Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Technikum ………………… w roku szkolnym 2020/2021 (przykład) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910), • Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2019 r. poz. 1575), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.). I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań. II. Formami nadzoru pedagogicznego są: 1. Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w celu doskonalenia jakości pracy szkoły. 2. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły. 3. Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy szkoły lub placówki, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad; 4. Monitorowanie pracy szkoły. III. Źródła planowania nadzoru: 1. Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym: 1) poprawa efektów nauczania przez: a) pełną realizację podstawy programowej, b) zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania, c) systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy, d) organizację zajęć dodatkowych uwzględniających potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów. 2. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021: 1) Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. 2) Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych. 3) Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno- -pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. 4) Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych. 5) Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych. A. ewaluacja: a) „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”, b) „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”; B. kontrola: a) „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”, b) „Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”, c) „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych”; C. monitorowanie: a) „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”, b) „Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”. 3. Plan nadzoru kuratora oświaty: a) ewaluacja, b) kontrola, c) wspomaganie, d) monitorowanie. 4. Zadania dyrektora szkoły związane ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym w świetle Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: a) ewaluacja (w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności), b) kontrola, c) wspomaganie, d) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, e) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad, f) monitorowanie, g) analiza dokumentacji przebiegu nauczania, h) obserwacja prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki, i) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego (z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa). Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2020/2021 Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi 1. Przedmiot i temat ewaluacji wewnętrznej 1 2. Ocena pracy nauczycieli 2 3. Obserwacja zajęć nauczycieli 3 4. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 4 5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 5 6. Harmonogram poprawy efektów nauczania 6 7. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 7 Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej będzie badanie: 1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się: a) planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole, b) współpraca nauczycieli, w tym nauczycieli pracujących w jednym oddziale, w zakresie planowania, organizowania, realizowania i modyfikowania procesów edukacyjnych, c) nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy, d) uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania, e) nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału, f) sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój, g) nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. 2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej: a) systematyczne monitorowanie realizacji podstawy programowej, b) analiza programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego, c) analiza osiągnięć każdego ucznia z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, d) ewaluacja skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych. Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową szkoły, z uwzględnieniem: a) realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania, b) przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o tych prawach, c) zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, d) kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej, e) zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach, f) zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno- -pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, g) zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych. Wspomaganie nauczycieli ma na celu: 1. Organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami szkoły. 2. Opracowanie planu WDN. 3. Finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego. 4. Inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych. 5. Pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego. Monitorowanie: a) monitorowanie realizacji podstawy programowej, b) uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia, c) kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych. Załącznik nr 1 Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej Lp. Przedmiot ewaluacji Terminy Osoby odpowiedzialne 1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się listopad–grudzień Dyrektor, zespół ewaluacyjny 2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej styczeń–luty Dyrektor, zespół ewaluacyjny Wstępna diagnoza Lp. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej Wstępna diagnoza Tak Nie Brak informacji Źródło informacji 1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się 2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Projekt ewaluacji nr 1 Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Zdefiniowanie celów ewaluacji Realizacja podstawy programowej przez wszystkich nauczycieli Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice, uczniowie Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) a) czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (styczeń, luty), b) wyniki potrzebne w pierwszych miesiącach roku szkolnego, c) koszt papieru, tonera, d) wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele wychowawcy lub: a) nauczyciel jako koordynator ewaluacji, b) pedagog, psycholog (jeżeli są zatrudnieni w szkole). Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane, pisać raport Określenie przedmiotu ewaluacji Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Sformułowanie pytań badawczych 1. W jaki sposób nauczyciele realizują cele określone w podstawie programowej? 2. W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej? 3. W jaki sposób organizacja zespołów nauczycielskich sprzyja realizacji podstawy programowej? 4. W jaki sposób nauczyciele wykorzystują podstawę programową z wcześniejszych etapów edukacyjnych? Określenie kryteriów ewaluacji 1. Nauczyciele odnoszą się w codziennej pracy z uczniami do elementów podstawy programowej. 2. Monitorowanie realizacji podstawy programowej przeprowadza się w perspektywie każdego ucznia. 3. Nauczyciele i uczniowie współpracują w procesie uczenia się. 4. Nauczyciele znają podstawę programową z poprzednich i następnych etapów kształcenia. 5. Zespół nauczycieli uczących w szkole jest odpowiedzialny za realizację całości podstawy programowej. Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, ankieta dla uczniów, obserwacja zajęć Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) a) styczeń – opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów, b) luty – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły, c) koniec lutego – raport ewaluacyjny Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji w programie PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły; najważniejsze wyniki przedstawione są rodzicom na zebraniach Projekt ewaluacji nr 2 Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Zdefiniowanie celów ewaluacji Planowanie procesów edukacyjnych jest efektem zespołowej pracy nauczycieli Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, uczniowie, rodzice Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) a) czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (wrzesień, październik), b) wyniki potrzebne przed rozpoczęciem drugiego półrocza, c) koszt papieru, tonera Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Trzy osoby – nauczyciele wychowawcy lub: a) nauczyciel jako koordynator ewaluacji, b) pedagog, psycholog. Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane, pisać raport Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań szkoły w zakresie współpracy nauczycieli dotyczącej organizacji procesów edukacyjnych Sformułowanie pytań badawczych 1. W jaki sposób planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole służy rozwojowi uczniów? 2. W jaki sposób nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych? 3. Czy współpraca nauczycieli służy rozwojowi uczniów? 4. Co świadczy o tym, że uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania? 5. Które metody pracy, stosowane przez nauczycieli, są dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału? 6. W jaki sposób nauczyciele informują uczniów o postępach w nauce? 7. W jaki sposób ocenianie pomaga uczniom uczyć się i planować ich indywidualny rozwój? 8. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się? 9. Czy kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się jest w szkole powszechne? Określenie kryteriów ewaluacji 1. Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi uczniów. 2. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. 3. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. 4. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. 5. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. 6. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój. 7. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. 8. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się. Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, ankieta i rozmowy z uczniami Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) a) 15–30 września – opracowanie koncepcji ewaluacji, b) 12–30 października – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły, c) 20 listopada – raport ewaluacyjny Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji w programie PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej, opublikowany na stronie internetowej szkoły; najważniejsze wyniki przedstawione są rodzicom na zebraniach Załącznik nr 2 Ocena pracy nauczycieli Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji/narzędzia 1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć 2. Ocena dorobku zawodowego Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego: a) ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z koncepcją pracy szkoły, b) ocena projektów i programów edukacyjnych, c) wykorzystanie przez nauczycieli technologii komputerowej. Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela, opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie Załącznik nr 3 Obserwacja zajęć nauczycieli Cel obserwacji Tematyka obserwacji Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji zajęć: a) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji zadań edukacyjnych, b) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, c) diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych, d) ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów. Obserwacji mogą podlegać zajęcia z uczniami, spotkania z rodzicami, imprezy szkolne 1. Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się. 2. Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się. 3. Informowanie uczniów o celach uczenia się. 4. Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. 5. Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia. 6. Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć. 7. Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnych aktywności. 8. Umiejętność pracy zespołowej. 9. Realizacja podstawy programowej. 10. Stosowanie metod aktywizujących uczniów. 11. Stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej 12. Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych. 13. Stosowanie pomocy dydaktycznych. 14. Celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia. Plan obserwacji lekcji i zajęć pozalekcyjnych w roku szkolnym 2020/2021 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela wrzesień pażdziernik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 7. X 8. X Załącznik nr 4 Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany termin 1. Warsztaty metodyczne Metody i techniki zdalnego nauczania Wszyscy nauczyciele październik 2. Warsztaty metodyczne Jak skutecznie zachęcać nauczycieli do aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju uczniów? Wszyscy nauczyciele listopad 3. Warsztaty metodyczne Praca z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych Wszyscy nauczyciele grudzień 4. Konferencja Zasady współpracy z rodzicami uczniów 2 styczeń 5. Warsztaty metodyczne Skuteczne sposoby zachęcania uczniów do nauki 2 luty 6. Konferencja Promocja i budowanie pozytywnego wizerunku szkoły 5 marzec 7. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole 5 kwiecień 8. Warsztaty metodyczne Ocenianie kształtujące 5 maj Załącznik nr 5 Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca Kontrola dokumentacji wychowawczej Cały rok szkolny Dokumenty prowadzone przez wychowawców Dyrektor Kontrola systematyczności oceniania Cały rok szkolny Dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć Dyrektor Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach Listopad Wewnątrzszkolne zasady korzystania z monitoringu wizyjnego Dyrektor Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Cały rok szkolny Dokumentacja przebiegu nauczania Dyrektor Kontrola dokumentacji wycieczek szkolnych Każdorazowo Szczegółowa dokumentacja wszystkich wycieczek – zgodnie z arkuszem kontroli Dyrektor Kontrola stanu technicznego obiektu szkoły Cały rok szkolny Dokumentacja techniczna, protokoły, przeglądy Dyrektor Załącznik nr 6 Harmonogram poprawy efektów nauczania Etapy monitorowania postępów uczniów Forma Klasa Termin Diagnoza uczniów klasy I Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego/ósmoklasisty Analiza testów diagnozujących Diagnoza aspiracji edukacyjnych uczniów I I I Do 15 września Do 30 września 30 października Ocenianie wewnątrzszkolne Ewaluacja systemu oceniania w zakresie przekazywania informacji zwrotnej, stosowania elementów oceniania kształtującego I–III Cały rok Analiza wyników nauczania Zebrania rady pedagogicznej I–III Śródroczne i roczne podsumowanie wyników nauczania Wewnątrzszkolne badanie osiągnięć uczniów w zakresie opanowania podstawy programowej Test sprawdzający na każdym poziomie kształcenia I–II maj–czerwiec Realizacja podstawy programowej – wybrane kompetencje i efekty kształcenia Obserwacja diagnozująca I–III Cały rok Analiza i interpretacja wyników egzaminów zewnętrznych Opracowanie wniosków i rekomendacji wynikających z analizy wyników egzaminów maturalnych oraz potwierdzających kwalifikacje w zawodzie I–IV sierpień–listopad 2020 r. Analiza postępów uczniów Analiza osiągnięć uczniów w kontekście przyrostu kompetencji za dany rok szkolny I–III sierpień–listopad 2020 r. Załącznik nr 7 Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego Lp. Termin Prawidłowość realizacji Problemy w realizacji Kryteria sukcesu 1. Październik Poprawa współpracy w zespołach nauczycielskich 2. Listopad Organizacja zajęć dodatkowych uwzględniających potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów 3. Styczeń Prawidłowa realizacja zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy 4. Marzec Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia 5. Maj Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych