Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Dyrektora Szkoły …………….……………
na rok szkolny 2020/2021
I. Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910),
• Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2019 r. poz. 1575),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.).
II. Organizacja nadzoru pedagogicznego
1. Cel nadzoru pedagogicznego
Zgodnie z art. 55 Prawa oświatowego nadzór pedagogiczny polega na:
a) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
b) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
c) udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
Zgodnie z § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły,
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
4) monitoruje pracę szkoły lub placówki.
Dyrektor szkoły opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego. Plan nadzoru pedagogicznego jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa.
Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia,
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
4) plan obserwacji,
5) zakres monitorowania.
W przypadku dokonania zmian w niniejszym planie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły niezwłocznie informuje radę pedagogiczną o wprowadzonych zmianach.
2. Plan nadzoru pedagogicznego opracowano z uwzględnieniem:
1) podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa:
W roku szkolnym 2020/2021 są to:
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych;
2) wyników ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej,
3) wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020 przedstawionych podczas zebrania Rady Pedagogicznej w dniu ……………………...:
a) położenie większego nacisku na wykorzystanie technik informacyjnych w procesie nauczania,
b) zwiększenie efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zajęć rewalidacyjnych, wspomagania indywidualnego ucznia, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
c) zintensyfikowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w sieci,
d) kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych,
e) rozwijanie innowacyjności, kreatywności i przedsiębiorczości uczniów,
f) kształcenie umiejętności matematycznych, przyrodniczych i informatycznych u uczniów.
3. Cele do zrealizowania:
1) wdrażanie nowej podstawy programowej,
2) wypracowanie działań zwiększających frekwencję uczniów,
3) rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego i mającego trudności w nauce,
4) rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych,
5) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w sieci.
III. Formy nadzoru pedagogicznego
Formami nadzoru pedagogicznego są:
1) ewaluacja,
2) kontrola,
3) wspomaganie,
4) monitorowanie.
1. Ewaluacja
Wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji ukierunkowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz uzyskiwania efektów w szkole. Ewaluacja to proces gromadzenia, analizowania i przedstawiania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę.
Obszary badawcze:
1) w szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia,
2) w placówce zbiera się informacje i dokonuje oceny efektywności działań szkoły w zakresie wspierania uczniów w zależności od ich indywidualnej sytuacji,
3) ustala się, w jaki sposób rozpoznawać możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe uczniów,
4) w szkole prowadzi się indywidualizację procesu edukacji, uwzględniając potrzeby uczniów,
5) szkoła pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji społecznej,
6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia,
7) szkoła realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań, które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska.
Harmonogram pracy zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej
Lp. Działania Termin wykonania Odpowiedzialny
1. Powołanie zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej Dyrektor Szkoły
2. Ustalenie grup badawczych Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
3. Ustalenie i opracowanie narzędzi badawczych Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
4. Zbieranie informacji umożliwiających odpowiedź na pytania badawcze Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
5. Dokonanie analizy wyników i sporządzenie rekomendacji Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
6. Upowszechnienie wyników Dyrektor Szkoły
Zadania związane z ewaluacją
Zadania Podmiot odpowiedzialny Termin realizacji
Organizacja opieki psychologiczno-
-pedagogicznej dla uczniów szkoły Wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny Cały rok szkolny 2020/2021
Zapewnienie pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej uczniom Pedagog szkolny, wychowawcy klas Cały rok szkolny 2020/2021
Diagnozowanie i monitorowanie osiągnięć uczniów Wszyscy nauczyciele Cały rok, na koniec I i II semestru
Organizowanie uroczystości i imprez kulturalnych, artystycznych, wycieczek szkolnych Wszyscy nauczyciele Zgodnie z harmonogramem imprez i uroczystości
Współpraca wychowawców z rodzicami dzieci, z pedagogiem szkolnym, poradnią psychologiczno-pedagogiczną Wychowawcy klas W ciągu roku szkolnego
Rozwijanie kompetencji matematycznych i informatycznych Nauczyciele matematycy i informatycy W ciągu roku szkolnego
Przykładowe pytania badawcze:
1) „Jakie działania są realizowane w szkole, by wspomagać rozwój uczniów?”,
2) „Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych uczniów i w jaki sposób indywidualizują proces nauczania?”,
3) „W jaki sposób zorganizowane są w szkole zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, m.in.: zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia wspomagające rozwój uczniów?”,
4) „Czy zajęcia wspomagające rozwój są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb psychofizycznych uczniów?”,
5) „Czy działania wspomagające rozwój uczniów są skuteczne i efektywne?”,
6) „Czy zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i inne organizowane w szkole są spójne z oczekiwaniami nauczycieli, uczniów i rodziców oraz wynikają z analizy opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych?”,
7) „W jaki sposób w szkole rozwijane są kompetencje matematyczne i informatyczne?”,
8) „W jaki sposób w szkole są kształtowane kompetencje kluczowe?”.
Metody badawcze:
1) analiza dokumentów: protokołów rady pedagogicznej, szkolnego systemu pracy z uczniem zdolnym, planu pracy pedagoga szkolnego, psychologa, szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, planu pracy szkoły, dzienników lekcyjnych i innych, zestawienia zajęć dodatkowych, osiągnięć szkoły, protokołów kontrolnych,
2) obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
3) rozmowy z dyrektorem szkoły, pedagogami szkolnymi, psychologiem, nauczycielami i uczniami,
4) dyskusja w zespołach nauczycielskich,
5) przeprowadzanie ankiet wśród uczniów i nauczycieli.
