Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty 2020
(przykładowe narzędzie do analizy)
Egzamin ósmoklasisty przeprowadzony był 16–18 czerwca 2020 r.
Egzamin ósmoklasisty był przeprowadzony w formie pisemnej. Każdy ósmoklasista przystąpił do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
1) języka polskiego,
2) matematyki,
3) języka obcego nowożytnego: angielskiego, niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń mógł wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
W naszej szkole można było wybrać............................................................................................................................................................
I. Charakterystyka arkuszy:
1. Język polski: Arkusz standardowy zawierał 22 zadania: 14 zadań zamkniętych i 8 zadań otwartych. Wśród zadań zamkniętych pojawiły się różne ich typy: wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz i na dobieranie. Zadania otwarte wymagały od ucznia znajomości wybranych lektur obowiązkowych, wyrażenia opinii na podany w zadaniu temat, interpretacji tekstu kultury – projektu torby inspirowanej twórczością Henryka Sienkiewicza oraz napisania ogłoszenia. W drugiej części arkusza uczeń wybierał jeden z dwóch tematów: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym – przemówienie albo wypowiedź o charakterze twórczym – opowiadanie.
2. Matematyka: Arkusz standardowy zawierał 21 zadań. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 30 punktów, w tym 15 punktów (50 proc.) za rozwiązanie zadań zamkniętych oraz 15 punktów (50 proc.) za rozwiązanie zadań otwartych. Wśród zadań zamkniętych większość stanowiły zadania wielokrotnego wyboru, w których należało wybrać jedną z podanych odpowiedzi, w dwóch zadaniach typu prawda-fałsz − ocenić prawdziwość zdań i w dwóch zadaniach na dobieranie − wskazać poprawne uzupełnienia podanych zdań. Zadania otwarte wymagały od ósmoklasistów uważnej analizy treści, w niektórych zadaniach również elementów graficznych, a następnie zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania oraz sformułowania odpowiedzi.
3. Języki obce nowożytne: Arkusz standardowy zawierał 51 zadań, zgrupowanych w 14 wiązek. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 60 punktów, w tym 36 punktów (60 proc.) za rozwiązanie zadań zamkniętych (wielokrotnego wyboru, na dobieranie) oraz 24 punkty (40 proc.) za rozwiązanie zadań otwartych. Zadania otwarte wymagały od ósmoklasistów samodzielnego sformułowania odpowiedzi (zadania z luką i/lub odpowiedzi na pytania) oraz napisania krótkiego tekstu użytkowego (e-maila).
II. Ogólny opis społeczności/grupy uczniów Szkoły Podstawowej im. .................. w ...................... przystępujących do egzaminu ósmoklasisty
Typ arkusza Liczba uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty w roku 2020
piszących w tym z dysleksją nieobecnych laureatów zwolnionych
Standardowy dla uczniów bez dysfunkcji i z dysleksją rozwojową – A1
Dostosowany dla uczniów słabo widzących – A4
Dostosowany dla uczniów słabo widzących – A5
Dostosowany dla uczniów niewidomych – A6
Dostosowany dla uczniów słabo słyszących – A7
Dostosowany dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim – A8
Ogółem:
III. Wyniki egzaminu ósmoklasisty w Szkole Podstawowej im. ................ w ..................................................................................
1. Język polski:
a) liczba piszących: ………………………………………….………..., w tym klasa 8a…………………..…..; 8b………………….. ,
b) średnia liczba punktów zdobytych przez uczniów: ………………………………………………………………………………..… ,
c) średnia liczba punktów w klasie 8a: …………………………………………………………………………………………………. ,
d) średnia liczba punktów w klasie 8b: ……………………………………………………………………………………………….… ,
e) ogółem uzyskanych punktów: ………………… na ……………………………………………………...... możliwych do zdobycia.
