Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Program koła młodego wynalazcy
dla uczniów szkół podstawowych
Opracowała: dr Iwona Grodź
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie szkół podstawowych
CZAS TRWANIA SPOTKAŃ KOŁA:
rok szkolny, tj. wrzesień–czerwiec
CZĘSTOTLIWOŚĆ:
raz w tygodniu po dwie jednostki lekcyjne – łącznie 90 minut
CELE:
• promowanie kreatywnego myślenia i danie szansy wykazania się młodym odkrywcom (innowatorom) oraz wynalazcom-konstruktorom,
• promowanie zdobywania wiedzy poprzez doświadczanie,
• popularyzacja osiągnięć wielkich wynalazców,
• wspieranie kreatywnego myślenia, pobudzanie do samodzielności i niezależności w działaniu.
FORMA ZAJĘĆ:
• 10-minutowa prelekcja wprowadzająca do tematu przygotowana przez nauczyciela (po kilku spotkaniach także – według uznania – we współpracy z uczniami),
• 30-minutowy pokaz (np. prezentacja multimedialna, wykład) na temat opracowanego konkretnego zagadnienia,
• co drugie spotkanie dyskusje, debaty na temat prezentowanych tydzień wcześniej: tematu, tekstu, eksperymentu, odkrywczej idei, wynalazku,
• dodatkowo co kilka spotkań można zaproponować uczestnikom zaprezentowanie projektu lub autorskiego pomysłu na rozwiązanie konkretnego problemu.
METODY PRACY:
• wykłady wprowadzające,
• prezentacje multimedialne,
• prezentacja filmów o największych myślicielach, odkryciach, wynalazkach itp.,
• burza mózgów,
• mapa myśli,
• drama,
• krzyżówki,
• teksty z lukami,
• karty pracy,
• warsztaty na zadany temat,
• dyskusje, prezentacje indywidualne (odczyty esejów, prezentacja projektów itp.).
FORMY PRACY:
• indywidualna,
• grupowa.
NIEZBĘDNY SPRZĘT:
• sala umożliwiająca wyświetlanie prezentacji, filmów itp.,
• rzutnik i ekran (ewentualnie telewizor),
• teksty i materiały wizualne, o których będzie mowa na zajęciach.
PRZYKŁADOWE TEMATY:
1. Skąd się biorą dobre pomysły?
2. Wynalazczość – cecha czy talent? Pojęcie kreatywności.
3. Pamięć i jej rola w procesie twórczym.
4. Ochrona własności intelektualnej – gdzie leży granica?
5. Sensory i serwomotory – zmysły i mięśnie.
6. Mindstorms – zabawa czy nauka?
7. Znane przedmioty (np. komputer i telefon) wczoraj i dziś, np. komputer, telefon itp.
8. Autorski pomysł na projekt „maszyny przyszłości”.
9. Postęp techniczny na przykładzie rozwoju fotografii, filmu, telewizji itp.
10. Jak przekonać ludzi do jedzenia warzyw i owoców?
11. Jak przekonać innych do segregowania śmieci i życia w zgodzie z naturą?
12. Jak pomóc seniorom nauczyć się korzystania z internetu?
13. Nauka poprzez zabawę. Zastosowanie gier w zdobywaniu konkretnych umiejętności.
14. Najbardziej kreatywne umysł wszech czasów: Leonardo Da Vinci, Salvador Dali, Vincent Van Gogh, Wolfgang Amadeusz Mozart.
15. Kreatywność nie trwa wiecznie. Jak ją stymulować?
16. Powiązania między inteligencją i kreatywnością w świetle najnowszych badań.
LITERATURA (WYBÓR FRAGMENTÓW, ROZDZIAŁÓW):
• 1001 idei, które zmieniły nasz sposób myślenia, red. R. Arp, Warszawa 2017.
• 1001 wynalazków, które zmieniły świat, red. J. Challoner, Warszawa 2011.
• G. Altszuller, Algorytm wynalazku, Warszawa 1975.
• J. Antoszkiewicz, Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Warszawa 1990.
• E. de Bono, Sześć butów, czyli Sześć sposobów działania, Warszawa 1997.
• E. de Bono, Sześć kapeluszy, czyli Sześć sposobów myślenia, Warszawa 1996.
• E. de Bono, Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt, Warszawa 2009.
• T. Brown, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wrocław 2013.
• A. Bubrowiecki, Sekrety kreatywnego myślenia, Gliwice 2007.
• A. Bubrowiecki, Techniki pamięciowe dla każdego, Gliwice 2006.
• M. Miller, Style myślenia. Zmień swoje życie, nie zmieniając siebie, przeł. M. Mastalerz, Poznań 2000.
DODATKOWE MATERIAŁY:
• https://www.swps.pl/nauka-i-badania/blog-naukowy/5897-skad-sie-biora-innowacje [dostęp 17 sierpnia 2020].
• Bridge Info – serwis informacyjno-doradczy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
• Innowacje – biuletyn wydawany przez Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii ZUT.
• Newsletter NCBiR – biuletyn Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
• Newsletter Portalu Innowacji – biuletyn PARP na temat innowacji.
• Top 500 Innovators – biuletyn Stowarzyszenia Top 500 Innovators.