STAN PRAWNY NA 11 WRZEŚNIA 2025
Wśród licznych zadań spoczywających na poradniach psychologiczno-pedagogicznych znajduje się m.in. diagnozowanie dzieci i młodzieży. Rezultatem diagnozowania może być wydanie przez poradnię stosownej opinii. Na jakich zasadach powinno to następować?
Wydawanie opinii przez poradnie
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych wskazuje, że publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym publiczne poradnie specjalistyczne, udzielają dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Zadania te zostały skonkretyzowane w § 2 wspomnianego aktu prawnego, zgodnie z którym poradnie są zobowiązane:
- diagnozować dzieci i młodzież,
- udzielać dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- realizować zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierać nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- organizować i prowadzić wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Rezultaty diagnozowania
Celem diagnozowania powinno być przede wszystkim określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienie mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazanie sposobu rozwiązania tego problemu. W rezultacie diagnozowania poradnia powinna w szczególności:
- wydać opinię,
- wydać orzeczenie o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (w trybie określonym w Rozporządzeniu w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych),
- objąć dzieci i młodzież albo dzieci i młodzież oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- wspomagać nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
Poradnia może wydawać opinie w sprawach określonych w Ustawie o systemie oświaty, Ustawie Prawo oświatowe, Ustawie Kodeks pracy


