, rozpoczęcie których określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciele poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz wychowawcy klas na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej podsumowują osiągnięcia edukacyjne uczniów, wystawiając oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne oraz oceny zachowania.
4. O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych nauczyciele poszczególnych przedmiotów, a wychowawcy o ocenie zachowania informują w następujący sposób:
1) uczniów – na zajęciach edukacyjnych – ustnie na 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, a o ocenie niedostatecznej w terminie nie krótszym niż 20 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej,
2) rodziców – pisemnie w zeszytach przedmiotowych w terminach ustalonych w ust. 4 pkt 1.
5. Rodzice powinni zapoznać się z przewidywanymi ocenami klasyfikacyjnymi śródrocznymi i rocznymi oraz potwierdzić ten fakt swoim podpisem.
§ 27
Szczegółowe zasady oceniania zachowania
1. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje Szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
6) godne i kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym.
3. W klasach I–III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową.
4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
1) wzorowe,
2) bardzo dobre,
3) dobre,
4) poprawne,
5) nieodpowiednie,
6) naganne.
5. Kryteria wystawiania ocen z zachowania:
1) wzorowe:
a) wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia, kierując się dobrem społeczności szkolnej,
b) godnie zachowuje się w Szkole i poza nią, dbając o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych,
c) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia edukacyjne, nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia,
d) z własnej inicjatywy podejmuje działania zmierzające do udzielania pomocy innym,
e) inicjuje i wykonuje prace na rzecz klasy, Szkoły i najbliższego otoczenia,
f) w życiu codziennym kieruje się uczciwością, jednocześnie reagując na wszelkie przejawy zła, swoim postępowaniem nie narusza godności innych,
g) dba o piękno mowy ojczystej, wykazując jednocześnie umiejętność taktownego uczestnictwa w dyskusji,
h) nie ulega nałogom, stanowiąc swoim przykładem wzorzec pomagający innym w rezygnacji z nich,
i) dba o higienę, estetykę wyglądu oraz estetykę najbliższego otoczenia, stanowiąc dla innych właściwy wzór do naśladowania,
j) przejawia troskę o mienie Szkoły;
2) bardzo dobre:
a) wywiązuje się z obowiązków ucznia w sposób niebudzący większych zastrzeżeń,
b) nie narusza godności innych osób, wykazując się umiejętnością taktownego uczestnictwa w dyskusji,
c) dba o kulturę słowa,
d) w relacjach z innymi kieruje się uczciwością,
e) rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,
f) dba o schludny wygląd oraz o prządek w najbliższym otoczeniu,
g) wywiązuje się z zadań powierzonych przez Szkołę,
h) reprezentuje Szkołę na zewnątrz, uczestnicząc w różnych formach działań, takich jak np. konkursy, olimpiady, zawody sportowe oraz inne wynikające ze specyfiki Szkoły,
i) stara się przezwyciężać napotykane trudności w nauce;
3) dobre:
a) wywiązuje się z obowiązków szkolnych w sposób zadowalający,
b) stopień pilności i systematyczności ucznia nie budzi większych zastrzeżeń,
c) stara się kierować dobrem społeczności szkolnej, dbając o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
d) podejmuje, nie zawsze zakończone sukcesem, próby przezwyciężenia trudności w nauce,
e) na miarę możliwości psychofizycznych wywiązuje się z powierzonych zadań,
f) okazuje szacunek innym osobom,
g) w swoim postępowaniu stara się kierować uczciwością, nie naruszając godności innych,
h) dba o kulturę słowa;
4) poprawne:
a) w sposób poprawny wywiązuje się z obowiązków ucznia,
b) postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, dbając o jej bezpieczeństwo i zdrowie,
c) okazuje szacunek innym, będąc wzorem do naśladowania dla pozostałych członków społeczności uczniowskiej,
d) obowiązki szkolne wykonuje w miarę pilnie i systematycznie,
e) podejmuje próby przezwyciężenia napotykanych trudności w nauce i na miarę swoich możliwości rozwija zainteresowania i uzdolnienia,
f) stara się wywiązywać z zadań powierzonych mu przez Szkołę i inne organizacje,
g) bierze udział w pracach na rzecz klasy, Szkoły i środowiska,
h) stara się postępować uczciwie, nie naruszając godności innych oraz przejawiając troskę o mienie Szkoły,
i) dba o schludny wygląd oraz o estetykę otoczenia;
5) nieodpowiednie:
a) nieodpowiednio wywiązuje się z obowiązków ucznia, łamiąc zasadę pilności i systematyczności,
b) uchybia zasadzie dbałości o kulturę słowa, nie zawsze okazuje szacunek innym,
c) nie przejawia postawy wytrwałości i samodzielności w przezwyciężaniu napotykanych trudności w nauce,
d) nie przejawia troski o mienie Szkoły,
e) w swoim postępowaniu dopuszcza się zachowań nieuczciwych z jednoczesnym brakiem woli poprawy,
f) nie wykazuje inicjatywy na forum klasy i społeczności szkolnej,
g) ulega nałogom i nie próbuje z nich rezygnować,
h) nie dba o estetykę otoczenia, nie spełnia wymogu schludnego wyglądu,
i) przejawia lekceważący stosunek do powierzonych mu zadań przez Szkołę i inne organizacje;
6) naganne:
a) nie wywiązuje się z obowiązków ucznia, ustawicznie opuszcza zajęcia lekcyjne bez usprawiedliwienia,
b) nagminnie łamie zasady systematyczności i punktualności uczęszczania na zajęcia edukacyjne,
c) swoim postępowaniem godzi w dobro społeczności uczniowskiej,
d) nie dba o kulturę słowa (używa niecenzuralnych słów),
e) w swoim postępowaniu nie kieruje się uczciwością, nie reaguje na zło i nie okazuje szacunku innym,
f) nie zachowuje się kulturalnie w Szkole i poza nią,
g) nie uczestniczy w pracach na rzecz Szkoły, klasy i środowiska oraz nie przejawia chęci uczestniczenia w życiu społeczności uczniowskiej,
h) nie przejawia troski o mienie Szkoły, uczestniczy w działaniach noszących znamiona wandalizmu,
i) w rażący sposób nie dba o estetykę najbliższego otoczenia, nie spełnia wymogu schludnego wyglądu.
6. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły.
§ 28
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania
1. Uczeń lub jego rodzic przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej może zwrócić się do Dyrektora z wnioskiem o podwyższenie ustalonej rocznej oceny zachowania o jedną ocenę wyżej.
2. Dyrektor na posiedzeniu Rady Pedagogicznej przedstawia wniosek ucznia lub rodzica o ponowne rozpatrzenie rocznej oceny zachowania.
3. Rada Pedagogiczna po wysłuchaniu opinii wychowawcy klasy ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania.
4. Rada Pedagogiczna może podwyższyć ocenę, zostawić taka samą, lecz nie może jej obniżyć.
§ 29
Zasady oceniania bieżącego
1. Uczeń otrzymuje oceny za:
1) prace klasowe sprawdzające wiadomości i umiejętności ucznia z większej partii materiału nauczania,
2) sprawdziany,
3) kartkówki,
4) pracę na lekcji (indywidualną lub grupową),
5) odpowiedzi ustne,
6) przygotowanie do lekcji,
7) prowadzenie zeszytu,
8) posiadanie potrzebnych przyborów,
9) prace domowe,
10) projekty.
2. Terminy prac klasowych i sprawdzianów nauczyciel przedmiotu podaje uczniom do wiadomości z tygodniowym wyprzedzeniem.
3. Kartkówki przeprowadza się bez uprzedniego poinformowania ucznia. Kartkówki nauczyciel sprawdza, ocenia i informuje o wynikach uczniów na najbliższych zajęciach.
4. W ciągu tygodnia uczeń może mieć najwyżej dwie prace klasowe lub dwa sprawdziany.
5. Terminy realizacji prac pisemnych ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniami.
6. Zmiana terminu, o którym mowa w ust. 5, może nastąpić na uzasadnione życzenie uczniów.
7. Nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić i ocenić prace klasowe i sprawdziany oraz poinformować o ich wynikach uczniów w ciągu dwóch tygodni.
8. Jeżeli uczeń opuścił z przyczyn losowych pracę klasową, to powinien ją napisać w ciągu tygodnia od dnia przyjścia do Szkoły.
9. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej lub sprawdzianu w ciągu jednego tygodnia od dnia uzyskania informacji o ocenie, w formie uzgodnionej z nauczycielem.
10. Ewentualne braki w wiadomościach i umiejętnościach koryguje nauczyciel przedmiotu w czasie doraźnych indywidualnych zajęć z uczniami.
11. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, prace pisemne są przechowywane przez nauczycieli przedmiotu przez okres jednego roku i udostępniane rodzicom lub prawnym opiekunom uczniów.
12. Uczeń ma prawo do nieoceniania po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (tydzień i dłużej) w okresie do trzech dni po przyjściu do Szkoły lub w terminie ustalonym indywidualnie z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.
§ 30
1. Oceny bieżące w klasach I–III ustala się w następującej skali:
1) znakomicie – 6,
2) bardzo dobrze – 5,
3) dobrze – 4,
4) dostatecznie – 3,
5) z pomocą nauczyciela – 2,
6) nie wykonał zadania – 1.
2. W klasach I–III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
3. Ocena opisowa powinna spełniać następujące funkcje:
1) diagnostyczną – dającą odpowiedź na pytanie, jak daleko w rozwoju jest uczeń względem wymagań stawianych przez nauczyciela,
2) informacyjną – przekazującą informacje, co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć, udoskonalić,
3) korekcyjną – odpowiadającą na pytania, nad czym uczeń musi jeszcze popracować,
4) motywacyjną – zachęcającą ucznia do samorozwoju, dalszego wysiłku, dodającą wiary we własne siły i nadzieję na osiągnięcie sukcesu.
4. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne w klasach IV–VIII ustala się według obowiązującej skali ocen:
1) stopień celujący – 6,
2) stopień bardzo dobry – 5,
3) stopień dobry – 4,
4) stopień dostateczny – 3,
5) stopień dopuszczający – 2,
6) stopień niedostateczny – 1.
5. W przypadku ocen bieżących dopuszcza się stawianie znaku „+”, co oznacza, że uczeń spełnił wymagania na daną ocenę oraz niektóre wymagania na ocenę wyższą.
6. Pozytywnymi ocenami są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 4 pkt a––e.
7. Negatywną oceną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 4 pkt f.
8. Ustala się następujące ogólne kryteria oceniania:
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu gminnym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności, określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej,
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań (podstawowych) zawartych w podstawie programowej,
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
§ 31
1. Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
3. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
4. Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne.
§ 32
Egzamin poprawkowy
1. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
4. Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) Dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
7. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
3) termin egzaminu poprawkowego,
4) imię i nazwisko ucznia,
5) zadania egzaminacyjne,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
9. Do protokołu, o którym mowa w ust. 8, dołącza się, odpowiednio, pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez niego zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.
11. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
12. Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 33
Egzamin klasyfikacyjny
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia, odpowiednio, w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie dodatkowym.
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą Rady Pedagogicznej.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 5, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) Dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
8. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
9. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, o której mowa w ust. 7,
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
4) imię i nazwisko ucznia,
5) zadania egzaminacyjne,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
10. Do protokołu o którym mowa w ust. 9 dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 34
Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane
rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się nie później niż w terminie dwóch dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
5. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
6. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
7. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
8. W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 1, wchodzi:
1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
9. W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, wchodzi:
1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca,
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
4) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w Szkole,
5) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w Szkole.
10. Komisja, o której mowa ust. 3 pkt. b, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
11. Z posiedzenia komisji, o której mowa ust. 3 pkt b, sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
2) imię i nazwisko ucznia,
3) wynik głosowania,
4) ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
12. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian,
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
3) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności,
4) imię i nazwisko ucznia,
5) zadania sprawdzające,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
13. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
14. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
15. Uczeń kończy Szkołę Podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
16. W ostatnim roku nauki przeprowadzony jest sprawdzian przewidziany w odrębnych przepisach.
17. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego podlegają ewaluacji.
§ 35
Formy nagradzania uczniów:
1) pochwała nauczyciela, wychowawcy przed zespołem klasowym,
2) pochwała Dyrektora przed społecznością szkolną,
3) dyplomy,
4) list gratulacyjny do rodziców,
5) świadectwo z wyróżnieniem,
6) nagrody książkowe dla uczniów klas I–III i IV–VIII (zasady przyznawania określa odrębny regulamin przyznawania nagród).
§ 36
1. Szkoła używa pieczęci podłużnej z nazwą Szkoły, adresem i numerem telefonu.
2. Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
4. Szkoła może posiadać własny sztandar..
5. Zmiana statutu należy do właściwości organu prowadzącego.
6. Statut wchodzi w życie z dniem podpisania.