Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć z języka angielskiego dla młodzieży
z wykorzystaniem aktywnej metody storytellingu
Opracowała: Aleksandra Marchwian
O SCENARIUSZU:
Proponowany scenariusz z powodzeniem można wykorzystać podczas wrześniowych lekcji rozgrzewkowych lub podczas pierwszych zajęć koła językowego. Przedstawione aktywności pomogą sprawdzić poziom uczniów, przypomnieć kluczowe struktury gramatyczne i komunikacyjne oraz poznać się nawzajem. Zajęcia opierają się na tworzeniu wypowiedzi i historii. Do ich przeprowadzenia potrzebne będą ogólnodostępne pomoce naukowe.
GRUPA WIEKOWA:
Uczniowie klas VII–VIII i szkół średnich.
CZAS:
2 x 45 minut (najlepiej pod rząd).
FORMY PRACY:
• praca w parach,
• praca w grupach.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
• Karty DIXIT (skopiowane i powiększone, wersja pocięta i talia kart) [przykładowy zestaw kart (wystarczający do przeprowadzenia poniższych zajęć) pobrać można ze strony: https://print-and-play.asmodee.fun/pl/dixit/].
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wprowadzenie:
• Wywieś na tablicy wydrukowane karty DIXIT (mogą być powiększone i zalaminowane). Poproś uczniów o przyjrzenie się im oraz wybranie jednej, która najlepiej określa to, jak czują się na początku nowego roku szkolnego. Poproś każdego o krótkie uzasadnienie wyboru.
Przykładowe karty:
CZĘŚĆ GŁÓWNA:
• Rozłóż na stole rozcięte na pół karty DIXIT obrazkami do dołu i kolejno poproś uczniów o wybranie jednej połówki i niepokazywanie jej nikomu. Kiedy wszyscy będą już mieli połówki kart, poproś ich o przyjrzenie się im, a następnie wyjaśnij, że każdy z nich będzie miał za zadanie odnaleźć swoją parę. Uczniowie mogą poruszać się po sali i rozmawiać z innymi, opisując swoją kartę, nie mogą jednak jej pokazywać. Dwójki, które się odnajdą, siadają razem i czekają na resztę grupy.
• Każda z dwójek ma już swoją kartę. Wyjaśnij, że zadaniem par jest teraz zapisanie na kartce pięciu słów, które mogą opisywać ich obrazek. Zadbaj o różnorodność , narzucając uczniom wykorzystanie konkretnych części mowy. Możesz np. określić, że każda para musi podać przynajmniej jeden czasownik i przymiotnik. Starszych uczniów warto też poprosić o napisanie zdania, które będzie opisywało kartę w sposób abstrakcyjny.
FALLING
COUPLE
SCARY
RED
DOWN
• Zbierz wszystkie karteczki z opisami i wrzuć je do naczynia do losowania (może to być pudełko lub kapelusz). Wywieś na tablicy karty, które opisywali uczniowie. Kolejno losuj kartki i odczytuj zapisane przez uczniów słowa. Zadaniem klasy jest odgadnięcie, której karty dotyczy opis.
• Podziel klasę na kilkuosobowe zespoły. Możesz do tego wykorzystać karty, które wcześniej otrzymały pary. Poproś, by każda para odnalazła inną, której karta ma coś wspólnego z ich, np. podobną kolorystykę, temat czy nastrój. Utworzone w ten sposób zespoły siadają razem.
W tym przykładzie wspólnym motywem jest muzyka.
• Zespoły siadają razem w kole, każdy z członków grupy otrzymuje po trzy karty DIXIT. Zadaniem uczniów jest stworzenie historyjki metodą storychain. Uczniowie kolejno kładą na środku jedną ze swoich kart i wypowiadają jedno zdanie pasujące do historii, tworząc dłuższą wspólną wypowiedź, aż do skończenia się puli kart.
Na przykład:
Uczeń 1:
Once upon a time, there was a boy who was a dreamer.
Uczeń 2:
He was different than other people in his village.
Uczeń 3:
He felt like he didn’t belong, so he decided to go on a trip into the unknown.
Uczeń 4:
He left the house in the middle of the day when no one was watching.
PODSUMOWANIE:
Poproś uczniów o wybranie ulubionej karty i określenie, dlaczego zrobiła na nich tak duże wrażenie. Wspólnie sprawdźcie, czy jest karta, która cieszy się w klasie największą popularnością.