Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 1 WRZEŚNIA 2020
Organizacja pracy nauczyciela przedszkola od 1 września 2020 r. – krok po kroku
Opracował: Marcin Majchrzak, Prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, świadczy pomoc prawną w ramach własnej kancelarii, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo--płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1389).
1. Przedszkola od 1 września funkcjonują co do zasady w trybie stacjonarnym
Z nowych przepisów Rozporządzenia MEN z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ogra-niczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdzia-łaniem i zwalczaniem COVID-19 wynika, że w roku szkolnym 2020/2021 ograniczone zostaje funkcjonowanie wyłącznie tych szkół, w których doszło do częściowego lub całkowitego za-wieszenia zajęć z powodu zagrożenia koronawirusem. Oznacza to, że do momentu zawiesze-nia zajęć, przedszkola (zarówno publiczne, jak i niepubliczne) funkcjonują w trybie stacjo-narnym bez żadnych ograniczeń.
2. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii sanepidu, może zawiesić zajęcia stacjonarne
Decyzję o częściowym lub całkowitym zawieszeniu zajęć podejmuje dyrektor przedszkola. Musi jednak uzyskać zgodę organu prowadzącego oraz pozytywną opinię właściwego pań-stwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Dlatego też do zawieszenia zajęć nie będzie dochodziło automatycznie nawet w przypadku stwierdzenia w przedszkolu zakażenia koro-nawirusem – konieczne jest przeprowadzenie całej procedury. Również wzrost zakażeń w okolicy nie przesądza jednoznacznie o tym, że inspektor sanitarny wyda pozytywną opinię, chociaż oczywiście jest to przesłanka przynajmniej do częściowego zawieszenia zajęć.
3. Zajęcia można zawiesić częściowo lub całkowicie
Przepisy wskazują, że zawieszenie zajęć przez dyrektora przedszkola może dotyczyć w szczególności grupy, grupy wychowawczej, oddziału lub całej placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć. Pozwala to dyrektorowi na podjęcie działań odpowied-nich do stopnia zagrożenia zdrowia dzieci i nauczycieli. Zajęcia zawieszone powinny być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Oznacza to, że w przypadku częściowego zawieszenia realizowane jest tzw. nauczanie hybrydowe – z częścią zajęć odbywających się stacjonarnie, a częścią – zdalnie.
4. Nauczanie zdalne odbywa się tylko w zakresie zawieszonych zajęć stacjonarnych
Zawieszone zajęcia prowadzi się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a w przypadku braku takiej możliwości – w inny sposób ustalony przez dyrektora przedszkola. Najważniejsze kwestie organizacyjne dotyczące zajęć prowadzonych zdalnie, podobnie jak przed zakończeniem poprzedniego roku szkolnego, powinien ustalić dyrektor przedszkola. Wiele z nich powinno zostać skonsultowanych z nauczycielami. Przykładem mogą być:
1) technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do reali-zacji zajęć,
2) źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których mogą korzystać dzieci,
3) potrzeba modyfikacji przedszkolnego zestawu programów nauczania,
4) sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach oraz sposób i termin usprawie-dliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
5) sposoby monitorowania postępów dzieci oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności.
Współpracę między nauczycielami a dziećmi i ich rodzicami powinien koordynować dyrektor przedszkola.
5. Dyrektor musi zapewnić rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem
Jednym z obowiązków nałożonych na dyrektora, a w rezultacie również na nauczycieli, pozo-staje konieczność zapewnienia każdemu rodzicowi możliwości konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia. Informacja o formie i terminach konsultacji powinna zostać przedsta-wiona rodzicom. Z przepisu nie wynika jednak, że konsultacje muszą odbywać się stacjonar-nie, dlatego też w miarę możliwości warto ustalić formę zdalną.
6. Zajęcia zdalne są rozliczane w ramach pensum
Podobnie jak dotychczas zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (lub inaczej, zgodnie z ustaleniem dyrektora) nauczyciel realizuje w ramach ob-owiązującego go tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wy-chowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z dziećmi albo na ich rzecz, a w przypadku tych realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymia-rowych, o których mowa w art. 35 Karty nauczyciela. Jednocześnie dyrektor powinien ustalić zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć.
