Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego
(przykład)
Zgodnie z art. 9c ust. 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215) plan rozwoju zawodowego uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.; dalej: Rozporządzenie).
Dane osobowe nauczyciela:
Imię i nazwisko: ………………………………………………………………………………...
Staż pracy: ………………………………………………………………………………………
Wykształcenie: ………………………………………………………………………………….
Nauczany przedmiot: …………………………………………………………………………...
Data nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego: ……………………..
Cel główny planu rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o stopień awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego:
• uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Cele szczegółowe:
• uzyskanie i doskonalenie umiejętności organizacji oraz warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania w nich zmian,
• nabycie umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych dzieci, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych,
• doskonalenie umiejętności wykorzystywania w pracy technologii informacyjno-
-komunikacyjnej,
• rozwijanie umiejętności stosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań,
• uzyskanie umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w którym nauczyciel odbywał staż.
§ 7 ust. 1 pkt 1 oraz § 7 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia:
Uczestnictwo w pracach organów szkoły, realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które wynikają ze statutu oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 Karty nauczyciela – uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody
Zapoznanie z programem wychowawczo-
-profilaktycznym szkoły, planem pracy szkoły, statutem i określenie zadań własnych w zakresie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym Analiza programu wychowawczo-
-profilaktycznego szkoły, planu pracy szkoły oraz statutu szkoły i ustalenie zasad współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym Na początku stażu Potwierdzenie opiekuna stażu o zapoznaniu się stażysty z dokumentami prawa wewnątrzszkolnego;
zasady współpracy z rodzicami
Umiejętność uwzględniania w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Rozmowy indywidualne z rodzicami, uczestnictwo w zebraniach ogólnych i w konsultacjach Przez cały okres stażu Zeszyt kontaktów z rodzicami, protokoły zebrań z rodzicami
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych Studiowanie fachowej literatury, uczestnictwo w warsztatach szkoleniowych oraz w innych formach doskonalenia zawodowego. Przez cały okres stażu Zaświadczenia z udziału w szkoleniach, notatki z lektur
Realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Prowadzenie zajęć otwartych, opieka wychowawcza podczas wycieczek i wyjazdów szkolnych, organizacja wyjazdów i wycieczek, spotkania ze sztuką, współpraca ze środowiskiem lokalnym,
przewidywane wycieczki Przez cały okres stażu
Gromadzenie scenariuszy zajęć, prowadzenie kart pracy indywidualnej, np.: wyjazd do teatru, spotkanie z policjantem, wyjazdy do muzeum, na wystawy, koncerty, wycieczki krajoznawcze, uroczystość z okazji andrzejek, mikołajek, Dnia Kobiet, Dnia Matki, koncert kolęd, Dzień Dziecka
Rozwiązywanie problemów w grupie i jej integracja Przeprowadzanie rozmów z uczniami i ich rodzicami, diagnozowanie problemów, rozwiązywanie konfliktów W czasie stażu Notatki z rozmów, plan pracy wychowawczej
Uczestnictwo w pracach rady pedagogicznej Posiedzenia rady pedagogicznej W czasie zebrań rady Protokoły posiedzeń rady pedagogicznej
§ 7 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 Rozporządzenia:
Doskonalenie kompetencji związanych z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci szczególnie uzdolnionych. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawianie ich z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone. Przeprowadzenie co najmniej 2 godzin zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której odbywa staż, oraz dokonanie ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela – doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Obserwacja lekcji według wcześniej opracowanych zasad, omówienie i zapisanie wyników obserwowanych zajęć Raz w miesiącu według ustalonego harmonogramu Prowadzenie dziennika obserwowanych zajęć, wnioski z obserwacji
Analiza obserwowanych zajęć Autorefleksja: formułowanie wniosków do dalszej pracy Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji
Prowadzenie zajęć, w tym zajęć otwartych Ocena własnych osiągnięć pedagogicznych Na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji
§ 7 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz 6 Rozporządzenia:
Umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia. Umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody
Diagnoza środowiska uczniów Nawiązanie współpracy z pedagogiem i psychologiem, opracowanie planu współpracy, przeprowadzenie ankiety diagnozującej środowisko uczniów, ich potrzeby, możliwości i predyspozycje Na początku roku szkolnego Ankieta, wnioski, analiza, plan współpracy z pedagogiem i psychologiem
Poznawanie środowiska lokalnego Wywiad z rodzicami, nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami i organizacjami W trakcie stażu Arkusz wywiadu z rodzicami
Współpraca z rodzicami Organizowanie spotkań, pogadanek, wspólnych uroczystości i imprez W trakcie stażu Plan współpracy z rodzicami, scenariusze spotkań
Stosowanie w trakcie powadzonych
zajęć różnego rodzaju metod aktywizujących pracę z uczniem Wykorzystanie metody projektu, metody tekstu przewodniego, wykorzystanie gry
dydaktycznej W trakcie stażu Adnotacje w dziennikach przeprowadzonych zajęć,
scenariusze zajęć
§ 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia:
Umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody
Wstępna ocena własnych umiejętności Autorefleksja i samoocena Wrzesień Arkusze ewaluacji i samooceny, „barometr uczuć”, ankiety, itp.