2. Matematyka:
a) liczba piszących: …………………………………………………..….., w tym klasa 8a………………..; 8b…………………….... ,
b) średnia liczba punktów zdobytych przez uczniów: ………………………………………………………………………………..… ,
c) średnia liczba punktów w klasie 8a: ……………………………………………………………………………………………….… ,
d) średnia liczba punktów w klasie 8b: ……………………………………………………………………………………………….… ,
e) ogółem uzyskanych punktów: …………..…… na …………………………………………………….…... możliwych do zdobycia.
3. Język obcy nowożytny:
a) liczba piszących: ……………..., w tym klasa 8a: ………………………………..……..; 8b: ………………………………….…. ,
b) średnia liczba punktów zdobytych przez uczniów: ……………………………………………………………………………….… ,
c) średnia liczba punktów w klasie 8a: ………………………………………………………………………………………………… ,
d) średnia liczba punktów w klasie 8b: ………………………………………………………………………………………...……… ,
e) ogółem uzyskanych punktów: ……………………………………….… na ……………………………… możliwych do zdobycia.
Tabelaryczny rozkład wyników egzaminu z języka polskiego dla całej szkoły
Wynik egzaminu z języka polskiego w punktach Liczba uczniów z wynikiem punktowym
Klasa 8A
Klasa 8B Szkoła
liczba % liczba %
liczba
%
0
1
2
3
4
5
…
25
Ogółem
Tabelaryczny rozkład wyników egzaminu z matematyki dla całej szkoły
Wynik egzaminu z matematyki w punktach Liczba uczniów z wynikiem punktowym
Klasa 8A
Klasa 8B Szkoła
liczba % liczba % Liczba %
0
1
2
3
…
19
20
21
Ogółem
Tabelaryczny rozkład wyników egzaminu z języka obcego nowożytnego dla całej szkoły
Wynik egzaminu z języka obcego nowożytnego w punktach Liczba uczniów z wynikiem punktowym
Klasa 8A
Klasa 8B Szkoła
liczba % liczba
%
Liczba
%
0
1
2
3
…
49
50
51
Ogółem
IV. Wyniki egzaminu ósmoklasisty Szkoły .................................... im. ................................................ w zestawieniu z wynikami z innych szkół w gminie, powiecie, okręgu, województwie, kraju
Rodzaj egzaminu/
Średni wynik % i punktowy Wynik szkoły Wynnik gminy Wynik powiatu Wynik województwa Wynik okręgu Wynik kraju
% pkt % pkt % pkt % pkt % pkt % pkt
Język polski
Matematyka
Język obcy nowożytny
V. Wyniki poszczególnych uczniów
Język polski
Kod ucznia/ nr zadania 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 razem
A01
A02
A03
A04
A05
A06
Matematyka
Kod ucznia/ nr zadania 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 razem
A01
A02
A03
A04
A05
A06
Język obcy nowozytyny
Kod ucznia/ nr zadania 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 30 31 32
A01
A02
A03
A04
A05
A06
Język obcy nowożytyny
Kod ucznia/ nr zadania 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 45 46 47 48 49 50 51 razem
A01
A02
A03
A04
A05
A06
VI. Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty – wskaźniki łatwości:
Język polski
Wskaźniki Szkoła
Łatwość zestawu
Liczba punktów do zdobycia
Wynik najczęstszy
Wynik średni
Najwyższy wynik
Najniższy wynik
Najwyższy wynik z języka polskiego uzyskali uczniowie:
1. ....................................................... klasa .......................................................................................................................................................... ,
2. ........................................................ klasa ........................................................................................................................................................ ,
3. ......................................................... klasa ........................................................................................................................................................ .
Najniższy wynik z języka polskiego uzyskali uczniowie:
1. ....................................................................................................... klasa ........................................................................................................ ,
2. ....................................................................................................... klasa......................................................................................................... ,
3. ....................................................................................................... klasa ........................................................................................................ .
