Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
nauczyciela stażysty odbywającego staż na stopień nauczyciela kontraktowego
(przykład)
Dane osobowe (imię i nazwisko):
Wykształcenie:
Nazwa przedszkola:
Rodzaj prowadzonych zajęć:
Stopień awansu zawodowego:
Opiekun stażu (imię i nazwisko):
Wymiar stażu i termin jego odbywania:
Wstęp
Po ukończeniu Wyższej Szkoły Pedagogicznej w ......................................... i uzyskaniu tytułu magistra na kierunku edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym rozpoczęłam 1 września 20.......... r. pracę w Przedszkolu ............................................................ w .................................................... We wrześniu 20.......... r. podjęłam starania mające na celu uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Z pomocą opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony do realizacji przez dyrektora przedszkola w dniu ........................................ r.
Plan rozwoju zawodowego został opracowany w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.) oraz w oparciu o koncepcję pracy przedszkola, w którym zostałam zatrudniona. W trakcie jego realizacji starałam się pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności w celu podnoszenia jakości wykonywanej pracy. Podczas trwania stażu aktywnie i systematycznie współpracowałam z opiekunem stażu. Jego praktyczne rady wykorzystywałam w codziennej pracy z dziećmi.
Część właściwa
Zgodnie z § 6 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli nauczyciel stażysta w okresie odbywania stażu powinien m. in. poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania przedszkola, w tym przepisy związane z funkcjonowaniem placówki oraz prowadzeniem obowiązującej w niej dokumentacji. Zadania te zawarłam w planie rozwoju zawodowego i wywiązywałam się z nich w opisany poniżej sposób.
W okresie odbywania stażu zapoznałam się z organizacją, zadaniami i przepisami dotyczącymi funkcjonowania przedszkola, tj. ze statutem przedszkola, regulaminem pracy przedszkola i rady pedagogicznej, koncepcją rozwoju placówki, zarządzeniami dyrektora i rocznym planem pracy. Ukończyłam wstępny kurs ogólny i stanowiskowy w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zapoznałam się także z dokumentami prawa oświatowego, w tym z Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela, z podstawowymi zapisami Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz Ustawy o systemie oświaty, Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Poznałam również organizację pracy przedszkola i obowiązujące zasady pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Przeanalizowałam sposób prowadzenia dokumentacji pedagogicznej (w tym m.in. dziennik zajęć). W codziennej pracy stosuję obowiązujący w przedszkolu schemat pisania planów miesięcznych i scenariuszy zajęć.
W okresie stażu realizowałam zadania zawarte w § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Uczestniczyłam jako obserwatorka w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli, przez co nabyłam umiejętność omawiania obserwowanych zajęć. Do dnia ukończenia stażu uczestniczyłam w .................................. zajęciach zorganizowanych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli. W trakcie obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli poznałam ciekawe metody i formy pracy. Poprzez uczestnictwo w różnorodnych projektach edukacyjnych wzbogaciłam swoją wiedzę i nabyłam umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań wychowawczo-dydaktycznych w przedszkolu. W celu utrwalenia zdobytej wiedzy sporządzałam notatki z wybranych zajęć. Prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu oraz dyrektora przedszkola (§ 6 ust. 1 pkt 3 ww. Rozporządzenia), po czym szczegółowo je omawiałam. Prowadzone raz w miesiącu zajęcia poprzedzone były z przygotowaniem konspektu i omówieniem go z opiekunem stażu. Nauczyłam się właściwie określać cele prowadzonych zajęć, zwracać uwagę na elementy istotne w ich realizacji, określać swoje silne i słabe strony w zakresie organizacji zajęć, lepiej planować i dobierać do potrzeb i wieku dzieci formy i metody pracy. Do moich zajęć przygotowałam szereg pomocy dydaktycznych, które systematycznie gromadzę, poszerzając swój warsztat pedagogiczny. W okresie odbywania stażu opracowywałam miesięczne plany pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z ustaleniami rady pedagogicznej, w oparciu o zatwierdzony do użytku program wychowania przedszkolnego.
W celu poszerzania swojej wiedzy związanej z wykonywanym zawodem (§ 6 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia) uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli, m.in.