Ocena prowadzonych zajęć, uroczystości, imprez, itp. Zajęcia otwarte dla nauczycieli i dyrekcji Dwa razy w roku szkolnym Ewaluacja zajęć w formie ankiety dla obserwujących zajęcia, analiza oceny prowadzonych zajęć i innych
Obserwacja i analiza możliwości dzieci Zbieranie informacji o uczniach i ich możliwościach oraz predyspozycjach według przygotowanych narzędzi Przez cały okres stażu Arkusz obserwacyjny ucznia, karty pracy i inne
Poszerzanie wiedzy i umiejętności przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, wynikający z ewaluacji własnych możliwości, wiedzy i umiejętności Udział w pracach zespołu przedmiotowego, wychowawczego, zadaniowego, uczestniczenie w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez ośrodki i instytucje oświatowe, m.in. ODN, KO Przez cały okres stażu Dokumentacja z odbytych szkoleń, zaświadczenia, scenariusze zajęć dokumentujące wykorzystanie wiedzy ze szkoleń, warsztatów i innych form doskonalenia zawodowego
Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji Studia podyplomowe np. z zakresu oligofrenopedagogiki, kurs kwalifikacyjny z zakresu pomocy przedmedycznej, szkolenia, warsztaty i inne Przez cały okres stażu Gromadzenie świadectw, zaświadczeń, dyplomów
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń Studiowanie czasopism pedagogicznych oraz nowych pozycji pedagogicznych Przez cały okres stażu Notatki z przeczytanych lektur i artykułów
Podejmowanie dodatkowych zadań w placówce Pełnienie funkcji opiekuna studentów odbywających praktyki obserwacyjne i terenowe, np.: odpowiedzialność za dekorację holu szkoły, odpowiedzialność za uroczystości szkolne według kalendarza imprez i uroczystości, protokołowanie rad pedagogicznych i spotkań z rodzicami Przez cały okres stażu Zapoznanie się z obowiązkami i prawami nauczyciela opiekuna, gromadzenie scenariuszy zajęć przygotowanych przez studentów, dbanie o estetyczny wygląd pomieszczeń placówki, przygotowywanie dekoracji adekwatnych do uroczystości, scenariusze i zdjęcia z uroczystości, udział w imprezach i konkursach organizowanych przez szkołę i inne instytucje
Ewaluacja własnej pracy Opracowanie arkusza ewaluacyjnego dla uczniów i rodziców, dokonanie samooceny pracy Po I semestrze i na koniec roku szkolnego Arkusz ewaluacyjny i arkusz samooceny pracy zawodowej
§ 7 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia:
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody
Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów Zajęcia otwarte oraz zajęcia prowadzone w obecności opiekuna stażu i dyrektora Raz w miesiącu Adnotacje w dziennikach lekcyjnych, notatki
Rozpowszechnianie i promowanie własnych materiałów, form i metod pracy Publikacja na portalach dla nauczycieli własnych publikacji, materiałów, scenariuszy lekcji i artykułów W trakcie stażu Opublikowanie na stronach internetowych
§ 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia:
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w którym nauczyciel odbywał staż.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody
Poznanie procedury awansu zawodowego Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego Wrzesień, plan rozwoju dołączony do wniosku o rozpoczęcie stażu Wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego
Uczestnictwo w realizacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które wynikają ze statutu oraz potrzeb szkoły Realizacja planu rozwoju zawodowego, nawiązanie współpracy z opiekunem stażu kontrakt, obserwacje zajęć Przez cały okres stażu Określenie zasad współpracy
Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji i zadań szkoły oraz przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej w zakresie funkcjonowania szkoły Analiza dokumentacji szkoły: planu pracy szkoły, statutu szkoły, programu wychowawczo-
-profilaktycznego, analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, regulaminów i procedur szkolnych I półrocze Określenie własnych obowiązków i praw zawodowych wynikających z analizy dokumentów
Aktywne i systematyczne uczestniczenie w pracach szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań, a także ze strukturami samorządowymi i organizacjami Np.: uczestnictwo w redagowaniu gazetki szkolnej, współpraca z rodzicami – rozmowy z członkami rady rodziców,
udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
współpraca z ODN i innymi placówkami oświatowymi i pomocy społecznej, pomoc w realizacji programów szkolnych i projektów,
publikowanie artykułów, zebrania z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z członkami rady pedagogicznej, zapoznanie się z propozycjami kursów, szkoleń, warsztatów, gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń o uczestnictwie, włączenie się do ogłaszanych akcji pomocy społecznej Przez cały okres stażu Gazetka szkolna, notatki ze spotkań z rodzicami, zaświadczenia, świadectwa ze szkoleń, artykuły, scenariusze zajęć
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, świadectw, programów, scenariuszy, nagrań, zdjęć, wytworów pracy uczniów Przez cały okres stażu Scenariusze zajęć, notatki z przeczytanej lektury, program własny, zeszyt kontaktów z rodzicami, zdjęcia
Przygotowanie projektu sprawozdania Autorefleksja: autoanaliza, sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju 7 dni od daty zakończenia stażu Analiza dokumentacji zebranej w ciągu odbytego stażu, sporządzenie pisemnego sprawozdania: wnioski i uwagi
§ 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia:
Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
Zadania Formy realizacji Termin Dowody
Opracowanie dokumentacji nauczyciela z wykorzystaniem komputera Gromadzenie dokumentacji, przygotowanie materiałów metodycznych Przez cały okres stażu Wzory kart pracy, planów, sprawozdań, dokumentacji wykonanej z pomocą komputera
Korzystanie ze stron internetowych Opracowanie materiałów, artykułów na stronę internetową szkoły, korzystanie ze stron, np.:
www.profesor.pl, www.literka.pl,
www.ceo.pl
W trakcie stażu Opracowania materiałów
Korespondencja pocztą elektroniczną Nawiązanie kontaktu elektronicznego z rodzicami i nauczycielami, przekazywanie istotnych materiałów, np. przykładów scenariuszy i innych Przez cały okres stażu Wydruki komputerowe, przykłady szablonów wykorzystywane w korespondencji
Technologia komunikacyjna Korzystanie na zajęciach z encyklopedii, słowników, plansz, kart pracy, gier edukacyjnych W trakcie stażu Przykłady scenariuszy lekcji z wykorzystaniem technologii komunikacyjnej
Wykorzystanie technologii komputerowej, audiowizualnej, informacyjnej w pracy pedagogicznej Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, programów graficznych, multibooków, tablicy interaktywnej Przez cały okres stażu Wykorzystanie programów na zajęciach, gromadzenie materiałów powstałych przy pomocy komputera
…………………………………………………
(data i podpis nauczyciela)
Data zatwierdzenia do realizacji planu rozwoju zawodowego:
…………………………………………………
(pieczęć i podpis dyrektora)