Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowy plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego
Zgodnie z art. 9c ust. 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 20121 r. poz. 1762) plan rozwoju zawodowego uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200) (dalej: Rozporządzenie).
Dane osobowe nauczyciela:
Imię i nazwisko: ...........................................................................................................................
Nazwa placówki: ..........................................................................................................................
Data rozpoczęcia stażu: ................................................................................................................
Czas trwania stażu: .......................................................................................................................
Plan rozwoju zawodowego
Realizowanie zadań zmierzających do uzyskania stopnia awansu zawodowego – nauczyciel dyplomowany
Lp. Zadania Formy realizacji Termin Sposób dokumentacji
1. Przypomnienie procedury awansu zawodowego Analiza aktów prawnych, opracowanie i złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, opracowanie
i złożenie projektu planu rozwoju zawodowego Wrzesień .................... r. Wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju zawodowego
2. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego Gromadzenie dokumentacji, świadectw, dyplomów, scenariuszy, konspektów, planów i innych dokumentów Cały okres stażu Świadectwa, dyplomy, scenariusze, konspekty, plany, programy, inne dokumenty
3. Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Opracowanie zgromadzonej dokumentacji, analiza osiągniętych wyników i sformułowanie wniosków Maj .................... r. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, ocena dorobku zawodowego za okres stażu
4. Złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne Poprawne sformułowanie i złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne Maj .................... r. Poprawnie sformułowany wniosek
§ 8 ust. 1 pkt 2
Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy przedszkola
1. Podnoszenie wiedzy i umiejętności z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie Wzbogacanie wiedzy i umiejętności:
1) udział w szkoleniach, kursach, konferencjach metodycznych,
2) samokształcenie: studiowanie literatury fachowej, gromadzenie programów związanych z wykonywaną pracą Cały okres stażu Wykaz ukończonych form doskonalenia, zaświadczenia
2. Promocja historii i wiedzy o społeczeństwie jako nauki Organizowanie konkursów na szczeblu przedszkolnym i powiatowym, uczestniczenie w konkursach i organizowanie kół zainteresowań Na bieżąco Regulaminy, dyplomy, scenariusze
3.
Realizacja projektów edukacyjnych z historii, promowanie wiedzy Opracowanie i realizacja projektu „Historia mojej małej ojczyzny” W pierwszym roku stażu Projekt edukacyjny i sprawozdanie z projektu
4. Prowadzenie zespołu dydaktyczno-wyrównawczego Pomoc dzieciom mającym trudności w nauce, zorganizowanie pomocy koleżeńskiej Na bieżąco Plan pracy zespołu
5. Analizowanie wyników nauczania, przeprowadzanie diagnoz, przygotowanie do egzaminów zewnętrznych Systematyczne badanie wyników nauczania, tworzenie programu naprawczego, przeprowadzanie diagnozy umiejętności Na bieżąco Analizy, wnioski z badań
§ 8 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 oraz § 8 ust. 3 pkt 1
Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Pogłębianie wiedzy i umiejętności służącej własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy przedszkola, samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego
1. Doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej Samokształcenie, umieszczanie publikacji na stronie internetowej, korzystanie w pracy dydaktycznej z komputerowych zasobów baz danych oraz programów multimedialnych Na bieżąco Opis wykorzystania zdobytej wiedzy w bieżącej pracy, zaświadczenia ukończonych form szkolenia
2. Podejmowanie przedsięwzięć na rzecz podwyższenia jakości pracy przedszkola Opracowywanie regulaminów i dokumentów potrzebnych do rozwoju przedszkola z wykorzystaniem komputera, prowadzenie zajęć w pracowni komputerowej, wykorzystanie tablicy interaktywnej, projektorów multimedialnych Na bieżąco Zaświadczenia dyrektora przedszkola, programy, wypracowane dokumenty, scenariusze zajęć
3. Wykorzystanie w pracy technologii komunikacyjnej Przygotowanie różnych źródeł kultury: plakaty, reprodukcje, rzeźby, wykorzystanie słowników, encyklopedii, planszy, gazetek Na bieżąco Plakaty, słowniki, gazetki i inne, scenariusze zajęć
4. Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego Udział w pracach zespołu przedmiotowego, wychowawczego, zadaniowego, uczestniczenie w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez ośrodki i instytucje oświatowe, m.in. ODN, KO i inne Przez cały okres stażu Dokumentacja odbytych szkoleń
5. Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji Studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki, kurs kwalifikacyjny z zakresu pomocy przedmedycznej, szkolenia, warsztaty i inne Przez cały okres stażu Gromadzenie świadectw, zaświadczeń, dyplomów
§ 8 ust. 1 pkt 4
Przeprowadzenie co najmniej trzech godzin zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonanie ich ewaluacji w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć lub nauczyciela-konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny
1. Prowadzenie zajęć, w tym zajęć otwartych Ocena własnych osiągnięć pedagogicznych Na bieżąco Zapisy w dzienniku
§ 8 ust. 3 pkt 2
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli
1. Uczestnictwo w pracach zespołu samokształceniowego nauczycieli historii Dzielenie się doświadczeniem, wypracowanie wspólnych narzędzi pracy Na bieżąco Podziękowanie, zaświadczenie
2. Uczestnictwo w pracach komisji konkursowych Zdobywanie umiejętności organizowania konkursów Na bieżąco Zaświadczenia
3. Prowadzenie zajęć otwartych, uczestniczenie w lekcjach koleżeńskich, organizowanie konferencji, warsztatów dla nauczycieli Zapoznanie się z literaturą fachową dotyczącą sposobów realizacji wybranych zagadnień, opracowanie scenariuszy zajęć Cały okres stażu Zaświadczenia, opinie pohospitacyjne, podziękowania
4. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem za pośrednictwem lokalnej prasy Artykuły prasowe po każdym przedsięwzięciu Na bieżąco Artykuły prasowe
§ 8 ust. 3 pkt 3
Poszerzenie zakresu działań przedszkola, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
1. Opiekun Przedszkolnego Klubu Europejskiego Organizowanie i realizacja projektów mających na celu promocję wiedzy o Unii Europejskiej, rozwijanie zainteresowań dzieci Na bieżąco Projekty, scenariusze
2. Koordynator edukacji europejskiej Koordynowanie działań mających na celu realizowanie edukacji europejskiej, udział w konkursach dotyczących UE Według potrzeb i kalendarza imprez
i uroczystości Regulaminy konkursów, dyplomy, podziękowania
3. Nawiązanie współpracy z Centrum Informacji Europejskiej Zdobywanie materiałów na temat Unii Europejskiej na wystawy i konkursy Na bieżąco Zaświadczenie
4. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela wychowawcy grupy Prowadzenie zajęć dodatkowych, kontakty z pedagogiem i psychologiem przedszkolnym, realizacja zadań ujętych w programach profilaktycznych Na bieżąco Opis i analiza
5. Opieka nad studentami odbywającymi praktykę w przedszkolu Planowanie współpracy, obserwacja zajęć prowadzonych przez studentów, prowadzenie lekcji otwartych dla studentów Na bieżąco Potwierdzenie dyrektora przedszkola, zaświadczenie o odbytej praktyce studenta
§ 8 ust. 3 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką przedszkola, w szczególności na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
1. Napisanie i wdrożenie programu wychowawczo-profilaktycznego „Mówimy NIE agresji” Opracowanie programu, jego wdrożenie i ewaluacja, opracowanie scenariuszy zajęć i przygotowanie materiałów do realizacji zadań Pierwszy rok stażu Program, scenariusze zajęć, sprawozdanie z realizacji programu
2. Opracowanie indywidualnego programu nauczania do pracy z dzieckiem zdolnym Zapoznanie rady pedagogicznej z programem, wdrożenie, ewaluacja, stosowanie jego założeń Drugi rok stażu Program, scenariusze zajęć,
sprawozdanie z realizacji programu
§ 8 ust. 3 pkt 4b
Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego
1. Przyjęcie funkcji opiekuna stażu Opieka nad nauczycielem stażystą Cały okres stażu Kontrakt z nauczycielem stażystą
§ 8 ust. 3 pkt 4c
Uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym
1. Uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim Uczestnictwo w kursach doszkalających Cały okres stażu Uzyskanie oceny „A” z egzaminu First Certificate in English (FCE)
§ 8 ust. 3 pkt 4d
Opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji
1. Opracowanie autorskiej analizy z zakresu rozwoju dziecka Przeprowadzenie autorskiej analizy rozwoju dziecka i opracowanie jej w formie artykułu prasowego Cały okres stażu Publikacja w czasopiśmie
Projekt planu rozwoju Projekt planu rozwoju
zawodowego przedstawił zawodowego zatwierdził do realizacji
(data i podpis nauczyciela) (data i podpis dyrektora)