Kontrola
Tematyka i terminy przeprowadzenia kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczącego działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
Lp. Tematyka kontroli Metoda Podmiot odpowiedzialny
1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej Analiza dokumentacji Psycholog i pedagog szkolny
2. Realizacja nauczania zdalnego Analiza wpisów w dziennikach lekcyjnych, ankieta kontroli nauczania zdalnego Dyrektor szkoły
3. Dokumentacja wychowawcy Analiza dokumentacji Dyrektor szkoły
4. Prawidłowość pełnienia dyżurów przez nauczycieli Obserwacja Dyrektor szkoły
5. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków w czasie przerw międzylekcyjnych Obserwacja Dyrektor szkoły
6. Badanie systematyczności i różnorodności oceniania Analiza wpisów w dziennikach lekcyjnych Dyrektor szkoły
7. Badanie realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania Analiza wpisów w dziennikach Dyrektor szkoły
8. Analiza testów, sprawdzianów, prac klasowych z matematyki i przedmiotów przyrodniczych, częstotliwość i różnorodność oceniania uczniów Analiza dokumentacji Zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno-
-przyrodniczych
9. Współpraca z pedagogiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, higienistką szkolną i rodzicami w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów Obserwacja Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
10. Praca z uczniami mającymi trudności w nauce Obserwacja Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
11. Motywowanie uczniów do nauki, rozwijanie kreatywności i innowacyjności uczniów w czasie lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych Obserwacja Dyrektor, wicedyrektor
Wspomaganie
Działania dyrektora mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy szkoły ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju uczniów. Dyrektor wspomaga nauczycieli w szczególności przez:
1) organizowanie szkoleń i narad,
2) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
3) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego.
W celu realizacji przywołanych zadań dyrektor w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły. Ponadto dyrektor stosuje inne formy, m.in. analizuje dokumentację obowiązującą w szkole oraz prowadzi obserwacje diagnozujące, ukierunkowane na efekty procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego.
Diagnoza pracy szkoły
Lp. Zagadnienie Termin realizacji Podmiot odpowiedzialny
1. Diagnoza potrzeb uczniów w zakresie bezpieczeństwa – ankieta Wrzesień/październik 2020 r. Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
2. Analiza i omówienie wyników obserwacji zajęć Dwa razy w roku szkolnym Dyrektor i wicedyrektor
3. Omówienie przebiegu wdrażania innowacji pedagogicznych Dwa razy w roku szkolnym Nauczyciele realizujący innowację pedagogiczną
4. Diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie szkoleń o tematyce dotyczącej pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej Wrzesień 2020 r. Lider WDN
5. Bieżące doskonalenie zawodowe nauczycieli podczas zebrań rady pedagogicznej Cały rok szkolny Dyrektor szkoły
Monitorowanie
Zadanie Termin Metoda Osoba odpowiedzialna
Monitorowanie realizacji podstawy programowej Na bieżąco Analiza zapisów w dziennikach lekcyjnych Dyrektor szkoły
Monitorowanie frekwencji uczniów Cały rok szkolny Frekwencja jest monitorowana na bieżąco. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej nauczyciele kontaktują się z rodzicami. W przypadku braku reakcji ze strony rodziców, wychowawca umieszcza adnotację w dzienniku elektronicznym i informuje dyrektora szkoły o zagrożeniu frekwencji. W razie braku reakcji rodziców, dyrektor podejmuje działania w celu egzekucji obowiązku szkolnego Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy klas
Monitorowanie stanu czytelnictwa Cały rok szkolny Analiza porównawcza Nauczyciele bibliotekarze
Rozwijanie kompetencji matematycznych i informatycznych uczniów Cały rok szkolny Nauczyciel matematyki i informatyki
III. Zebrania rady pedagogicznej
Termin Temat posiedzenia
Sierpień 2020 r. Organizacyjne – przygotowanie pracy szkoły na rok 2020/2021
Do 15 września 2020 r. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego
Październik 2020 r. Szkolenie
Styczeń 2021 r. Klasyfikacyjne – klasyfikacja śródroczna, podsumowanie półrocznej pracy szkoły
Marzec 2021 r. Szkolenie
Czerwiec 2021 r. Klasyfikacyjne – klasyfikacja roczna, podsumowanie pracy szkoły
Sierpień 2021 r. Zebranie plenarne – przedstawienie sprawozdania z planu nadzoru pedagogicznego
IV. Wnioski dotyczące podnoszenia jakości pracy szkoły:
1) Realizacja podstawy programowej przebiegała sprawnie, ale sytuacja z ograniczeniem funkcjonowania placówek związanego z pandemią COVID-19, doprowadziła do tego, że niektóre treści podstawy programowej zostaną zrealizowane w przyszłym roku szkolnym.
2) Wyniki egzaminu ósmoklasisty były wyższe niż w ubiegłym roku szkolnym, jednak nadal należy pracować nad rozwijaniem umiejętności matematycznych u uczniów.
3) Przestrzegane były zasady bezpieczeństwa.
4) Nauczyciele dbali o przestrzeganie norm społecznych i zasad bezpieczeństwa, ucząc prawidłowych zachowań.
5) Rodzice byli informowani o niewłaściwym zachowaniu dziecka w celu ujednolicenia systemu nagradzania i stosowania pozytywnych wzmocnień.