Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Załącznik nr 8 Przykładowe projekty ewaluacji przygotowane przez zespoły nauczycielskie Projekt ewaluacji nr 1 Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju Zdefiniowanie celów ewaluacji Zgromadzenie informacji o formach współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor, nauczyciele, rodzice Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) 1. Czas realizacji ewaluacji: miesiąc (listopad). 2. Przedstawienie wyników: grudzień. 3. Wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele. Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacyjnymi, zbierać dane oraz pisać raport Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań: czy współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym służy jego rozwojowi oraz czy odpowiednie zarządzanie sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. Czy przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym? 2. Czy w działaniach przedszkola uwzględniane są potrzeby środowiska lokalnego? 3. Czy współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na rozwój przedszkola? 4. Czy współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój dzieci? Określenie kryteriów ewaluacji 1. Przedszkole rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego. 2. Przedszkole uwzględnia i zaspokaja zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego. 3. Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) Listopad 2020 r.: 1) opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów, 2) zebranie informacji od rodziców, nauczycieli, dyrektora. Grudzień 2020 r.: 1) raport ewaluacyjny Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej przedszkola. Najważniejsze wyniki przedstawione rodzicom na zebraniach Projekt ewaluacji nr 2 Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi Zdefiniowanie celów ewaluacji Cele ewaluacji wewnętrznej: 1) uzyskanie informacji na temat działań przedszkola oraz efektów tych działań, 2) eliminowanie czynników niesprzyjających efektywnej pracy, 3) rozwijanie odpowiedzialności nauczycieli za podnoszenie jakości pracy przedszkola Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor, nauczyciele, rodzice, środowisko lokalne Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) 1. Czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (grudzień–styczeń 2021 r.). 2. Wyniki są potrzebne przed rozpoczęciem II półrocza Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele wychowawcy lub nauczyciel (koordynator ewaluacji). Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań czy zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. Czy dyrektor zachęca nauczycieli do angażowania się w planowanie i realizację planu pracy przedszkola? 2. Czy nauczyciele doskonalą się zawodowo i czy są do tego zachęcani przez dyrektora? 3. W jaki sposób nauczyciele i dyrektor wykorzystują wnioski z nadzoru pedagogicznego do dalszej pracy? 4. Czy nauczyciele wykorzystują bazę przedszkola oraz wiadomości z odbytych szkoleń do codziennego planowania pracy? 5. Czy rodzice mają wpływ na planowanie pracy przedszkola? Określenie kryteriów ewaluacji 1. Zarządzanie przedszkolem zapewnia warunki do rozwoju dzieci. 2. Zarządzanie sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli oraz doskonaleniu zawodowemu Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczycieli, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, rozmowy z dziećmi Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) Styczeń 2021 r. – opracowanie koncepcji ewaluacji. Styczeń 2021 r. – zebranie informacji od dzieci, rodziców, nauczycieli, dyrektora. 1 lutego 2021r. – raport ewaluacyjny Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej przedszkola. Najważniejsze wyniki przedstawione rodzicom na zebraniach