Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 25 SIERPNIA 2020
Czy trzeba pisemnie uzasadniać uzasadnienie oceny klasyfikacyjnej celującej i niedostatecznej?
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy trzeba pisemnie uzasadniać uzasadnienie oceny klasyfikacyjnej celującej i niedostatecznej?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327).
W tej sprawie ma zastosowanie art. 44e ust. 1 i 3 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z ust. 1 uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
• bieżące,
• klasyfikacyjne:
o śródroczne i roczne,
o końcowe.
Zgodnie z kolei z ust. 3 nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
Biorąc pod uwagę systematykę aktu prawnego, jakim jest Ustawa o systemie oświaty, należy uznać, że ust. 3 odnosi się do regulacji ust. 1, bowiem funkcjonują one w ramach tej same regulacji. Oznacza to jednocześnie, że obowiązek uzasadnienia dotyczy wszystkich ocen, bez żadnych wyjątków. Uzasadnić zatem należy również oceną celującą i niedostateczną.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.