Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 9 SIERPNIA 2024

Plan pracy jest dokumentem strategicznym poradni, określającym jej rozwój w zakresie zadań realizowanych przez pracowników. Obejmuje elementy zarządzania i wewnętrznego nadzoru pedagogicznego. Na co zwrócić uwagę, przygotowując go?

Zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe zatwierdzanie planów pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej należy do kompetencji rady pedagogicznej. Plan pracy jest dokumentem strategicznym poradni, określającym jej rozwój w zakresie zadań realizowanych  przez pracowników poradni. Obejmuje elementy zarządzania i wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, przepisy Prawa oświatowego nie precyzują jednak zasad ani terminów jego sporządzania. Prawo oświatowe nie przewiduje również sankcji za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie planu, choć – zgodnie z przepisami tego aktu prawnego – dyrektor  i pracownicy poradni są zobowiązani do jego realizacji. 

Należy jednak zauważyć błędność twierdzenia, że konieczność przygotowania planu pracy poradni wynika z art. 70 ust. 1 pkt 1 Prawa oświatowego. Mówi on bowiem jedynie o tym, że do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy zatwierdzanie planów pracy poradni. Przepis ten nie zawiera jednak nakazu tworzenia takich planów, a jedynie narzuca określoną procedurę, którą należy zastosować, jeżeli plan pracy ma zacząć obowiązywać w danej placówce. 

Punktem wyjścia podczas planowania pracy poradni w kolejnym roku szkolnym jest koncepcja jej pracy. Koncepcja opisana jest w sposób bardzo ogólny, dlatego elementy koncepcji poradni powinny zostać uszczegółowione i zoperacjonalizowane, tzn. zamienione na konkretne działania. Plan powinien więc zawierać opis poszczególnych zadań i działań, obejmujący również niezbędne do ich realizacji zasoby ludzkie, wymagane środki i czas. Kolejny krok to określenie terminów i harmonogramów realizacji zadań oraz wskazanie  wykonawców.

Przygotowując plan pracy poradni, należy odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Co jesteśmy zobowiązani zrealizować w nadchodzącym roku szkolnym?
  • Co chcemy osiągnąć, jakie wyniki?
  • W jaki sposób chcemy to osiągnąć?
  • Kto ma to zrealizować?
  • Kiedy chcemy to zrealizować?
  • Gdzie to będzie miało miejsce?
  • Jak się dowiemy, że osiągnęliśmy zamierzony cel?
  • Jakich zasobów materialnych będziemy potrzebowali?

Plan pracy poradni jest więc pojęciem szerokim, obejmującym całość funkcjonowania poradni, a w szczególności zadania poradni wynikające z:

  • ustaw i rozporządzeń,
  • koncepcji pracy poradni,
  • statutu poradni.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych w planie pracy powinny znaleźć się działania wynikające z następujących obowiązków:

  • przeprowadzanie diagnozy dzieci i młodzieży,
  • udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,