Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty 2020 (przykładowe narzędzie do analizy) Egzamin ósmoklasisty przeprowadzony był 16–18 czerwca 2020 r. Egzamin ósmoklasisty był przeprowadzony w formie pisemnej. Każdy ósmoklasista przystąpił do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.: 1) języka polskiego, 2) matematyki, 3) języka obcego nowożytnego: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń mógł wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W naszej szkole można było wybrać............................................................................................................................................................ I. Charakterystyka arkuszy: 1. Język polski: Arkusz standardowy zawierał 22 zadania: 14 zadań zamkniętych i 8 zadań otwartych. Wśród zadań zamkniętych pojawiły się różne ich typy: wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz i na dobieranie. Zadania otwarte wymagały od ucznia znajomości wybranych lektur obowiązkowych, wyrażenia opinii na podany w zadaniu temat, interpretacji tekstu kultury – projektu torby inspirowanej twórczością Henryka Sienkiewicza oraz napisania ogłoszenia. W drugiej części arkusza uczeń wybierał jeden z dwóch tematów: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym – przemówienie albo wypowiedź o charakterze twórczym – opowiadanie. 2. Matematyka: Arkusz standardowy zawierał 21 zadań. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 30 punktów, w tym 15 punktów (50 proc.) za rozwiązanie zadań zamkniętych oraz 15 punktów (50 proc.) za rozwiązanie zadań otwartych. Wśród zadań zamkniętych większość stanowiły zadania wielokrotnego wyboru, w których należało wybrać jedną z podanych odpowiedzi, w dwóch zadaniach typu prawda-fałsz − ocenić prawdziwość zdań i w dwóch zadaniach na dobieranie − wskazać poprawne uzupełnienia podanych zdań. Zadania otwarte wymagały od ósmoklasistów uważnej analizy treści, w niektórych zadaniach również elementów graficznych, a następnie zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania oraz sformułowania odpowiedzi. 3. Języki obce nowożytne: Arkusz standardowy zawierał 51 zadań, zgrupowanych w 14 wiązek. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 60 punktów, w tym 36 punktów (60 proc.) za rozwiązanie zadań zamkniętych (wielokrotnego wyboru, na dobieranie) oraz 24 punkty (40 proc.) za rozwiązanie zadań otwartych. Zadania otwarte wymagały od ósmoklasistów samodzielnego sformułowania odpowiedzi (zadania z luką i/lub odpowiedzi na pytania) oraz napisania krótkiego tekstu użytkowego (e-maila). II. Ogólny opis społeczności/grupy uczniów Szkoły Podstawowej im. .................. w ...................... przystępujących do egzaminu ósmoklasisty Typ arkusza Liczba uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty w roku 2020 piszących w tym z dysleksją nieobecnych laureatów zwolnionych Standardowy dla uczniów bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową – A1 Dostosowany dla uczniów słabo widzących – A4 Dostosowany dla uczniów słabo widzących – A5 Dostosowany dla uczniów niewidomych – A6 Dostosowany dla uczniów słabo słyszących – A7 Dostosowany dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim – A8 Ogółem: III. Wyniki egzaminu ósmoklasisty w Szkole Podstawowej im. ................ w .................................................................................. 1. Język polski: a) liczba piszących: ………………………………………….………..., w tym klasa 8a…………………..…..; 8b………………….. , b) średnia liczba punktów zdobytych przez uczniów: ………………………………………………………………………………..… , c) średnia liczba punktów w klasie 8a: …………………………………………………………………………………………………. , d) średnia liczba punktów w klasie 8b: ……………………………………………………………………………………………….… , e) ogółem uzyskanych punktów: ………………… na ……………………………………………………...... możliwych do zdobycia. 2. Matematyka: a) liczba piszących: …………………………………………………..….., w tym klasa 8a………………..; 8b…………………….... , b) średnia liczba punktów zdobytych przez uczniów: ………………………………………………………………………………..… , c) średnia liczba punktów w klasie 8a: ……………………………………………………………………………………………….… , d) średnia liczba punktów w klasie 8b: ……………………………………………………………………………………………….… , e) ogółem uzyskanych punktów: …………..…… na …………………………………………………….…... możliwych do zdobycia. 3. Język obcy nowożytny: a) liczba piszących: ……………..., w tym klasa 8a: ………………………………..……..; 8b: ………………………………….…. , b) średnia liczba punktów zdobytych przez uczniów: ……………………………………………………………………………….… , c) średnia liczba punktów w klasie 8a: ………………………………………………………………………………………………… , d) średnia liczba punktów w klasie 8b: ………………………………………………………………………………………...……… , e) ogółem uzyskanych punktów: ……………………………………….… na ……………………………… możliwych do zdobycia.   