Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Szkoły Branżowej ……………………………………………………………
w roku szkolnym 2020/2021
(przykład)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2019 r. poz. 1575),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.).
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań.
II. Formami nadzoru pedagogicznego są:
1. Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w celu doskonalenia jakości pracy szkoły.
2. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
3. Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
4. Monitorowanie pracy szkoły.
III. Źródła planowania nadzoru:
I. Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym:
1) poprawa efektów nauczania przez:
a) pełną realizację podstawy programowej,
b) zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania,
c) systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy z uczniem,
d) organizację zajęć dodatkowych uwzględniającą potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów.
II. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa:
1) ewaluacja:
a) „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”,
b) „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”;
2) kontrola:
a) “Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”,
b) „Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”,
c) „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych”;
3) monitorowanie:
a) „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”,
b) „Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”.
4) plan nadzoru kuratora oświaty:
a) ewaluacja,
b) kontrola,
c) wspomaganie,
d) monitorowanie.
4. Zadania dyrektora szkoły związane ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym w świetle Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego:
a) ewaluacja (w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności),
b) kontrola,
c) wspomaganie,
d) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
e) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad,
f) monitorowanie,
g) analiza dokumentacji przebiegu nauczania,
h) obserwacja prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki,
i) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego (z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa).
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2020/2021
Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi
1. Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej 1
2. Ocena pracy nauczycieli 2
3. Obserwacja zajęć nauczycieli 3
4. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 4
5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 5
6. Harmonogram poprawy efektów nauczania 6
7. Badanie efektywności nauczania przedmiotów zawodowych 7
8. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 8
Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej będzie:
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się:
a) planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole,
b) współpraca nauczycieli, w tym nauczycieli pracujących w jednym oddziale, w zakresie planowania, organizowania, realizowania i modyfikowania procesów edukacyjnych,
c) nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy,
d) uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania,
e) nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału,
f) sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój,
g) nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej:
a) systematyczne monitorowanie realizacji podstawy programowej,
b) analiza programów nauczania w zakresie uwzględniania osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego,
c) analiza osiągnięć każdego ucznia z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych,
d) ewaluacja skuteczności podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych.
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się:
a) planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole,
b) współpraca nauczycieli, w tym nauczycieli pracujących w jednym oddziale, w zakresie planowania, organizowania, realizowania i modyfikowania procesów edukacyjnych,
c) nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy,
d) uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania,
e) nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału,
f) sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój,
g) nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową szkoły, z uwzględnieniem:
a) realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania,
b) przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o tych prawach,
c) zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
d) kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej,
e) monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli,
f) zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach,
g) zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
h) zgodności z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych,
i) zgodności oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego.
Wspomaganie nauczycieli ma na celu:
a) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami szkoły,
b) opracowanie planu WDN,
c) finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego,
d) inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych,
e) pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Monitorowanie:
a) monitorowanie realizacji podstawy programowej,
b) uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia,
c) kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych.
Załącznik nr 1
Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej
Lp. Przedmiot ewaluacji Terminy Osoby odpowiedzialne
1. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji wrzesień–październik Dyrektor, zespół ewaluacyjny
2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki październik Dyrektor, zespół ewaluacyjny
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
listopad–grudzień Dyrektor, zespół ewaluacyjny
4. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej styczeń–luty Dyrektor, zespół ewaluacyjny
5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne marzec Dyrektor, zespół ewaluacyjny
6. Ocena efektywności pracy zespołów nauczycielskich kwiecień–maj Dyrektor, zespół ewaluacyjny
Wstępna diagnoza
Lp. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej Wstępna diagnoza
Tak Nie Brak informacji Źródło informacji
1. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
2. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki
3. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
4. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
6. Ocena efektywności pracy zespołów nauczycielskich
Projekt ewaluacji nr 1
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
Zdefiniowanie celów ewaluacji Realizacja podstawy programowej przez wszystkich nauczycieli
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice, uczniowie
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) a) czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (styczeń–luty),
b) wyniki potrzebne w pierwszych miesiącach roku szkolnego,
c) koszt papieru, tonera,
d) wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele wychowawcy lub:
a) nauczyciel jako koordynator ewaluacji,
b) pedagog, psycholog (jeżeli są zatrudnieni w szkole).
Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane, pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
Sformułowanie pytań badawczych 1. W jaki sposób nauczyciele realizują cele określone w podstawie programowej?
2. W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej?
3. W jaki sposób organizacja zespołów nauczycielskich sprzyja realizacji podstawy programowej?
4. W jaki sposób nauczyciele wykorzystują podstawę programową wcześniejszych etapów edukacyjnych?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Nauczyciele odnoszą się w codziennej pracy z uczniami do elementów podstawy programowej.