Analiza współczynników łatwości poszczególnych zadań
Skala Zadania Numer zadania
0,00 – 0,19 Bardzo trudne
0,20 – 0,49 Trudne
0,50 – 0,69 Umiarkowanie trudne
0,70 – 0,89 Łatwe
0,90 – 1,00 Bardzo łatwe
Język polski
Matematyka
Wskaźniki Szkoła
Łatwość zestawu
Liczba punktów do zdobycia
Wynik najczęstszy
Wynik średni
Najwyższy wynik
Najniższy wynik
Najwyższy wynik z matematyki uzyskali uczniowie:
1. ......................................................................................................................................................... klasa .............................................. ,
2. ..................................................................................................................... klasa .................................................................................. ,
3. .............................................................................................. klasa ......................................................................................................... .
Najniższy wynik z matematyki uzyskali uczniowie:
1. ............................................................................. klasa .......................................................................................................................... .
2. ........................................................................................................ klasa ............................................................................................. ,
3. ........................................................................................ klasa ............................................................................................................. .
Analiza współczynników łatwości poszczególnych zadań z matematyki
Skala Zadania Numer zadania
0,00 – 0,19 Bardzo trudne
0,20 – 0,49 Trudne
0,50 – 0,69 Umiarkowanie trudne
0,70 – 0,89 Łatwe
0,90 – 1,00 Bardzo łatwe
Język obcy nowożytny
Wskaźniki Szkoła
Łatwość zestawu
Liczba punktów do zdobycia
Wynik najczęstszy
Wynik średni
Najwyższy wynik
Najniższy wynik
Najwyższy wynik z języka obczego nowożytnego uzyskali uczniowie:
1. ....................................................................... klasa ........................................................................................................................... ,
2. ............................................................................... klasa ................................................................................................................... ,
3. ............................................................................... klasa ................................................................................................................... .
Najniższy wynik z języka obcego nowożytnego uzyskali uczniowie:
1. ....................................................................... klasa ............................................................................................................................... ,
2. ................................................................................................................................................................................. klasa ..................... ,
3. ..................................................................................................................... klasa ................................................................................. .
Analiza współczynników łatwości poszczególnych zadań z języka obcego nowożytnego
Skala Zadania Numer zadania
0,00 – 0,19 Bardzo trudne
0,20 – 0,49 Trudne
0,50 – 0,69 Umiarkowanie trudne
0,70 – 0,89 Łatwe
0,90 – 1,00 Bardzo łatwe
VII. Wyniki egzaminu uczniów Szkoły w skali staninowej
Język polski
Numer stanina Nazwa stanina Klasa Szkoła Opis wyników
Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie
1. najniższy Wyniki niskie
2. bardzo niski
3. niski
4. niżej średni Wyniki średnie
5. średni
6. wyżej średni
7. wysoki Wyniki wysokie
8. bardzo wysoki
9. najwyższy
Matematyka
Numer stanina Nazwa stanina Klasa
Szkoła Opis wyników
Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie
1. najniższy Wyniki niskie
2. bardzo niski
3. niski
4. niżej średni Wyniki średnie
5. średni
6. wyżej średni
7. wysoki Wyniki wysokie
8. bardzo wysoki
9. najwyższy
Język obcy nowożytny
Numer stanina Nazwa stanina Klasa
Szkoła Opis
wyników
Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie Liczba wyników uczniów w staninie Procent wyników uczniów w staninie
1. najniższy Wyniki niskie
2. bardzo niski
3. niski
4. niżej średni Wyniki średnie
5. średni
6. wyżej średni
7. wysoki Wyniki wysokie
8. bardzo wysoki
9. najwyższy
VIII. Porównianie wyników egzaminu ósmoklasisty z ocenami wystawionymi na koniec roku szkolnego
Celem analizy jest ustalenie:
1. Ilu uczniów ma rozbieżne oceny roczne z wynikiem egzaminu zewnętrznego? Jak wytłumaczyć ten fakt?
2. Ile ocen wystawionych na koniec roku jest zgodnych z wynikami egzaminu ósmoklasisty? Z jakim procentem zgodności mamy do czynienia?
