STAN PRAWNY NA 6 SIERPNIA 2024
Przygotowując plan nadzoru pedagogicznego na kolejny rok, trzeba pamiętać, że jest to element koncepcji pracy placówki, planu jej rozwoju. Dlatego przy jego tworzeniu nie można zapomnieć o głównych celach i zadaniach poradni.
Organizacja nadzoru uregulowana została w Ustawie Prawo oświatowe (dalej Prawo oświatowe) m.in. w art. 51–56. Artykuł 55 ust. 1 precyzuje, że nadzór pedagogiczny polega na:
- obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
- ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
- udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
Zakres podejmowanych przez placówki działań obejmuje zwłaszcza:
- efekty w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
- organizację procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- tworzenie warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności uczniów,
- współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- zarządzania.
Dodatkowo w Prawie oświatowym określono zakres wymagań wobec szkół i placówek. Artykuł 44 ust. 3 wskazuje, że wymagania powinny dotyczyć prawidłowości i skuteczności działań w zakresie:
- przebiegu procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- umożliwienia każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego indywidualnych możliwości,
- podejmowania przez szkołę lub placówkę działań podnoszących jakość jej pracy,
- angażowania uczniów, rodziców i nauczycieli w działania szkoły lub placówki,
- współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- uzyskiwanych efektów kształcenia i wychowania,
- aktywności uczniów i ich rozwoju osiąganego adekwatnie do potrzeb i możliwości,
- doskonalenia pracy szkoły lub placówki przy zaangażowaniu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.
Odpowiedzialność za realizację wymagań
Nadanie wymaganiom rangi odrębnego rozporządzenia, wskazało, że zostały one ustanowione dla szkół i placówek, a nadzór pedagogiczny wyłącznie okresowo bada ich spełnianie. Wymagania są więc obok podstawy programowej drugim ważnym dokumentem programowym szkoły i placówki, wyznaczającym kierunki jego rozwoju. Dlatego, planując zebranie rady pedagogicznej, na którym prezentowany jest plan nadzoru pedagogicznego, dyrektor powinien zwrócić uwagę pracownikom, że konsekwencją wpisania do Prawa oświatowego