Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego Przedszkola w .................................................
obowiązujący w roku szkolnym 2020/2021
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910),
2) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327),
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz. 1569),
5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280),
6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.),
7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.),
8) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.).
1. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy prawo oświatowe w trybie planowanych lub doraźnych działań:
1) działania planowe są realizowane zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2020/2021,
2) działania doraźne są realizowane w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego,
3) działania planowe i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola.
2. Nadzór pedagogiczny polega na:
1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkoli,
2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkoli,
3) udzielaniu pomocy przedszkolom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci.
3. Nadzorowi podlega w szczególności:
1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć,
2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
3) przestrzeganie statutu przedszkola,
4) przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
5) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
4. Formami nadzoru pedagogicznego są:
1) ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w celu gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez przedszkole; wyniki badań ewaluacyjnych będą wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w przedszkolu,
2) kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
3) wspomaganie nauczycieli przeprowadzane w celu inspirowania i intensyfikowania w przedszkolu procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój dzieci; na wspomaganie składają się:
a) organizowanie szkoleń i narad,
b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora przedszkola nadzoru pedagogicznego;
4) monitorowanie obejmuje zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań.
5. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego (ewaluacji, kontroli, wspomagania, monitorowania), w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
6. Dyrektor przedszkola monitoruje działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz realizację innych zadań statutowych przedszkola przez gromadzenie i analizę informacji.
7. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem:
1) wyników monitorowania realizacji podstawy programowej w zakresie:
a) diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci,
b) koncepcji pracy przedszkola,
c) treści zawartych w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
d) treści podstawy programowej;
2) wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy:
a) poszerzyć zakres działań nowatorskich w przedszkolu,
b) zwiększyć zakres indywidualizacji oddziaływań,
c) organizować wystawy tematyczne i kąciki zabaw tematycznych,
d) wzmocnić działania nauczycieli w planowaniu indywidualizacji zadań stawianych dzieciom, szczególnie w grupach łączonych,
e) modyfikować formy współpracy z rodzicami w celu zwiększania ich decyzyjności,
f) udoskonalić organizację spotkań samokształceniowych w celu wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkoleń,
g) podejmować dalsze działania w kierunku rozwijania samodzielności dzieci.
8. Źródła planowania:
1) wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe:
a) zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
b) wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość; bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych,
c) działania wychowawcze przedszkola: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych;
2) wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, tj.:
a) opracowanie procedur pracy placówki w czasie epidemii:
procedura BHP podczas pracy z dziećmi w czasie stanu epidemii,
procedura współpracy z rodzicami w związku z sytuacją epidemiczną;
b) poprawa współpracy w zespołach w zakresie:
uwzględniania różnorodnych działań na rzecz zaspokojenia potrzeb dzieci i rodziców,
nabywania przez pracowników nowych umiejętności zawodowych związanych głównie z metodami kształcenia na odległość,
angażowania w ewaluację wewnętrzną wszystkich pracowników;
c) zaplanowanie i przeprowadzenie warsztatów z zakresu metodyki kształcenia na odległość,
d) opracowania procedury udziału dziecka w zajęciach w placówce,
e) współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz promocja placówki;
3) zadania z nadzoru pedagogicznego:
a) w zakresie ewaluacji – ewaluacje problemowe w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego:
przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,
zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi;
b) w zakresie monitorowania – monitorowanie w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe:
wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach.
9. Przedmioty ewaluacji wewnętrznej:
1) przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju; w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym,
2) współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci:
a) przedszkole stwarza odpowiednie warunki pracy,
b) atmosfera w przedszkolu wpływa na komfort i jakość pracy,
c) każdy pracownik ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę,
d) komunikacja interpersonalna w przedszkolu funkcjonuje prawidłowo.
10. Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową przedszkola, z uwzględnieniem:
1) kontroli uzyskanych efektów wdrażania podstawy programowej,
2) zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w sytuacji epidemii,
3) kontroli sposobu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej pracy,
4) kontroli bazy dydaktycznej,
5) kontroli realizacji programów wychowania przedszkolnego/podstawy programowej,
6) zgodności prowadzenia dokumentacji z przepisami prawa
7) opieki nad dziećmi podczas zajęć,
8) przestrzegania ramowego rozkładu dnia.
11. Wspomaganie nauczycieli odbywa się przez:
1) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami przedszkola,
2) opracowanie planu WDN-u,
3) finansowe wspieranie i motywowanie do podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego,
4) inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych,
5) pomoc nauczycielom w zdobywaniu kolejnych stopni awansu zawodowego.
12. Monitorowanie:
1) wybranych obszarów pracy nauczycieli,
2) prowadzenia działalności innowacyjnej i wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania,
3) kształcenia kompetencji kluczowych,
4) efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2020/2021
Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Osoby odpowiedzialne Uwagi
1. Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej 1 Dyrektor
2. Ocena pracy nauczycieli 2 Dyrektor
3. Obserwacja zajęć nauczycieli 3 Dyrektor
4. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN-u 4 Dyrektor
5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 5 Dyrektor
6. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 6 Dyrektor, zespoły nauczycieli
7. Monitorowanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej 7 Zespoły nauczycieli
8. Projekty ewaluacji 8 Zespoły nauczycieli