Porównanie ocen rocznych z wynikami egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w skali staninowej
Staniny Średnia ocen rocznych z języka polskiego w szkole Liczby uczniów z wynikami rozbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu Liczby uczniów z wynikami zbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu
dopuszczający
dostateczny
dobry
bardzo dobry
celujący
Razem uczniów
Stanin bardzo niski – 1
Stanin niski – 2,3
Stanin średni – 4,5,6
Stanin wyskoki – 7,8
Stanin bardzo wysoki – 9
Ogółem:
Pola zacienione wskazują zgodność wystawionej oceny rocznej z wynikiem egzaminu zewnętrznego
Porównanie ocen rocznych z wynikami egzaminu ósmoklasisty z matematyki
Staniny Średnia ocen rocznych z matematyki w szkole
Liczby uczniów z wynikami rozbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu Liczby uczniów z wynikami zbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu
dopuszczający
dostateczny
dobry
bardzo dobry
celujący
Razem uczniów
Stanin bardzo niski – 1
Stanin niski – 2,3
Stanin średni– 4,5,6
Stanin wyskoki – 7,8
Stanin bardzo wysoki – 9
Ogółem:
Porównanie ocen rocznych z wynikami egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego
Staniny Średnia ocen rocznych z języka obcego nowożytnego w szkole
Liczby uczniów z wynikami rozbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu Liczby uczniów z wynikami zbieżnymi między oceną roczną a wynikiem egzaminu
dopuszczający
dostateczny
dobry
bardzo dobry
celujący
Razem uczniów
Stanin bardzo niski – 1
Stanin niski – 2,3
Stanin średni – 4,5,6
Stanin wyskoki – 7,8
Stanin bardzo wysoki – 9
Ogółem:
IX. Rozkład tabelaryczny punktów uzyskanych przez uczniów poszczególnych klas i całej szkoły z zadań zamkniętych i otwartych
Zadania otwarte i zamknięte
Język polski
Liczba punktów ogółem za zadania Uczniowie, którzy otrzymali daną liczbę punktów za:
Zadania zamknięte Zadania otwarte
Liczba uczniów % uczniów szkoły Liczba uczniów % uczniów szkoły
0.
1.
2.
3.
4.
5.
...
18.
19.
20.
21.
22.
Matematyka
Liczba punktów ogółem za zadania Uczniowie, którzy otrzymali daną liczbę punktów za:
Zadania zamknięte Zadania otwarte
Liczba uczniów % uczniów szkoły Liczba uczniów % uczniów szkoły
0.
1.
2.
3.
4.
5.
...
18.
19.
20.
21.
Język obcy nowożytny
Liczba punktów ogółem za zadania Uczniowie, którzy otrzymali daną liczbę punktów za:
Zadania zamknięte Zadania otwarte
Liczba uczniów % uczniów szkoły Liczba uczniów % uczniów szkoły
0.
1.
2.
3.
4.
5.
...
46.
47.
48.
49.
50.
51.
X. Sprawdzane umiejętności z poszczególnych przedmiotów:
Język polski
Nr zadania Sprawdzana umiejętność Liczba punktów za zadanie Poziom poprawnego wykonania zadania przez uczniów w %
Klasa 8a Klasa 8b Szkoła
1.
2.
...
22.
Matematyka
Nr zadania Sprawdzana umiejętność Liczba punktów za zadanie Poziom poprawnego wykonania zadania przez uczniów w %
Klasa 8a Klasa 8b Szkoła
1.
2.
...
21.
Język obcy nowożytny
Nr zadania Sprawdzana umiejętność Liczba punktów za zadanie Poziom poprawnego wykonania zadania przez uczniów w %
Klasa 8a Klasa 8b Szkoła
1.
2.
3.
...
51.
