Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 11 SIERPNIA 2020 Czy dyrektor szkoły niepublicznej może mieć dwie umowy o pracę? Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Dyrektor szkoły niepublicznej zostanie zatrudniony przez stowarzyszenie na umowę o pracę na pełny etat z Kodeksu pracy bez obowiązku realizacji zajęć dydaktycznych. Wcześniej jako nauczyciel był zatrudniony na umowę o pracę w pełnym wymiarze zajęć (tj. 20 godzin dydaktycznych tygodniowo) z kodeksu pracy w tej szkole. Nauczyciel nadal chciałby realizować zajęcia i równocześnie pełnić funkcję dyrektora szkoły. Czy może mieć dwie umowy? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215). W przypadku szkół niepublicznych nie jest stosowany art. 42 Karty nauczyciela, który wskazuje wysokość nauczycielskiego pensum. Oznacza to, że organ prowadzący może dowolnie kształtować wysokość pensum nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora. Nie jest natomiast dopuszczalne zawarcie z jednym nauczycielem dwóch umów o pracę, tj. na stanowisku nauczyciela oraz dyrektora szkoły, bowiem w praktyce oznacza to, że dwa stosunki pracy podobnej treści będą łączyć jedną osobę z tym samym pracodawcą. Lepszym rozwiązaniem jest zatem przyjęcie umowy podobnej treści, jak te zawierane w szkołach samorządowych, w ramach której nauczyciel pełni funkcję dyrektora oraz nauczyciela z niewielkim pensum, wszystko w ramach jednego stosunku pracy. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.