Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 6 SIERPNIA 2024

Przygotowując plan nadzoru pedagogicznego na kolejny rok, trzeba pamiętać, że jest to element koncepcji pracy placówki, planu jej rozwoju. Dlatego przy jego tworzeniu nie można zapomnieć o głównych celach i zadaniach poradni.

Organizacja nadzoru uregulowana została w Ustawie Prawo oświatowe (dalej Prawo oświatowe) m.in. w art. 51–56. Artykuł 55 ust. 1 precyzuje, że nadzór pedagogiczny polega na:

  • obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
  • ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
  • udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.

Zakres podejmowanych przez placówki działań obejmuje zwłaszcza:

  • efekty w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
  • organizację procesów kształcenia, wychowania i opieki,
  • tworzenie warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności uczniów,
  • współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • zarządzania.

Dodatkowo w Prawie oświatowym określono zakres wymagań wobec szkół i placówek. Artykuł 44 ust. 3 wskazuje, że wymagania powinny dotyczyć prawidłowości i skuteczności działań w zakresie:

  • przebiegu procesów kształcenia, wychowania i opieki,
  • umożliwienia każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego indywidualnych możliwości,
  • podejmowania przez szkołę lub placówkę działań podnoszących jakość jej pracy,
  • angażowania uczniów, rodziców i nauczycieli w działania szkoły lub placówki,
  • współpracy ze środowiskiem lokalnym,
  • uzyskiwanych efektów kształcenia i wychowania,
  • aktywności uczniów i ich rozwoju osiąganego adekwatnie do potrzeb i możliwości,
  • doskonalenia pracy szkoły lub placówki przy zaangażowaniu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.

Odpowiedzialność za realizację wymagań

Nadanie wymaganiom rangi odrębnego rozporządzenia, wskazało, że zostały one ustanowione dla szkół i placówek, a nadzór pedagogiczny wyłącznie okresowo bada ich spełnianie. Wymagania są więc obok podstawy programowej drugim ważnym dokumentem programowym szkoły i placówki, wyznaczającym kierunki jego rozwoju. Dlatego, planując zebranie rady pedagogicznej, na którym prezentowany jest plan nadzoru pedagogicznego, dyrektor powinien zwrócić uwagę pracownikom, że konsekwencją wpisania do Prawa oświatowego