XI. Analiza kontekstowa:
Wskazanie, jaka była populacja uczniów, uwarunowania, w tym czynniki indywidualne:
a) ambicje, motywacja ucznia, warunki do nauki, odporność na stres, umiejętność gospodarowania, czasem inteligencja ucznia,
b) czynniki społeczne: pochodzenie, status materialny rodziców, ich wykształcenie, dostęp do komputera, księgozbioru rodzinnego, wsparcie rodziców – ich zaangażowanie w rozwój dziecka i jego wykształcenie, wpływ rówieśników,
c) czynniki pedagogoczne: wielkość szkoły i jej połozenie, wykształcenie nauczycieli w tym pełnienie funkcji egzamiantora, wielkość klas, zainteresowania i oferta szkoły, korzystanie uczniów zvkorepetycji, wyposażenie szkoły w pomoce i sprzęt, programy nauczania, podręczniki, system oceninia uczniów, doskonalenie zawodowe nauczycieli.
XII. Wnioski i rekomendacje wynikające z przeprowadzonej analizy egzaminu ósmoklasisty
Język polski:
1. Analiza ilościowa i jakościowa pozwoliły na interpretację treści wyników, czyli wskazania umiejętności, które nabyli uczniowie, jakie zadania potrafili wykonać, a z jakimi mieli trudności.
2. Mocną stroną większości uczniów (....... % uczniów) było ...............................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
3. Słabą stroną uczniów (...... % uczniów) było: ....................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
4. Należy doskonalić umiejętności związane z: .....................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
5. W celu poprawy wyników egzaminu nalezy podjąć następujące działania: ......................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
Matematyka
1. Analiza ilościowa i jakościowa pozwoliły na interpretację treści wyników, czyli wskazania umiejętności, jakie posiedli uczniowie, co potrafili wykonać, z czym mieli trudności.
2. Mocną stroną większości uczniów (..... % uczniów) było: ................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
3. Słabą stroną uczniów (...... % uczniów) było: ....................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
4. Należy doskonalić umiejętności umiejętności związane z: ...............................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
5. W celu poprawy wyników egzaminu nalezy podjąć następujące działania: .....................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
Język obcy nowożytny:
1. Analiza ilościowa i jakościowa pozwoliły na interpretację treści wyników, czyli wskazania umiejętności, jakie posiedli uczniowie, co potrafili wykonać, z czym mieli trudności.
2. Mocną stroną większości uczniów (..... % uczniów) było: ................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
3. Słabą stroną uczniów (...... % uczniów) było: ....................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
4. Należy doskonalić umiejętności umiejętności związane z: ...............................................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
5. W celu poprawy wyników egzaminu nalezy podjąć następujące działania: .....................................................................................................
.............................................................................................................................................................................................................................
XIII. Podsumowanie
W celu przeprowadzenia analizy wyników egzaminu ósmoklasisty ustalono następujące etapy:
1. Analiza informacji uzyskanych od OKE – charakterystyka arkuszy.
2. Ogólny opis populacji/ uczniów szkoły podstawowej im. ....................................................... w ...............................................................
3. Wyniki egzaminu ósmoklasisty w szkole podstawowej im. ....................................................... w ...........................................................
4. Wyniki egzaminu ósmoklasisty w zestawieniu z wynikami gminy, powiatu, województwa, okręgu, kraju.
5. Wyniki poszczególnych uczniów.
6. Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty – wskaźniki łatwości.
7. Wyniki egzaminu uczniów szkoły w skali staninowej.
8. Porównanie wyników egzaminu z ocenami wystawionymi na koniec roku.
9. Rozkład tabelaryczny punktów uzyskanych przez uczniów klasy, szkoły za zadania zamknięte i zadania otwarte.
10. Sprawdzane umiejętności z poszczególnych przedmiotów.
11. Analiza kontekstowa.
12. Wnioski i rekomendacje wynikające z przeprowadzonej analizy egzaminu ósmoklasisty.