Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 21 SIERPNIA 2020
Czy jako dyrektor mogę wydać nauczycielowi nowy akt nadania stopnia awansu zawodowego?
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Od dwóch lat jestem dyrektorem szkoły. Nie mam kontaktu ze swoim poprzednikiem. Nauczycielka, która właśnie skończyła awans na nauczyciela mianowanego, ma na akcie nadania stopnia nauczyciela kontraktowego tylko pieczęć okrągłą szkoły, a w miejscu podpisu i pieczęci organu nadającego stopień widnieje pieczęć i podpis organu prowadzącego szkołę. Nie ma tam pieczęci i podpisu dyrektora. Nadmienię, że na zaświadczeniu o nadaniu stopnia oraz na ocenie dorobku zawodowego dyrektor się podpisał i przystawił pieczątkę. Czy ten akt jest zgodny z prawem, a jeśli nie, to czy ja, jako nowy dyrektor, mogę wystawić nowy dokument? Organem prowadzącym szkołę jest stowarzyszenie, w którym pełnię funkcję wiceprezesa.
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.).
Niestety nie istnieje prawna możliwość wydania nowego aktu nadania stopnia awansu przez dyrektora szkoły. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 9b ust. 4 Karty nauczyciela stopień awansu zawodowego nadaje się w formie decyzji administracyjnej. Co za tym idzie – wszelkie zmiany w tej decyzji mogą przebiegać wyłącznie na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Przepis art. 113 tego aktu przewiduje możliwość prostowania decyzji – zgodnie z tą regulacją organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach.
Problem jednak w tym, że brak podpisu właściwego organu nie jest oczywistą omyłką. Taki błąd w istocie świadczy o nieważności decyzji i może być sprostowany tylko w trybie instancyjnym. Nauczyciel może zatem odwołać się w tej sprawie do organu wyższego rzędu, którym jest kuratorium oświaty.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.