(należy podać tematykę form doskonalenia, warsztatów i kursów)
Swoją wiedzę pogłębiałam, studiując literaturę pedagogiczną, m.in.:
(należy wymienić pozycje literatury fachowej)
W codziennej pracy z dziećmi bardzo pomocne okazały się artykuły i pomoce dydaktyczne dostępne w czasopismach fachowych dotyczących wychowania przedszkolnego i na stronach internetowych. Dzięki temu organizowane przeze mnie zajęcia były ciekawsze i wzbogacone o nowatorskie metody. Uczestniczyłam również w szkoleniowych zebraniach rady pedagogicznej, które organizowano w ramach wspomagania nauczycieli.
Poznałam środowisko moich wychowanków i ich problemy. Nawiązałam współpracę ze środowiskiem rodziców. Wraz z początkiem roku szkolnego prowadziłam obserwacje poziomu rozwoju dzieci i rozmowy z rodzicami. Podstawowe informacje o dzieciach zdobyłam, analizując arkusze wywiadów z rodzicami, wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola oraz arkusze obserwacji. Jednak najwięcej informacji o podopiecznych i ich sytuacji rodzinnej uzyskałam od samych rodziców, z którymi nawiązałam dobry kontakt. W okresie odbywania stażu przygotowałam i przeprowadziłam dwa zebrania z rodzicami. Na pierwszym z nich zapoznałam rodziców z zasadami funkcjonowania przedszkola i grupy oraz celami realizowanymi przez przedszkole wobec dziecka i rodziców. Drugie spotkanie dotyczyło organizacji wycieczek zaplanowanych na kwiecień, maj i czerwiec oraz ustalenia formy współpracy z opiekunami w tym zakresie. Podczas rozmów indywidualnych informowałam rodziców np. o niepokojącym zachowaniu dziecka, jego samopoczuciu, codziennych postępach, osiągnięciach. Do prowadzonej przeze mnie grupy uczęszczało bardzo nieśmiałe dziecko, które stroniło od rówieśników i niechętnie nawiązywało z nimi kontakt. Poszukiwałam skutecznych metod dotarcia do niego i obecnie jest ono aktywniejsze, chętne do współpracy i znacznie lepiej funkcjonuje w grupie.
W okresie odbywania stażu organizowałam i współorganizowałam różne imprezy, zabawy integracyjne, wycieczki i festyny, dzięki którym prowadzone zajęcia z dziećmi stawały się atrakcyjniejsze. Nawiązałam współpracę z instytucjami wspierającymi działania w zakresie bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu i w domu. Wraz z podopiecznymi udałam się na zajęcia edukacyjne do komendy powiatowej policji, straży pożarnej i miasteczka ruchu drogowego.
Zgodnie z planem rozwoju zawodowego organizowałam imprezy przedszkolne (m.in. bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka). Realizacja tych zadań pozwoliła dokładniej poznać dzieci, ich zachowania w nowych sytuacjach. Ciekawe wydarzenia i zajęcia z życia grupy systematycznie dokumentowałam w formie kroniki grupowej.
Przygotowywałam dzieci do konkursów: plastycznego i ekologicznego o zasięgu przedszkolnym, miejskim i ogólnopolskim. Podczas zajęć plastycznych i technicznych dzieci rozwijały sprawność manualną, kreatywność i wyobraźnię. Zapoznałam dzieci z nowymi technikami plastycznymi, np. z techniką malowania węglem drzewnym, wydzieranką czy malowaniem dziesięcioma palcami. Prace wykonane przez dzieci były eksponowane w gablotkach dla rodziców.
Zakończenie
Podczas odbywania stażu rzetelnie wypełniałam postawione sobie we wrześniu zadania planu rozwoju zawodowego. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić swój warsztat pracy i podnosić kwalifikacje. Moją mocną stroną jest zaangażowanie w działalność przedszkola oraz poszukiwanie nowatorskich rozwiązań problemów wychowawczych z dziećmi. Za swoją słabą stronę uważam prowadzenie dokumentacji. W swojej dalszej pracy zawodowej będę starała się spełnić wszelkie wymagania związane z prawidłowym wypełnianiem obowiązków w tym zakresie.
(data) (podpis nauczyciela)