Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zabawki, które mieszkają w przedszkolu
Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu,
• dbanie o dobro wspólne,
• trening czynności porządkowych,
• tworzenie wypowiedzi,
• rozwijanie wyobraźni i myślenia przyczynowo-skutkowego,
• przeliczanie, segregowanie, porządkowanie elementów.
Cele operacyjnie:
Dziecko:
• opowiada o ulubionych zabawkach, wymyśla dla nich nazwy,
• odkłada zabawki na miejsce,
• uczy się patrzeć uważnie przez wskazywanie brakujących elementów na ilustracjach,
• porządkuje zabawki na półkach zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela,
• przelicza, porządkuje elementy według koloru, rodzaju, wielkości,
• bawi się w kącikach tematycznych,
• układa i opowiada historyjki obrazkowe,
• projektuje własne zabawki marzeń.
Środki dydaktyczne :
• główna karta pracy, pacynka, walizka, fotografie miejsc: plac zabaw, park, Disneyland, plaża, zdjęcia (wydruk) zabawek: auta, lalki Barbie, pluszowej myszy, robota, przedmioty oraz zabawki do stworzenia kącików tematycznych, nożyczki, sześć kolo-rowych pudełek, historyjki obrazkowe dotyczące zabawek: cztero- pięcio- lub sze-ścioelementowe, kredki, pastele.
Nareszcie! Wakacje dobiegły końca, a mali odkrywcy znów pojawili się w przedszkolnych progach, stęsknieni za swoją wychowawczynią oraz koleżankami i kolegami z grupy. Wszyscy są chętni do zabawy, do bycia razem. Również zabawki mieszkające na przedszkolnych półkach z niecierpliwością oczekiwały momentu, w którym ktoś po nie sięgnie i zaprosi do wspólnej przygody. Tyle dni bez odwiedzin... Lalki wynudziły się bardzo, a klocki przez mie-siąc pucowały wszystkie swoje boki, czekając na odwiedziny najmłodszych. Czas najwyższy poświęcić zabawkom trochę uwagi. To dobry moment, by skierować uwagę najmłodszych w stronę aktywności, której poświęcają najwięcej czasu. Czas na tydzień z zabawkami!
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Wesoła pacynka
Nauczyciel prezentuje dzieciom dowolną pacynkę, która niczym przewodnik oprowadzi dzieci po krainie zabawy. Będzie ona towarzyszyła dzieciom przez cały tydzień, pozwalając im odkryć różne tajemnice. Już na pierwszym spotkaniu z najmłodszymi lalka zabiera głos i opowiada dzieciom pewną historię:
Drogie Dzieci,
jestem pacynka Viola i bardzo lubię chodzić do przedszkola. Przyjaźnię się z wieloma zabawkami, często podróżuję i odwiedzam je w miejscach, w których mieszkają. Podczas wakacji również wiele wędrowałam i odwiedziłam kilka zakamarków. Może je znacie? W tym momencie pacynka wyciąga z walizki lub plecaka kilka dużych fotografii i pokazuje je dzieciom. Zadaniem najmłodszych jest odpowiedzenie na pytanie, co to za miejsce. Zdjęcia prezentują: krajobraz nadmorski, Disneyland, plac zabaw i park. We wszystkich tych miejscach świetnie się bawiłam. Ale zaraz! Muszę wam zdradzić pewną tajemnicę. Nie po to tu jestem, by opowiadać o wakacjach. Przyjechałam, bo chcę z wami porozmawiać o zabawkach! Jednak najpierw muszę się dowiedzieć od was, czym najbardziej lubicie się bawić? Zamieniam się w słuch. Opowiadajcie! Dzieci kolejno wypowiadają się na temat swoich ulubionych rozrywek.