2. Monitorowanie realizacji podstawy programowej przeprowadza się w perspektywie każdego ucznia.
3. Nauczyciele i uczniowie współpracują w procesie uczenia się.
4. Nauczyciele znają podstawę programową z poprzednich i kolejnych etapów kształcenia.
5. Zespół nauczycieli uczących w szkole jest odpowiedzialny za realizację całości podstawy programowej.
Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, ankieta dla uczniów, obserwacja zajęć
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) a) styczeń – opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów,
b) luty – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły,
c) koniec lutego – raport ewaluacyjny
Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji w programie PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły; najważniejsze wyniki przedstawione są rodzicom na zebraniach
Projekt ewaluacji nr 2
Szkoła wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację
Zdefiniowanie celów ewaluacji Organizacja wspomagania rozwoju uczniów zależnie od ich indywidualnej sytuacji
Określenie odbiorców ewaluacji Nauczyciele, dyrektor szkoły, uczniowie, rodzice
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) a) czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (listopad–grudzień),
b) wyniki potrzebne przed rozpoczęciem drugiego półrocza,
c) koszt papieru, tonera,
d) analiza skarg i wniosków rodziców, protokołów powypadkowych
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Trzy osoby – nauczyciele wychowawcy lub:
a) nauczyciel jako koordynator ewaluacji,
b) pedagog, psycholog.
Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań szkoły w zakresie organizacji wspomagania rozwoju uczniów
Sformułowanie pytań badawczych 1. W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia?
2. Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych uczniów?
3. Czy szkoła zapewnia warunki do wyrównywania braków i zaległości?
4. Jakie formy pomocy organizuje szkoła w specyficznych trudnościach w nauce?
5. Czy uczniowie odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości?
6. Czy działania zapobiegające wykluczeniom uczniów z uwagi na status społeczny i ekonomiczny podejmowane przez szkołę są skuteczne?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia.
2. Nauczyciele uwzględniają zróżnicowane potrzeby rozwojowe uczniów.
3. Szkoła zapewnia warunki do wyrównywania braków i zaległości.
4. Szkoła organizuje pomoc w specyficznych trudnościach w nauce.
Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, ankieta i rozmowy z uczniami
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) a) 2–10 listopada – opracowanie koncepcji ewaluacji,
b) 12–30 listopada – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły,
c) 20 grudnia – raport ewaluacyjny
Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji w programie PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły; najważniejsze wyniki przedstawione są rodzicom na zebraniach
Projekt ewaluacji nr 3
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
Zdefiniowanie celów ewaluacji Planowanie procesów edukacyjnych jest efektem zespołowej pracy nauczycieli
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor szkoły, nauczyciele, uczniowie, rodzice
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) a) czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (wrzesień, październik),
b) wyniki potrzebne przed rozpoczęciem drugiego półrocza,
c) koszt papieru, tonera
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Trzy osoby – nauczyciele wychowawcy lub:
a) nauczyciel jako koordynator ewaluacji,
b) pedagog, psycholog.
Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane, pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań szkoły dotycząca współdziałania nauczycieli w zakresie organizacji procesów edukacyjnych
Sformułowanie pytań badawczych 1. W jaki sposób planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole służą rozwojowi uczniów?
2. W jaki sposób nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych?
3. Czy współpraca nauczycieli służy rozwojowi uczniów?
4. Co świadczy o tym, że uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania?
5. Które metody pracy stosowane przez nauczycieli są dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału?
6. W jaki sposób nauczyciele informują uczniów o ich postępach w nauce?
7. W jaki sposób ocenianie pomaga uczniom uczyć się i planować ich indywidualny rozwój?
8. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się?
9. Czy kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się w szkole jest powszechne?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służą rozwojowi uczniów.
2. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych.
3. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
4. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania.
5. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
6. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój.
7. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach, tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
8. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się.
Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, ankieta i rozmowy z uczniami
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) a) 15–30 września – opracowanie koncepcji ewaluacji,
b) 12–30 października – zebranie informacji od uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektora szkoły,
c) 20 listopada – raport ewaluacyjny
Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji w programie PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej szkoły; najważniejsze wyniki przedstawione są rodzicom na zebraniach
Załącznik nr 2
Ocena pracy nauczycieli
Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji/narzędzia
1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć
2. Ocena dorobku zawodowego Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego:
a) ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z planem pracy szkoły,
b) ocena projektów i programów edukacyjnych,
c) wykorzystanie przez nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnej. Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie
Załącznik nr 3
Obserwacja zajęć nauczycieli
Cel obserwacji Tematyka obserwacji
Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego.
Cele obserwacji zajęć:
a) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji zadań edukacyjnych,
b) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem,
c) diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych,
d) ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów.
Obserwacji mogą podlegać zajęcia z uczniami, spotkania z rodzicami, imprezy szkolne 1. Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się.
2. Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się.
3. Informowanie uczniów o celach uczenia się.
4. Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
5. Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia.
6. Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć.
7. Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnych aktywności.
8. Umiejętność pracy zespołowej.
9. Realizacja podstawy programowej.
10. Stosowanie metod aktywizujących uczniów.
11. Stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
12. Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych.
13. Praktyczne zastosowanie wiedzy w realizacji treści zawodowych.
14. Celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia.
Plan obserwacji lekcji i zajęć pozalekcyjnych w roku szkolnym 2020/2021
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec Uwagi
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
Załącznik nr 4
Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN
Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany
termin
1. Szkolenie rady pedagogicznej Zasady zdalnego nauczania Wszyscy nauczyciele październik
2. Warsztaty metodyczne Wpływ pracy zespołowej nauczycieli na jakość nauczania Wszyscy nauczyciele listopad
3. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi 5 grudzień
4. Konferencja Mediacje – sposób na rozwiązywanie szkolnych konfliktów 7 styczeń
5. Warsztaty metodyczne Skuteczne budowanie autorytetu wśród uczniów 4 luty
6. Szkolenie Metody aktywizujące w kształceniu branżowym 15 marzec
7. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole 5 kwiecień
8. Warsztaty metodyczne Ocenianie kształtujące 5 maj
Załącznik nr 5
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły
Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca
Kontrola dokumentacji wychowawczej Cały rok szkolny Dokumenty prowadzone przez wychowawców Dyrektor
Kontrola systematyczności oceniania Cały rok szkolny Dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć Dyrektor
Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach Listopad Wewnątrzszkolne zasady korzystania z monitoringu wizyjnego Dyrektor
Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Cały rok szkolny Dokumentacja przebiegu nauczania Dyrektor
Kontrola dokumentacji wycieczek szkolnych Każdorazowo Szczegółowa dokumentacja wszystkich wycieczek – zgodnie z arkuszem kontroli Dyrektor
Kontrola stanu technicznego obiektu szkoły Cały rok szkolny Dokumentacja techniczna, protokoły, przeglądy Dyrektor
Załącznik nr 6
Harmonogram poprawy efektów nauczania
Etapy monitorowania postępów uczniów Forma Klasa Termin
Diagnoza uczniów klasy I Analiza wyników, które uczniowie otrzymali na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz egzaminu ósmoklasisty
Analiza testów diagnozujących
Diagnoza aspiracji edukacyjnych uczniów I
I
I Do 15 września
Do 30 września
30 października
Ocenianie wewnątrzszkolne Ewaluacja systemu oceniania w zakresie przekazywania informacji zwrotnej, stosowania elementów oceniania kształtującego I–III Cały rok
Analiza wyników nauczania Posiedzenia rady pedagogicznej I–III Śródroczne i roczne podsumowanie wyników nauczania
Wewnątrzszkolne badanie osiągnięć uczniów w zakresie opanowania podstawy programowej Test sprawdzający na każdym poziomie kształcenia I–II maj–czerwiec
Realizacja podstawy programowej – wybrane kompetencje i efekty kształcenia Obserwacja diagnozująca I–III Cały rok
Analiza postępów uczniów Analiza osiągnięć uczniów w kontekście przyrostu kompetencji za dany rok szkolny I–III sierpień–listopad 2019 r.
Załącznik nr 7
Badanie efektywności nauczania przedmiotów zawodowych
Oczekiwania pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych Forma nadzoru Badanie losów absolwentów Osoby odpowiedzialne
Kontrola Ewaluacja
Kultura osobista Kontrola i monitorowanie programów nauczania, obserwacje Ankiety, obserwacje zajęć, wywiady Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu
Pozytywny stosunek do uczniów Kontrola zajęć praktycznych, obserwacje Ankiety, wywiady Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu
Przestrzeganie zasad etyki zawodowej Obserwacje zajęć Ankiety, wywiady, obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu
Poprawne posługiwanie się językiem polskim w mowie i piśmie Obserwacje zajęć Ankiety, wywiady, obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor, nauczyciel języka polskiego oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu
Sumienność, dyscyplina, terminowość Obserwacje zajęć, kontrola dokumentów nauczania Ankiety, wywiady, obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu
Znajomość języków obcych Obserwacja diagnozująca Obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor, nauczyciele języków obcych
Obsługa komputera Obserwacja diagnozująca Obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu
Obsługa sprzętu specjalistycznego Obserwacja diagnozująca Obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu
Załącznik nr 8
Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego
Lp. Termin Prawidłowość realizacji Problemy w realizacji Kryteria sukcesu
1. październik Dostosowanie programów nauczania do potrzeb uczniów
2. listopad Organizacja zajęć dodatkowych uwzględniających potrzeby i uzdolnienia uczniów
3. styczeń Prawidłowa realizacja zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy
4. marzec Realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole
5. maj Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych