Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład
(dotyczy okresu, na jaki wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego)
Imię i nazwisko ucznia: …………………………………………
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr …
Klasa: VI
Rok szkolny: 20…/20…
Okres udzielania pomocy: rok szkolny 20…/20…
Diagnoza: uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym. Wykazuje zwiększoną potrzebę aktywności ruchowej. Zachowaniom ekspansywnym towarzyszą niepokój ruchowy, nierzadko zachowania agresywne werbalne i pozawerbalne wobec kolegów oraz nauczycieli. Często odmawia wykonywania poleceń nauczycieli. Ma trudności z akceptowalnym wyrażaniem swoich potrzeb. Brak ich realizacji potęguje u chłopca trudne emocje. Obserwuje się obniżoną sprawność manualną oraz nieumiejętność płynnego czytania.
Realizacja celów edukacyjnych – stymulacja ucznia w zakresie:
• aktywizowania do pracy na lekcjach,
• rozwijania motywacji wewnętrznej do nauki, zdobywania wiedzy i wykonywania zadań,
• zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej,
• rozwijania funkcji poznawczych w zakresie analizy, syntezy wzrokowej i odtwarzania zapamiętanych treści,
• kształtowania umiejętności koncentrowania się na wykonywanych czynnościach,
• rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń sprawności grafomotorycznej,
• doskonalenia techniki i tempa czytania,
• rozwijanie motoryki wielkiej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Realizacja celów wychowawczych w zakresie:
• nazywania swoich emocji,
• odraczania trudnych emocji,
• kształtowania pozytywnych zachowań, np. wyrażających życzliwość w stosunku do innych,
• zaspokajania potrzeb psychicznych ucznia – głównie potrzeby poczucia bezpieczeństwa w kontaktach z dorosłymi oraz rówieśnikami,
• zapewnienia spójności działań podejmowanych przez szkołę oraz dom ucznia w celu uporządkowania trybu życia dziecka, zrozumienia jego potrzeb, zagwarantowania poczucia bezwarunkowej akceptacji niezależnej od jego zachowania,
• zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej,
• dostosowania się do obowiązujących zasad i norm; motywowanie do ich przestrzegania
• kształtowania u ucznia pozytywnego obrazu siebie poprzez akceptację i nagradzanie jego pozytywnych zachowań, zachętę i nagrody,
• kształtowania umiejętności działania w grupie, nawiązywania relacji z rówieśnikami,
• konsekwentnego egzekwowania wykonywania poleceń i zadań,
• akceptowalnego wyrażania swoich potrzeb,
• angażowania ucznia do współpracy i pomocy w zajęciach domowych i szkolnych,
• wzmacniania pożądanych sposobów zachowania,
• rozbudzania zainteresowań.
1. Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji: …………
2. Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem:
• rozwijanie pozytywnej motywacji dzięki docenianiu zmian w zachowaniu ucznia, stałe stosowanie wzmocnień pozytywnych, udzielanie pochwał i nagród za dokonane postępy w zachowaniu oraz w nauce,
• wykorzystanie uzdolnień plastycznych i pasji sportowych ucznia do poprawy jego wizerunku wśród nauczycieli i rówieśników,
• stosowanie procedury ART (Trening Zastępowania Agresji) wobec zachowań przemocowych i agresywnych,
• zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa ucznia poprzez stosowanie w domu i szkole wobec niego jasnych, spójnych norm i granic ustalonych podczas zajęć socjoterapii,
• wykorzystywanie codziennych szkolnych sytuacji do wspierania rozwoju psychospołecznego poprzez udzielanie wzmocnień pozytywnych, w postaci nagradzania zachowań akceptowanych,
• systematyczne korygowanie niewłaściwych zachowań,
• regularne omawianie z uczniem sytuacji trudnych i konfliktowych, wspólne odnajdywanie ich źródeł i konstruktywnych sposobów reagowania,
• stała obserwacja zachowania ucznia i jego aktywności na lekcjach.
3. Zakres i sposób dostosowania programu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
• stawianie zadań dostosowanych do możliwości ucznia oraz zapewnienie mu warunków koniecznych do poprawnego wykonywania ćwiczeń,
• płynne, powolne i systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do coraz trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych,
• dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń od indywidualnych możliwości ucznia,
• mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń uwzględniających pasje i zainteresowania ucznia,
• stopniowe egzekwowanie wiedzy i umiejętności uwzględniające uzupełnienie zaległości podczas zajęć wyrównawczych,
• egzekwowanie wiedzy i umiejętności w sposób werbalny sprzyjający podniesieniu samooceny ucznia,
• zmniejszenie liczby zadań podczas sprawdzianów pisemnych lub wydłużenie czasu przewidzianego na ich realizację.
4. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane:
• zajęcia wyrównawcze 2 razy w tygodniu po 45 minut; celem jest wyrobieniu nawyku odrabiania zadanych prac domowych,
• zajęcia socjoterapeutyczne prowadzone na terenie poradni psychologiczno-
-pedagogicznej, których celem jest wdrożenie ucznia do funkcjonowania w grupie oraz nabycia umiejętności koniecznych do prawidłowej komunikacji interpersonalnej z rówieśnikami.
5. Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży:
• podniesienie kompetencji wychowawczych w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz stawiania granic dziecku poprzez zaproponowanie udziału w warsztacie umiejętności wychowawczych „Szkoła dla rodziców i wychowawców” zorganizowanym przez poradnię,
• uczestniczenie w spotkaniach grupy wsparcia moderowanej przez pedagoga specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej, dla rodziców dzieci wykazujących zachowania opozycyjno-buntownicze,
• konsultacje rodziców z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym indywidualne na terenie szkoły oraz poprzez media (telefon, internet), których celem jest podniesienie spójności działań pomiędzy szkołą a domem.
6. Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
Forma Okres Wymiar godzin
Zajęcia grupowe z psychologiem w ramach treningu zastępowania agresji Pierwszy semestr 1 raz w tygodniu po 90 minut
Zajęcia korekcyjno-
-terapeutyczne Cały rok szkolny Pierwszy semestr 1 razy w tygodniu po 30 minut
Pierwszy semestr 2 razy w tygodniu po 30 minut
Zajęcia korekcyjne, poprawiające motorykę wielką Drugi semestr 2 razy w tygodniu po 30 minut
………………………………………
(data i podpis koordynatora zespołu)
………………………………………
………………………………………
………………………………………
………………………………………
………………………………………
(podpisy członków zespołu)
………………………………………
(miejscowość, data)