Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Załącznik nr 8
Przykładowe projekty ewaluacji przygotowane przez zespoły nauczycielskie
Projekt ewaluacji nr 1
Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
Zdefiniowanie celów ewaluacji Zgromadzenie informacji o formach współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor, nauczyciele, rodzice
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) 1. Czas realizacji ewaluacji: miesiąc (listopad).
2. Przedstawienie wyników: grudzień.
3. Wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele. Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacyjnymi, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań: czy współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym służy jego rozwojowi oraz czy odpowiednie zarządzanie sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. Czy przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym?
2. Czy w działaniach przedszkola uwzględniane są potrzeby środowiska lokalnego?
3. Czy współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na rozwój przedszkola?
4. Czy współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku wpływa korzystnie na rozwój dzieci?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Przedszkole rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
2. Przedszkole uwzględnia i zaspokaja zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
3. Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci
Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) Listopad 2020 r.:
1) opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów,
2) zebranie informacji od rodziców, nauczycieli, dyrektora.
Grudzień 2020 r.:
1) raport ewaluacyjny
Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej przedszkola. Najważniejsze wyniki przedstawione rodzicom na zebraniach
Projekt ewaluacji nr 2
Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi
Zdefiniowanie celów ewaluacji Cele ewaluacji wewnętrznej:
1) uzyskanie informacji na temat działań przedszkola oraz efektów tych działań,
2) eliminowanie czynników niesprzyjających efektywnej pracy,
3) rozwijanie odpowiedzialności nauczycieli za podnoszenie jakości pracy przedszkola
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor, nauczyciele, rodzice, środowisko lokalne
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) 1. Czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (grudzień–styczeń 2021 r.).
2. Wyniki są potrzebne przed rozpoczęciem II półrocza
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele wychowawcy lub nauczyciel (koordynator ewaluacji). Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań czy zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. Czy dyrektor zachęca nauczycieli do angażowania się w planowanie i realizację planu pracy przedszkola?
2. Czy nauczyciele doskonalą się zawodowo i czy są do tego zachęcani przez dyrektora?
3. W jaki sposób nauczyciele i dyrektor wykorzystują wnioski z nadzoru pedagogicznego do dalszej pracy?
4. Czy nauczyciele wykorzystują bazę przedszkola oraz wiadomości z odbytych szkoleń do codziennego planowania pracy?
5. Czy rodzice mają wpływ na planowanie pracy przedszkola?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Zarządzanie przedszkolem zapewnia warunki do rozwoju dzieci.
2. Zarządzanie sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli oraz doskonaleniu zawodowemu
Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczycieli, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, rozmowy z dziećmi
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) Styczeń 2021 r. – opracowanie koncepcji ewaluacji.
Styczeń 2021 r. – zebranie informacji od dzieci, rodziców, nauczycieli, dyrektora.
1 lutego 2021r. – raport ewaluacyjny
Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej przedszkola. Najważniejsze wyniki przedstawione rodzicom na zebraniach