Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 31 LIPCA 2020
Ujednolicenie czasu pracy nauczycieli specjalistów
Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka szkoły, nauczycielka matematyki
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 17),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1601 ze zm.).
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych wprowadziła regulacje dotyczące sposobu finansowania oświaty oraz istotne zmiany w Karcie nauczyciela. Modyfikacji uległy regulacje dotyczące wykonywania zawodu nauczyciela, które są związane przede wszystkim z czasem pracy, awansem zawodowym oraz urlopem.
Jedną ze zmian wprowadzanych przez Ustawę o finansowaniu zadań oświatowych było określenie tygodniowego czasu pracy nauczycieli specjalistów zatrudnionych w szkołach. We wcześniej obowiązującym stanie prawnym tygodniowe pensum m.in. pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych określał organ prowadzący szkołę na podstawie art. 42 ust. 7 Karty nauczyciela. W konsekwencji tak samo wykształceni i zajmujący te same stanowiska nauczyciele specjaliści realizowali różną liczbę godzin w ramach pensum, zależnie od decyzji organu prowadzącego daną szkołę. Różnice były znaczne, gdyż wysokości pensum wahały się od 18 do ponad 30 godzin tygodniowo (dane z Systemu Informacji Oświatowej). W uzasadnieniu do projektu Ustawy można było przeczytać, że „Rodzi to w środowisku niechęć, poczucie niesprawiedliwości i liczne postulaty ujednolicenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć”.
W ww. Ustawie określono tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dla:
• nauczyciela pedagoga, logopedy, psychologa i doradcy zawodowego, a także terapeuty pedagogicznego, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradni psychologiczno-pedagogicznej, nie może przekroczyć 22 godzin (art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b Karty Nauczyciela),
• nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym wynosi 20 godzin (obecnie art. 42 ust. 3 pkt 12 Karty nauczyciela).
Ministerstwo Edukacji Narodowej twierdziło, że „Powyższe rozwiązanie zapewni jednolitość rozwiązania systemowego dla wszystkich nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, niezależnie od miejsca zatrudnienia”.
Ponadto w art. 42 Karty nauczyciela po ust. 7a został dodany ust. 7b, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich – minister sprawiedliwości, określa rozporządzeniem, wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Tym dokumentem jest Rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.
Stosownie do zapisów w § 3. ww. Rozporządzenia nauczyciele pedagodzy, psychologowie, logopedzi, terapeuci pedagogiczni i doradcy zawodowi zatrudnieni w szkołach i placówkach, z wyjątkiem nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych, w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują: zajęcia w ramach zadań związanych z:
a) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych dzieci i młodzieży, w tym badań przesiewowych, diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkoły i placówki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 Ustawy o systemie oświaty,
b) udzielaniem uczniom, wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 Ustawy o systemie oświaty,
c) dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 Prawa oświatowego oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty w przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkołach, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-
-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
d) prowadzeniem działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym działań mających na celu przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem przez uczniów i wychowanków środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
1) zajęcia i działania w zakresie doradztwa zawodowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy Prawa oświatowego w przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkołach,
2) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 Prawa oświatowego w przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
3) zajęcia z wychowankami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Prawa oświatowego oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 1 Ustawy o systemie oświaty w przypadku nauczycieli zatrudnionych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
4) zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 128 ust. 3 Prawa oświatowego oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71c ust. 2 Ustawy o systemie oświaty w przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i w jednostkach pomocy społecznej.