Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 14 SIERPNIA 2020
W jaki sposób rozliczyć w ewidencji czas pracy pracowników niepedagogicznych?
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego
W jaki sposób należy oznaczyć na liście obecności gotowość do pracy pracowników obsługi, którzy podczas epidemii COVID-19 pozostawali w domu? Jak ją rozliczyć w ewidencji czasu pracy?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 ze zm.),
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320).
Zgodnie z § 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty polega na zawieszeniu prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Szkoła nie zostaje zatem zamknięta, a nadal jest funkcjonującym zakładem pracy dla zatrudnionych w niej pracowników administracji i obsługi. Jeżeli pracownicy zostali odesłani do domu, z uwagi na brak wykonywanych zadań, wówczas przysługuje im wynagrodzenie liczone według regulacji art. 81 § 1 Kodeksu pracy.
Pozostawanie w gotowości mogło jednak oznaczać, że pracownicy nie byli obecni w pracy, a zatem nie ma podstaw do podpisywania się na listach obecności za te dni, gdy pracowników fizycznie w pracy nie było. W ewidencji dni takie powinny być wyraźnie oznaczone jako czas nieobecności w związku z pozostawaniem w gotowości do pracy.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.