Tabelaryczny rozkład wyników egzaminu z języka polskiego dla całej szkoły Wynik egzaminu z języka polskiego w punktach Liczba uczniów z wynikiem punktowym Klasa 8A Klasa 8B Szkoła liczba % liczba % liczba % 0 1 2 3 4 5 … 25 Ogółem Tabelaryczny rozkład wyników egzaminu z matematyki dla całej szkoły Wynik egzaminu z matematyki w punktach Liczba uczniów z wynikiem punktowym Klasa 8A Klasa 8B Szkoła liczba % liczba % Liczba % 0 1 2 3 … 19 20 21 Ogółem Tabelaryczny rozkład wyników egzaminu z języka obcego nowożytnego dla całej szkoły Wynik egzaminu z języka obcego nowożytnego w punktach Liczba uczniów z wynikiem punktowym Klasa 8A Klasa 8B Szkoła liczba % liczba % Liczba % 0 1 2 3 … 49 50 51 Ogółem IV. Wyniki egzaminu ósmoklasisty Szkoły .................................... im. ................................................ w zestawieniu z wynikami z innych szkół w gminie, powiecie, okręgu, województwie, kraju Rodzaj egzaminu/ Średni wynik % i punktowy Wynik szkoły Wynnik gminy Wynik powiatu Wynik województwa Wynik okręgu Wynik kraju % pkt % pkt % pkt % pkt % pkt % pkt Język polski Matematyka Język obcy nowożytny V. Wyniki poszczególnych uczniów Język polski Kod ucznia/ nr zadania 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 razem A01 A02 A03 A04 A05 A06 Matematyka Kod ucznia/ nr zadania 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 razem A01 A02 A03 A04 A05 A06 Język obcy nowozytyny Kod ucznia/ nr zadania 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 30 31 32 A01 A02 A03 A04 A05 A06 Język obcy nowożytyny Kod ucznia/ nr zadania 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 45 46 47 48 49 50 51 razem A01 A02 A03 A04 A05 A06 VI. Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty – wskaźniki łatwości: Język polski Wskaźniki Szkoła Łatwość zestawu Liczba punktów do zdobycia Wynik najczęstszy Wynik średni Najwyższy wynik Najniższy wynik Najwyższy wynik z języka polskiego uzyskali uczniowie: 1. ....................................................... klasa .......................................................................................................................................................... , 2. ........................................................ klasa ........................................................................................................................................................ , 3. ......................................................... klasa ........................................................................................................................................................ . Najniższy wynik z języka polskiego uzyskali uczniowie: 1. ....................................................................................................... klasa ........................................................................................................ , 2. ....................................................................................................... klasa......................................................................................................... , 3. ....................................................................................................... klasa ........................................................................................................ . Analiza współczynników łatwości poszczególnych zadań Skala Zadania Numer zadania 0,00 – 0,19 Bardzo trudne 0,20 – 0,49 Trudne 0,50 – 0,69 Umiarkowanie trudne 0,70 – 0,89 Łatwe 0,90 – 1,00 Bardzo łatwe Język polski Matematyka Wskaźniki Szkoła Łatwość zestawu Liczba punktów do zdobycia Wynik najczęstszy Wynik średni Najwyższy wynik Najniższy wynik Najwyższy wynik z matematyki uzyskali uczniowie: 1. ......................................................................................................................................................... klasa .............................................. , 2. ..................................................................................................................... klasa .................................................................................. , 3. .............................................................................................. klasa ......................................................................................................... . Najniższy wynik z matematyki uzyskali uczniowie: 1. ............................................................................. klasa .......................................................................................................................... . 2. ........................................................................................................ klasa ............................................................................................. , 3. ........................................................................................ klasa ............................................................................................................. . Analiza współczynników łatwości poszczególnych zadań z matematyki Skala Zadania Numer zadania 0,00 – 0,19 Bardzo trudne 0,20 – 0,49 Trudne 0,50 – 0,69 Umiarkowanie trudne 0,70 – 0,89 Łatwe 0,90 – 1,00 Bardzo łatwe Język obcy nowożytny Wskaźniki Szkoła Łatwość zestawu Liczba punktów do zdobycia Wynik najczęstszy Wynik średni Najwyższy wynik Najniższy wynik Najwyższy wynik z języka obczego nowożytnego uzyskali uczniowie: 1. ....................................................................... klasa ........................................................................................................................... , 2. ............................................................................... klasa ................................................................................................................... , 3. ............................................................................... klasa ................................................................................................................... . Najniższy wynik z języka obcego nowożytnego uzyskali uczniowie: 1. ....................................................................... klasa ............................................................................................................................... , 2. ................................................................................................................................................................................. klasa ..................... , 3. ..................................................................................................................... klasa ................................................................................. . Analiza współczynników łatwości poszczególnych zadań z języka obcego nowożytnego Skala Zadania Numer zadania 0,00 – 0,19 Bardzo trudne 0,20 – 0,49 Trudne 0,50 – 0,69 Umiarkowanie trudne 0,70 – 0,89 Łatwe 0,90 – 1,00 Bardzo łatwe VII. Wyniki egzaminu uczniów Szkoły w skali staninowej Język polski Numer stanina Nazwa stanina Klasa Szkoła Opis wyników Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie 1. najniższy Wyniki niskie 2. bardzo niski 3. niski 4. niżej średni Wyniki średnie 5. średni 6. wyżej średni 7. wysoki Wyniki wysokie 8. bardzo wysoki 9. najwyższy Matematyka Numer stanina Nazwa stanina Klasa Szkoła Opis wyników Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie 1. najniższy Wyniki niskie 2. bardzo niski 3. niski 4. niżej średni Wyniki średnie 5. średni 6. wyżej średni 7. wysoki Wyniki wysokie 8. bardzo wysoki 9. najwyższy Język obcy nowożytny Numer stanina Nazwa stanina Klasa Szkoła Opis wyników Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie 1. najniższy Wyniki niskie 2. bardzo niski 3. niski 4. niżej średni Wyniki średnie 5. średni 6. wyżej średni 7. wysoki Wyniki wysokie 8. bardzo wysoki 9. najwyższy VIII. Porównianie wyników egzaminu ósmoklasisty z ocenami wystawionymi na koniec roku szkolnego Celem analizy jest ustalenie: 1. Ilu uczniów ma rozbieżne oceny roczne z wynikiem egzaminu zewnętrznego? Jak wytłumaczyć ten fakt? 2. Ile ocen wystawionych na koniec roku jest zgodnych z wynikami egzaminu ósmoklasisty? Z jakim procentem zgodności mamy do czynienia? Porównanie ocen rocznych z wynikami egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w skali staninowej Staniny Średnia ocen rocznych z języka polskiego w szkole Liczby uczniów z wynikami rozbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu Liczby uczniów z wynikami zbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu dopuszczający dostateczny dobry bardzo dobry celujący Razem uczniów Stanin bardzo niski – 1 Stanin niski – 2,3 Stanin średni – 4,5,6 Stanin wyskoki – 7,8 Stanin bardzo wysoki – 9 Ogółem: Pola zacienione wskazują zgodność wystawionej oceny rocznej z wynikiem egzaminu zewnętrznego Porównanie ocen rocznych z wynikami egzaminu ósmoklasisty z matematyki Staniny Średnia ocen rocznych z matematyki w szkole Liczby uczniów z wynikami rozbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu Liczby uczniów z wynikami zbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu dopuszczający dostateczny dobry bardzo dobry celujący Razem uczniów Stanin bardzo niski – 1 Stanin niski – 2,3 Stanin średni– 4,5,6 Stanin wyskoki – 7,8 Stanin bardzo wysoki – 9 Ogółem: Porównanie ocen rocznych z wynikami egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego Staniny Średnia ocen rocznych z języka obcego nowożytnego w szkole Liczby uczniów z wynikami rozbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu Liczby uczniów z wynikami zbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu dopuszczający dostateczny dobry bardzo dobry celujący Razem uczniów Stanin bardzo niski – 1 Stanin niski – 2,3 Stanin średni – 4,5,6 Stanin wyskoki – 7,8 Stanin bardzo wysoki – 9 Ogółem: IX. Rozkład tabelaryczny punktów uzyskanych przez uczniów poszczególnych klas i całej szkoły z zadań zamkniętych i otwartych Zadania otwarte i zamknięte Język polski Liczba punktów ogółem za zadania Uczniowie, którzy otrzymali daną liczbę punktów za: Zadania zamknięte Zadania otwarte Liczba uczniów % uczniów szkoły Liczba uczniów % uczniów szkoły 0. 1. 2. 3. 4. 5. ... 18. 19. 20. 21. 22. Matematyka Liczba punktów ogółem za zadania Uczniowie, którzy otrzymali daną liczbę punktów za: Zadania zamknięte Zadania otwarte Liczba uczniów % uczniów szkoły Liczba uczniów % uczniów szkoły 0. 1. 2. 3. 4. 5. ... 18. 19. 20. 21. Język obcy nowożytny Liczba punktów ogółem za zadania Uczniowie, którzy otrzymali daną liczbę punktów za: Zadania zamknięte Zadania otwarte Liczba uczniów % uczniów szkoły Liczba uczniów % uczniów szkoły 0. 1. 2. 3. 4. 5. ... 46. 47. 48. 49. 50. 51. X. Sprawdzane umiejętności z poszczególnych przedmiotów: Język polski Nr zadania Sprawdzana umiejętność Liczba punktów za zadanie Poziom poprawnego wykonania zadania przez uczniów w % Klasa 8a Klasa 8b Szkoła 1. 2. ... 22. Matematyka Nr zadania Sprawdzana umiejętność Liczba punktów za zadanie Poziom poprawnego wykonania zadania przez uczniów w % Klasa 8a Klasa 8b Szkoła 1. 2. ... 21. Język obcy nowożytny Nr zadania Sprawdzana umiejętność Liczba punktów za zadanie Poziom poprawnego wykonania zadania przez uczniów w % Klasa 8a Klasa 8b Szkoła 1. 2. 3. ... 51. XI. Analiza kontekstowa: Wskazanie, jaka była populacja uczniów, uwarunowania, w tym czynniki indywidualne: a) ambicje, motywacja ucznia, warunki do nauki, odporność na stres, umiejętność gospodarowania, czasem inteligencja ucznia, b) czynniki społeczne: pochodzenie, status materialny rodziców, ich wykształcenie, dostęp do komputera, księgozbioru rodzinnego, wsparcie rodziców – ich zaangażowanie w rozwój dziecka i jego wykształcenie, wpływ rówieśników, c) czynniki pedagogoczne: wielkość szkoły i jej połozenie, wykształcenie nauczycieli w tym pełnienie funkcji egzamiantora, wielkość klas, zainteresowania i oferta szkoły, korzystanie uczniów zvkorepetycji, wyposażenie szkoły w pomoce i sprzęt, programy nauczania, podręczniki, system oceninia uczniów, doskonalenie zawodowe nauczycieli. XII. Wnioski i rekomendacje wynikające z przeprowadzonej analizy egzaminu ósmoklasisty Język polski: 1. Analiza ilościowa i jakościowa pozwoliły na interpretację treści wyników, czyli wskazania umiejętności, które nabyli uczniowie, jakie zadania potrafili wykonać, a z jakimi mieli trudności. 2. Mocną stroną większości uczniów (....... % uczniów) było ............................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. 3. Słabą stroną uczniów (...... % uczniów) było: .................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. 4. Należy doskonalić umiejętności związane z: ..................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. 5. W celu poprawy wyników egzaminu nalezy podjąć następujące działania: ...................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. Matematyka 1. Analiza ilościowa i jakościowa pozwoliły na interpretację treści wyników, czyli wskazania umiejętności, jakie posiedli uczniowie, co potrafili wykonać, z czym mieli trudności. 2. Mocną stroną większości uczniów (..... % uczniów) było: ................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................................................................. 3. Słabą stroną uczniów (...... % uczniów) było: .................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. 4. Należy doskonalić umiejętności umiejętności związane z: ............................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. 5. W celu poprawy wyników egzaminu nalezy podjąć następujące działania: ..................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. Język obcy nowożytny: 1. Analiza ilościowa i jakościowa pozwoliły na interpretację treści wyników, czyli wskazania umiejętności, jakie posiedli uczniowie, co potrafili wykonać, z czym mieli trudności. 2. Mocną stroną większości uczniów (..... % uczniów) było: ................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................................................................. 3. Słabą stroną uczniów (...... % uczniów) było: .................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. 4. Należy doskonalić umiejętności umiejętności związane z: ............................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. 5. W celu poprawy wyników egzaminu nalezy podjąć następujące działania: ..................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................. XIII. Podsumowanie W celu przeprowadzenia analizy wyników egzaminu ósmoklasisty ustalono następujące etapy: 1. Analiza informacji uzyskanych od OKE – charakterystyka arkuszy. 2. Ogólny opis populacji/ uczniów szkoły podstawowej im. ....................................................... w ............................................................... 3. Wyniki egzaminu ósmoklasisty w szkole podstawowej im. ....................................................... w ........................................................... 4. Wyniki egzaminu ósmoklasisty w zestawieniu z wynikami gminy, powiatu, województwa, okręgu, kraju. 5. Wyniki poszczególnych uczniów. 6. Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty – wskaźniki łatwości. 7. Wyniki egzaminu uczniów szkoły w skali staninowej. 8. Porównanie wyników egzaminu z ocenami wystawionymi na koniec roku. 9. Rozkład tabelaryczny punktów uzyskanych przez uczniów klasy, szkoły za zadania zamknięte i zadania otwarte. 10. Sprawdzane umiejętności z poszczególnych przedmiotów. 11. Analiza kontekstowa. 12. Wnioski i rekomendacje wynikające z przeprowadzonej analizy egzaminu ósmoklasisty.