7. Dyrektor może zobowiązać nauczycieli do realizacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych
Nowym rozwiązaniem jest możliwość zobowiązania nauczyciela do realizacji zajęć opiekuńczo wychowawczych. Zgodnie z nowymi regulacjami dyrektor przedszkola, uwzględniając realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć lub możliwe ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć, może zobowiązać nauczyciela do realizacji zajęć wynikających z prowadzonej przez przedszkole działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zajęcia te nauczyciel realizowałby w ramach obowiązującego go pensum, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej pensum, w ramach godzin ponadwymiarowych. Dyrektor przedszkola, który zlecił nauczycielowi prowadzenie takich zajęć, powinien na nowo określić sposób organizowania realizacji przez nauczyciela zadań, mając na uwadze, że zajęcia te będą przez niego realizowane w ramach obowiązującego go pensum, bądź w ramach godzin ponadwymiarowych.
8. Nauczyciel, który podejrzewa u siebie zakażenie, nie powinien przychodzić do pracy
Nowe wytyczne GIS, które obowiązują w przedszkolach od 1 września, podobnie jak po-przednio, jako podstawową zasadę wskazują możliwość przychodzenia do pracy wyłącznie osób bez objawów wskazujących na infekcję dróg oddechowych. Dlatego też nauczyciel, któ-ry podejrzewa u siebie tego typu chorobę (nie musi być to potwierdzone zakażenie koronawi-rusem) nie powinien przychodzić do pracy, a zamiast tego – skonsultować się z lekarzem. W przypadku nauczycieli, u których objawy chorobowe wystąpią w pracy – zaleca się jak najszybsze przejście do pomieszczenia przeznaczonego do izolacji osób z podejrzeniem zaka-żenia. Należy przy tym pamiętać o konieczności znalezienia osoby sprawującej opiekę za-stępczą nad dziećmi w przypadku, gdy objawy chorobowe wystąpią u nauczyciela prowadzą-cego lekcje. Osoba z podejrzeniem zakażenia powinna niezwłocznie skontaktować się telefo-nicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej.
9. Nauczyciel może niekiedy wykonywać pracę w trakcie kwarantanny
Przepisy na równi z niezdolnością do pracy wskutek choroby traktują niemożność wykony-wania pracy wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny. Uznaje się jednak, że sam fakt skierowania na kwarantannę nie musi być równoznaczny z niemożnością wykonywania pracy. Wyłącznie w przypadku złego stanu zdrowia powinno dojść do ubiegania się przez pra-cownika o wypłatę świadczeń z tytułu choroby. W takiej sytuacji rzeczywiście świadczenie pracy, nawet w formie zdalnej, nie jest dopuszczalne (pracownik jest traktowany jak na zwol-nieniu chorobowym). Jeżeli jednak stan zdrowia nauczyciela skierowanego na kwarantannę nie stanowi przeszkody do wykonywania przez niego pracy (np. miał kontakt z osobą zakażo-ną, ale nie zachorował, a jedynie musi odbyć kwarantannę ze względów profilaktycznych) i jednocześnie nie otrzymuje świadczenia chorobowego – nie ma przeciwwskazań do świad-czenia pracy zdalnej.
10. Nauczyciel powinien przekazać dyrektorowi informację o nałożonej na niego kwa-rantannie
Sytuacja taka stanowi usprawiedliwioną przyczynę nieobecności w pracy. Należy bowiem pamiętać, że dyrektor nie ma prawnych możliwości, aby samodzielnie zdobyć informację o zastosowaniu wobec pracownika kwarantanny. Natomiast sanepid jest zobowiązany do przekazywania jej nie przedszkolu, lecz osobie zainteresowanej. Nauczyciel powinien także ustalić z dyrektorem, czy będzie wykonywał pracę zdalną (jeżeli jest taka możliwość) przy zachowaniu pełnego wynagrodzenia, czy też, np. z powodu złego stanu zdrowia, będzie wnio-skował o przyznanie świadczenia chorobowego.