2. Wymyśl imię
Pacynka ponownie zaprasza dzieci do koła i kontynuuje swoją opowieść:
Drogie Przedszkolaki,
czy wiecie, że przedszkolne zabawki bardzo lubią, gdy nadajecie im jakieś imiona. Czują się wtedy ważne i bardziej wasze. Na pewno macie mnóstwo pomysłów, jak nazwać te, które znajdują się w waszym przedszkolu. Wychowawca kolejno prezentuje kilka lalek, pluszaków, figurek. Uczestnicy zabawy podają różne pomysły na imiona. Teraz ja pokażę wam moich przyjaciół, których odwiedziłam podczas wakacji. Ciekawe, czy zgadniecie, jak mają na imię? Pacynka (nauczyciel) kolejno pokazuje wydrukowane portrety swoich przyjaciół i dalej snuje historię. Nad morzem w Sopocie odwiedziłam pewną lalkę... (fotografia lalki Barbie). Jak ona ma na imię? Dzieci podają przykłady imion. Na placu zabaw bujałam się na huśtawce z... (zdjęcie robota). Jak on ma na imię? Dzieci podają przykłady imion. Podczas letniego spaceru w parku rozmawiałam z... (fotografia pluszowej myszy). Jak ona ma na imię? Dzieci podają przykłady imion. W czasie szalonej jazdy w Disneylandzie ścigałam się z... (zdjęcie auta). Jak ono ma na imię? Dzieci podają przykłady imion. Na koniec pacynka zdradza prawdziwe imiona zabawek: lalka – Błyskotka, robot – Miotełek, mysz – Porządnisia, auto – Czyścik. Ważne, by imiona związane były z porządkiem, będzie to dodatkowy punkt łączący pracę wychowanków z kolejnymi wyzwaniami.
3. Porządkowo
Viola tym razem przychodzi do dzieci w bardzo poważnym nastroju. Musi porozmawiać z dziećmi na ważny temat. Jednak uczestnicy zabawy, niczym mali detektywi, muszą samo-dzielnie wydedukować, co będzie przedmiotem rozmowy. Wskazówka ukryta jest w imionach przyjaciół pacynki: Błyskotka, Miotełek, Porządnisia, Czyścik. Czego może dotyczyć ta ważna pogawędka? Oczywiście porządków. Okazuje się, że zabawki uwielbiają ład i czystość. Odłożenie ich na miejsce jest tym samym, co powrót przedszkolaków do domu. Jak dzieci mają swoje mieszkania, tak i zabawki mają swoje „domki”. Dlatego dziś zwracają się do dzieci z ogromną prośbą, by odkładać je na miejsce. Tylko wtedy nocują u siebie, a tam właśnie czują się najlepiej.
Następnie Viola zaprasza dzieci do porządkowego wyzwania. Przedszkolaki rozglądają się po sali i sprawdzają, czy wszystkie przedmioty leżą na swoich miejscach. Wychowawca może wcześniej poprzekładać kilka zabawek, aby najmłodsi mogli zobaczyć, jak ważny jest porzą-dek i o co w nim chodzi. Samochód nie powinien znajdować się w klockach itp. Na koniec nauczyciel omawia z dziećmi efekty wykonanego ćwiczenia.
Karta główna – część 1 i 2
Wychowawca prezentuje dzieciom główną kartę pracy przedstawiającą duży regał. Drugą część karty stanowią zabawki, które należy uporządkować zgodnie z wytycznymi podanymi przez prowadzącego: dzieci wycinają zabawki, a następnie umieszczają na karcie zgodnie z podaną instrukcją. Muszą przy tej czynności bardzo uważnie słuchać poleceń.
Uwaga!
Każdy z punktów nauczyciel odczytuje maksymalnie trzy razy. Zabawek nie przyklejamy do kartki. Przydadzą się przy kolejnych wyzwaniach.
4A. „Puc puc” – porządek na czas
Wychowawca podaje dzieciom krótką instrukcję złożoną z trzech poleceń, które najmłodsi muszą jak najszybciej wykonać. Osoba, która skończyła zadanie, mówi „puc puc” i podnosi rękę. Wychowawca weryfikuje poprawność wykonania polecenia. Przykładowe zadania:
1. Ułóż piłki w koszach znajdujących się pod regałem. Piłki czerwone mają trafić do prawego pojemnika. Piłki niebieskie do lewego.
2. Na pierwszej półce od góry połóż największego i najmniejszego misia. Na drugiej wszystkie lalki. Na trzeciej dwa pociągi.
3. Na drugiej półce ułóż czerwony pociąg i czerwonego misia. Na pierwszej półce nie-bieski pociąg i niebieskiego misia. Na trzeciej żółty pociąg i najmniejszego misia.
4B. Liczymy zabawki
Nauczyciel podaje przedszkolakom instrukcję złożoną z dwóch poleceń związanych z licze-niem. Zadaniem dzieci jest dokładne przeliczenie elementów i umieszczenie ich we wskaza-nym przez prowadzącego miejscu. Przykładowe zadania:
1. Na drugiej półce misie auta od najmniejszego do największego. Policz, ile ich jest.
2. Rozdziel piłki w koszach na dwa kolory. Policz, których piłek jest więcej, a których mniej.
3. Ułóż pociągi: żółty, czerwony, niebieski. Policz, ile ich jest.
4. Na pierwszej półce ułóż lalki od największej do najmniejszej, Na drugiej pociągi. Któ-rych zabawek jest więcej?
5. Popsuta zabawka – czego brakuje?
Prowadzący pokazuje kolejno wychowankom powiększone ilustracje zabawek znajdujących się na półkach regału. Każda z prezentacji trwa około trzech sekund. Zadaniem podopiecz-nych jest wskazanie, jakiego elementu brakuje w danej zabawce.
Karta pracy nr 1 Karta pracy nr 2
Karta pracy nr 3
6. Kąciki zabaw
Nauczyciel tworzy z dziećmi w sali przedszkolnej różne kąciki zabaw tematycznych. Mogą być one związane z różnymi pomieszczeniami i miejscami: kuchnia (kuchenka drewniana, garnki, drewniane warzywa i owoce), biblioteka (wygodne poduszki, regał z książkami), warsztat (zabawkowe narzędzia i stolik do prac), pracowania plastyczna (kredki, kartki, paste-le, plastelina, pieczątki), salonik gier (gry i puzzle), teatr (makieta teatrzyku, kukiełki i pacyn-ki), garderoba (ubrania, nakrycia, głowy, lustro lub bezpieczne, samoprzylepne lustrzane fo-lie) .
7. Przygoda pacynki
Moi Przyjaciele!
Pacynka wita się radośnie z przedszkolakami. My, zabawki, również mamy różne przygody. Chciałabym dziś wam je przedstawić. Musicie uważnie rozejrzeć się po całej sali i odnaleźć sześć ukrytych w tym pomieszczeniu pudełek. Nie ma na co czekać! Powodzenia!
Wychowankowie uważnie rozglądają się po sali. Wszystkie dzieci stoją w środkowej części pomieszczenia. Kartoniki z przygodami powinny być ukryte tak, aby za pomocą samego tylko zmysłu wzroku udało się dostrzec choć kawałek pudełka. Gdy któreś dziecko zauważy pudeł-ko, zgłasza to prowadzącemu zajęcia. Następnie wychowawca prosi dziecko o sprawdzenie, czy to rzeczywiście poszukiwany karton. Jeśli tak, uczestnik zabiera go ze sobą, jeśli nie, wraca bez zdobyczy na środek sali.
W każdym pudełku ukryte zostały cztero- pięcio- lub sześcioelementowe historyjki obrazko-we, związane z dowolnymi zabawkami: piłką, balonem czy lalką. Zadaniem dzieci jest ułoże-nie ich w prawidłowej kolejności oraz wspólne opowiedzenie przygody z nimi związanej.
8. Zabawka marzeń
Viola pojawia się w przedszkolu ze spakowaną walizką. Siada przed wychowankami i wyja-śnia, dlaczego ma ze sobą cały ekwipunek.
Moi Drodzy,
moje odwiedziny dobiegły już końca. Dziś muszę jechać dalej, odwiedzić kolejne przedszkole, by opowiedzieć dzieciom o zabawkach, ich imionach i przygodach. Chciałabym jednak zostawić po sobie prawdziwie zabawową atmosferę. Zamieńmy dziś waszą salę w krainę zabawek. Niech to pomieszczenie wypełni się projektami różnych przedmiotów służących do psot i harców. Być może ktoś z was będzie tworzył w przyszłości rzeczy, które będą następnie służyły rozrywce najmłodszych. Zatem zaprojektujmy dziś zabawkę waszych marzeń. Chciałam wam pomóc i na projektach umieściłam pojedyncze kreski. Mam nadzieję, że wam się spodobają.
Dzieci otrzymują karty pracy i tworzą własne rysunki. Na końcu zajęć prezentują przed grupą swoje pomysły. Każda praca zostaje zawieszona w sali na umieszczonej pod sufitem lince. Są one w końcu zabawkami wymarzonymi. Pacynka żegna się z najmłodszymi i znika w swojej walizce.
Karta pracy nr 4