Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 4 SIERPNIA 2020
Podstawa prawna sprawozdania z planu rozwoju zawodowego – staż rozpoczęty 1 września 2017 r.
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Na którym Rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nau-czycieli powinien oprzeć się nauczyciel, pisząc sprawozdanie z planu rozwoju zawodowe-go za okres stażu na nauczyciela mianowanego, jeśli jego staż rozpoczął się 1 września 2017 roku?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 17 ze zm.),
• Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzy-skiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyski-wania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574 ze zm.).
Regulacje przejściowe dotyczące awansu zawodowego znajdują się w dwóch aktach praw-nych: w Ustawie o finansowaniu zadań oświatowych oraz w Ustawie o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. Przytoczyć tu należy najważniejsze z regulacji przejściowych:
• art. 125 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych: staż na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela, rozpoczęty i niezakończony przed 1 września 2018 r., od-bywa się według dotychczasowych przepisów,
• art. 126 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych: do postępowań o nadanie nau-czycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych i niezakończonych przed 1 wrze-śnia 2018 r., stosuje się przepisy dotychczasowe,
• art. 127 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych: w przypadku nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego przed 1 września 2018 r., lecz do tego dnia nie otrzymali oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, oceny do-robku zawodowego nauczyciela za okres stażu dokonuje się oraz postępowanie kwali-fikacyjne lub egzaminacyjne prowadzi się według dotychczasowych przepisów,
• art. 11 Ustawy o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw: w przypadku nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodo-wego w okresie od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 r., lecz do 31 sierpnia 2019 r. nie otrzymali oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu dokonuje się oraz postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne prowadzi się według dotychczasowych przepisów.
Z pytania wynika, że staż rozpoczął się przed 1 września 2018 r. i nie został zakończony przez 1 września 2019 r. W takim wypadku odbywa się według dotychczasowych przepisów, czyli Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. W tym przypadku jednak:
• dokonuje się oceny dorobku zawodowego, a nie oceny pracy, stosując aktualne brzmienie Karty nauczyciela,
• załączana do wniosku dokumentacja powinna być zgodna z nowym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM