Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 24 LIPCA 2020
Funkcja dyrektora pedagogicznego i opiekuna stażu
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Jestem właścicielką przedszkola niepublicznego. Mam tytuł magistra administracji. W 2012 r. ukończyłam studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Nie mam stopnia awansu zawodowego. Do-tychczas zatrudniałam nauczyciela mianowanego na stanowisku dyrektora pedagogicz-nego. Osoba ta 31 sierpnia 2020 r. odchodzi na emeryturę. Była również opiekunem stażu na nauczyciela mianowanego. Czy z moimi kwalifikacjami mogę pełnić funkcję dy-rektora pedagogicznego oraz być opiekunem stażu?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.).
Przytoczyć tu należy treść art. 9c ust. 4 KN, zgodnie z którym nauczycielowi stażyście i nau-czycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor przedszkola przydziela spośród nau-czycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna, z tym że w przedszkolach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, opiekunem nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze.
Przedszkola, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 KN, to m.in. przedszkola niepubliczne. W przypadku przedszkoli niepublicznych ustawa nie wymaga, aby nauczyciel sprawujący funkcję opiekuna stażu miał określony stopień awansu zawodowego, wystarczy, żeby zajmo-wał on stanowisko kierownicze. Podkreślić również należy, że nie istnieje przepis, który wprost nakazywałby dyrektorowi przedszkola niepublicznego sprawowanie nadzoru we-wnętrznego – nadzoru pedagogicznego.
Niezbędne w tym miejscu jest odniesienie się do regulacji Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Przepisem, który ma szczególne znaczenie dla dyrektorów jednostek niepublicznych, jest § 35 ww. Rozporzą-dzenia, zgodnie z którym jego przepisy stosuje się odpowiednio do niepublicznych szkół i placówek, z wyjątkiem § 22–24 i § 34. Oczywiście przez „szkoły i placówki” należy również rozumieć przedszkola niepubliczne. Zgodnie z § 22 dyrektor, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru peda-gogicznego:
• przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jako-ści pracy przedszkola,
• kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przed-szkola,
• wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez diagnozę pracy przedszkola, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego oraz prowadzenie działań rozwojowych,
• monitoruje pracę przedszkola.
Rozporządzenie zatem wprost wyłącza w stosunku do przedszkoli niepublicznych konieczność stosowania przepisów dotyczących podstawowych form nadzoru wewnętrznego, czyli ewaluacji wewnętrznej, kontroli i wspomagania. Nie ma w nich obowiązku prowadzenia we-wnętrznego nadzoru pedagogicznego, a co za tym idzie – nie zostały sformułowane żadne wymagania dotyczące osób, które taki nadzór miałyby sprawować.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM