Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Projekt ewaluacji – przykład
Przedmiot ewaluacji Określenie, czy procesy edukacyjne w szkole są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
Odbiorcy ewaluacji 1) dyrektor,
2) nauczyciele
3) rodzice,
4) uczniowie
Osoby przeprowadzające ewaluację (zespół ewaluacyjny) Ewaluacja zostanie przeprowadzona przez trzy osoby – wicedyrektora pełniącego funkcję koordynatora ewaluacji oraz dwóch nauczycieli. Zadaniem zespołu będzie przygotowanie narzędzi ewaluacyjnych, przeprowadzenie ewaluacji oraz sporządzenie raportu
Pytania ewaluacyjne
1. Czy planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów?
2. Czy nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych?
3. Czy nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy?
4. Czy organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie?
5. Czy uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się?
6. Czy uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania?
7. Czy nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału?
8. Czy sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczyć się i planować własny rozwój?
9. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się?
10. Czy nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się?
Kryteria ewaluacji
1. Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów.
2. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych.
3. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
4. Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie.
5. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się.
6. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
7. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój.
8. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
9. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się.
Metody badawcze 1. Ankiety dla:
a) nauczycieli,
b) rodziców,
c) uczniów
2. Wywiad z dyrektorem.
3. Analiza arkusza obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
Przykładowe pytania do ankiety
1. Uczniowie:
1) Czego najbardziej chcesz uczyć się w szkole?
2) Jak często na zajęciach pracujesz w grupach?
3) Jak często na zajęciach rozwiązujesz problemy sformułowane przez nauczycieli lub innych uczniów?
4) Jakie urządzenia i pomoce dydaktyczne wykorzystujesz na lekcjach?
5) Czy otrzymana przez ciebie ocena została uzasadniona?
6) Czy nauczyciele przekazują Ci informacje na temat przyczyn sukcesów/niepowodzeń w nauce?
7) Czy nauczyciele pytają uczniów o opinie, w jaki sposób mają prowadzić zajęcia?
8) Czy uważasz, że w szkole uczniowie mają wpływ na to, jakie postawy są promowane?
2. Rodzice:
1) Czy szkoła zaspokaja potrzeby edukacyjne dziecka?
2) Jakie są potrzeby edukacyjne dziecka?
3) Czy szkoła pomaga rozwijać zainteresowania ucznia?
4) Czy plan lekcji został ułożony w sposób sprzyjający uczeniu się?
5) Czy dziecko jest motywowane do nauki przez nauczycieli?
6) Czy informacja o wynikach nauczania przedstawiana przez nauczycieli pomaga dziecku się uczyć?
7) Czy dziecko umie się uczyć?
3. Nauczyciele:
1) Czy w szkole planowane są procesy edukacyjne?
2) Co uwzględnia Pan/Pani w planowaniu procesów edukacyjnych w odniesieniu do nauczanego przedmiotu?
3) Czy szkoła zapewnia możliwość korzystania z potrzebnych pomocy dydaktycznych?
4) Czy pomieszczenia szkolne sprzyjają osiąganiu zamierzonych celów edukacyjnych?
5) Jakimi metodami uczniowie pracują na lekcjach?
6) Czy uczniowie otrzymują uzasadnienie oceny? Co zawiera?
7) Czy informacja zwrotna o ocenie motywuje uczniów do nauki?
8) Czy postępy uczniów w nauce są monitorowane? W jaki sposób?
9) Czy opinie uczniów o tym, jak chcieliby się uczyć, są uwzględniane? Z jakiego powodu?
10) Czy plany zajęć edukacyjnych są konsultowane z innymi nauczycielami?
11) W jaki sposób dokonywana jest analiza procesów edukacyjnych zachodzących w szkole?
12) Czy uczniowie uczestniczą w tworzeniu i zmianie działań wychowawczych?
Harmonogram ewaluacji 1. Październik 2020 r. - przygotowanie koncepcji ewaluacji.
2. Styczeń 2021 r. – przeprowadzenie ankiet.
3. Marzec 2021 r. – badanie dokumentacji przedszkolnej.
4. Kwiecień 2021 r. – analiza zebranych danych.
5. Maj 2021 r. – przygotowanie raportu ewaluacyjnego.
6. Czerwiec 2021 r. – rozpowszechnienie raportu
Przedstawienie wyników ewaluacji Raport z ewaluacji zostanie przedstawiony na radzie pedagogicznej, a streszczenie raportu zostanie włączone w treść sprawozdania z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w roku szkolnym 2020/2021. Raport zostanie udostępniony rodzicom i uczniom na stronie internetowej szkoły, a jego najważniejsze punkty zostaną przedstawione na spotkaniu z rodzicami.