Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Klasa w muzeum. Część VI
Artyści duzi i mali…
Na marginesie wystawy: Co dwie sztuki to nie jedna (dostępnej w wersji filmowej na stronie:
https://vod.tvp.pl/website/co-dwie-sztuki-to-nie-jedna,47822141)
Opracowała: dr Iwona Grodź, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Autorka książek:
Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha
Jerzego Hasa, Jerzy Skolimowski. Interesuje się kulturoznawstwem, filozofią i psychologią, a także ideą
korespondencji sztuk
Kim jest artysta? Co można nazwać sztuką? Jak patrzą na świat przedstawiciele różnych
pokoleń, tj. rodzice i dzieci? Jakie przesłania, emocje niosą te wizje? W życiu codziennym
rzadko mamy czas, żeby powrócić do tych pytań i rzetelnie na nie odpowiedzieć, chyba że
zadają je dzieci, które mamy pod opieką, np. w przedszkolu czy w szkole podstawowej.
Próbują na nie odpowiedzieć, choć nie wprost, także organizatorzy wystawy Co dwie sztuki to
nie jedna, która była prezentowana w warszawskiej Zachęcie, a teraz dostępna jest w wersji
filmowej na stronie: https://vod.tvp.pl/website/co-dwie-sztuki-to-nie-jedna,47822141).
Projekt to wspólna ekspozycja prac „dużych”, tj. dorosłych i uznanych, artystów, oraz ich
dzieci. Prezentacja ta skierowana jest więc przede wszystkim do najmłodszych i ich
opiekunów: rodziców, dziadków, nauczycieli czy pedagogów. Jej celem jest nie tylko
zachęcenie do wspólnego spędzenia czasu, ale i aktywnego budowania czy pielęgnowania
relacji między pokoleniami.
Pokazywane prace zostały wykonane specjalnie na omawianą wystawę. Pozwoliły one
„przyjrzeć się tematom ważnym zarówno dla młodych twórców, jak i odbiorców sztuki” 1
.
W ten sposób twórcom wystawy udało się stworzyć nową przestrzeń porozumienia.
Przykładem są np. prace Izabeli Chlewińskiej i Tomasza Bergmanna. Artyści wskazali, że
kanałem międzypokoleniowej komunikacji może być „rozmowa” poprzez ruch i dotyk. Ich
rodzinna instalacja została nazwana Ciało, a jej tematem jest patrzenie, obecność i budowanie
wspólnoty. Dlatego wykorzystują w swojej prezentacji obiekty sensoryczne. Natomiast
Jaśmina Wójcik z córkami proponują zwiedzającym inny rodzaj doświadczenia – wspólne
budowanie obiektów architektonicznych. W ten sposób przestrzeń galeryjnej ekspozycji
przeistacza się w rodzaj pleneru z przeszkodami, kryjówkami i niespodziankami. W ten
sposób artystka wraz z dziećmi zachęca do przypomnienia sobie ludzkich korzeni, powrotu do
natury i poszukiwań źródeł kreatywności naszego umysłu. Zbigniew Rogalski z synem
Tymonem przygotowali instalację W poszukiwaniu straconego czasu, której celem jest
1 https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/co-dwie-sztuki-to-nie-jedna, dostęp: 12 sierpnia 2020. imaginacyjna podróż do świata pisma, liter i czytania. Wszystkie projekty mają zapraszać
zwiedzających do wspólnej edukacyjnej zabawy.
Działania edukacyjne związane z lekcją muzealną
Temat: Artyści duzi i mali… Na marginesie wystawy: Co dwie sztuki to nie jedna.
Grupa wiekowa: najmłodsi uczniowie szkół podstawowych.
Pytania po zajęciach w muzeum (wybór):
Kim jest artysta? Co można nazwać sztuką?
Jak patrzą na świat przedstawiciele różnych pokoleń, tj. np. rodzice i dzieci?
Jak rozumiesz tytuł wystawy: Co dwie sztuki to nie jedna?
Który projekt najbardziej cię zainspirował, zachęcił do aktywności?
Opisz wybraną pracę, którą można zobaczyć na wystawie. Jaki temat porusza? Jakimi
środkami plastycznymi posługują się artyści „duzi i mali”?
Jakie emocje towarzyszyły ci w czasie odbioru prac wybranych twórców?
Czy po obejrzeniu wystawy masz ochotę stworzyć coś samodzielnie albo wspólnie
z rodzicami lub dziadkami? A może z kimś bliskim, np. z rówieśnikami czy
z nauczycielami?
Czy masz ochotę z kimś porozmawiać na ten temat?