Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Przedszkola w ................................................. obowiązujący w roku szkolnym 2020/2021 Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910), 2) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327), 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.), 4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz. 1569), 5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280), 6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.), 7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.), 8) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.). 1. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy prawo oświatowe w trybie planowanych lub doraźnych działań: 1) działania planowe są realizowane zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2020/2021, 2) działania doraźne są realizowane w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego, 3) działania planowe i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola. 2. Nadzór pedagogiczny polega na: 1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkoli, 2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkoli, 3) udzielaniu pomocy przedszkolom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci. 3. Nadzorowi podlega w szczególności: 1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć, 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, 3) przestrzeganie statutu przedszkola, 4) przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach, 5) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 4. Formami nadzoru pedagogicznego są: 1) ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w celu gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez przedszkole; wyniki badań ewaluacyjnych będą wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w przedszkolu, 2) kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, 3) wspomaganie nauczycieli przeprowadzane w celu inspirowania i intensyfikowania w przedszkolu procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój dzieci; na wspomaganie składają się: a) organizowanie szkoleń i narad, b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora przedszkola nadzoru pedagogicznego; 4) monitorowanie obejmuje zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań. 5. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego (ewaluacji, kontroli, wspomagania, monitorowania), w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki. 6. Dyrektor przedszkola monitoruje działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz realizację innych zadań statutowych przedszkola przez gromadzenie i analizę informacji. 7. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem: 1) wyników monitorowania realizacji podstawy programowej w zakresie: a) diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci, b) koncepcji pracy przedszkola, c) treści zawartych w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego, d) treści podstawy programowej; 2) wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy: a) poszerzyć zakres działań nowatorskich w przedszkolu, b) zwiększyć zakres indywidualizacji oddziaływań, c) organizować wystawy tematyczne i kąciki zabaw tematycznych, d) wzmocnić działania nauczycieli w planowaniu indywidualizacji zadań stawianych dzieciom, szczególnie w grupach łączonych, e) modyfikować formy współpracy z rodzicami w celu zwiększania ich decyzyjności, f) udoskonalić organizację spotkań samokształceniowych w celu wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkoleń, g) podejmować dalsze działania w kierunku rozwijania samodzielności dzieci. 8. Źródła planowania: 1) wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe: a) zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, b) wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość; bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych, c) działania wychowawcze przedszkola: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych; 2) wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, tj.: a) opracowanie procedur pracy placówki w czasie epidemii:  procedura BHP podczas pracy z dziećmi w czasie stanu epidemii,  procedura współpracy z rodzicami w związku z sytuacją epidemiczną; b) poprawa współpracy w zespołach w zakresie:  uwzględniania różnorodnych działań na rzecz zaspokojenia potrzeb dzieci i rodziców,  nabywania przez pracowników nowych umiejętności zawodowych związanych głównie z metodami kształcenia na odległość,  angażowania w ewaluację wewnętrzną wszystkich pracowników; c) zaplanowanie i przeprowadzenie warsztatów z zakresu metodyki kształcenia na odległość, d) opracowania procedury udziału dziecka w zajęciach w placówce, e) współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz promocja placówki; 3) zadania z nadzoru pedagogicznego: a) w zakresie ewaluacji – ewaluacje problemowe w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego:  przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,  zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi; b) w zakresie monitorowania – monitorowanie w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe:  wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach. 9. Przedmioty ewaluacji wewnętrznej: 1) przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju; w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, 2) współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na rozwój dzieci: a) przedszkole stwarza odpowiednie warunki pracy, b) atmosfera w przedszkolu wpływa na komfort i jakość pracy, c) każdy pracownik ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę, d) komunikacja interpersonalna w przedszkolu funkcjonuje prawidłowo. 10. Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową przedszkola, z uwzględnieniem: 1) kontroli uzyskanych efektów wdrażania podstawy programowej, 2) zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w sytuacji epidemii, 3) kontroli sposobu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej pracy, 4) kontroli bazy dydaktycznej, 5) kontroli realizacji programów wychowania przedszkolnego/podstawy programowej, 6) zgodności prowadzenia dokumentacji z przepisami prawa 7) opieki nad dziećmi podczas zajęć, 8) przestrzegania ramowego rozkładu dnia. 11. Wspomaganie nauczycieli odbywa się przez: 1) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami przedszkola, 2) opracowanie planu WDN-u, 3) finansowe wspieranie i motywowanie do podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego, 4) inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych, 5) pomoc nauczycielom w zdobywaniu kolejnych stopni awansu zawodowego. 12. Monitorowanie: 1) wybranych obszarów pracy nauczycieli, 2) prowadzenia działalności innowacyjnej i wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania, 3) kształcenia kompetencji kluczowych, 4) efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2020/2021 Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Osoby odpowiedzialne Uwagi 1. Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej 1 Dyrektor 2. Ocena pracy nauczycieli 2 Dyrektor 3. Obserwacja zajęć nauczycieli 3 Dyrektor 4. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN-u 4 Dyrektor 5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 5 Dyrektor 6. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 6 Dyrektor, zespoły nauczycieli 7. Monitorowanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej 7 Zespoły nauczycieli 8. Projekty ewaluacji 8 Zespoły nauczycieli