Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład (dotyczy okresu, na jaki wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) Imię i nazwisko ucznia: ………………………………………… Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr … Klasa: VI Rok szkolny: 20…/20… Okres udzielania pomocy: rok szkolny 20…/20… Diagnoza: uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym. Wykazuje zwiększoną potrzebę aktywności ruchowej. Zachowaniom ekspansywnym towarzyszą niepokój ruchowy, nierzadko zachowania agresywne werbalne i pozawerbalne wobec kolegów oraz nauczycieli. Często odmawia wykonywania poleceń nauczycieli. Ma trudności z akceptowalnym wyrażaniem swoich potrzeb. Brak ich realizacji potęguje u chłopca trudne emocje. Obserwuje się obniżoną sprawność manualną oraz nieumiejętność płynnego czytania. Realizacja celów edukacyjnych – stymulacja ucznia w zakresie: • aktywizowania do pracy na lekcjach, • rozwijania motywacji wewnętrznej do nauki, zdobywania wiedzy i wykonywania zadań, • zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej, • rozwijania funkcji poznawczych w zakresie analizy, syntezy wzrokowej i odtwarzania zapamiętanych treści, • kształtowania umiejętności koncentrowania się na wykonywanych czynnościach, • rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń sprawności grafomotorycznej, • doskonalenia techniki i tempa czytania, • rozwijanie motoryki wielkiej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Realizacja celów wychowawczych w zakresie: • nazywania swoich emocji, • odraczania trudnych emocji, • kształtowania pozytywnych zachowań, np. wyrażających życzliwość w stosunku do innych, • zaspokajania potrzeb psychicznych ucznia – głównie potrzeby poczucia bezpieczeństwa w kontaktach z dorosłymi oraz rówieśnikami, • zapewnienia spójności działań podejmowanych przez szkołę oraz dom ucznia w celu uporządkowania trybu życia dziecka, zrozumienia jego potrzeb, zagwarantowania poczucia bezwarunkowej akceptacji niezależnej od jego zachowania, • zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej, • dostosowania się do obowiązujących zasad i norm; motywowanie do ich przestrzegania • kształtowania u ucznia pozytywnego obrazu siebie poprzez akceptację i nagradzanie jego pozytywnych zachowań, zachętę i nagrody, • kształtowania umiejętności działania w grupie, nawiązywania relacji z rówieśnikami, • konsekwentnego egzekwowania wykonywania poleceń i zadań, • akceptowalnego wyrażania swoich potrzeb, • angażowania ucznia do współpracy i pomocy w zajęciach domowych i szkolnych, • wzmacniania pożądanych sposobów zachowania, • rozbudzania zainteresowań. 1. Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji: ………… 2. Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem: • rozwijanie pozytywnej motywacji dzięki docenianiu zmian w zachowaniu ucznia, stałe stosowanie wzmocnień pozytywnych, udzielanie pochwał i nagród za dokonane postępy w zachowaniu oraz w nauce, • wykorzystanie uzdolnień plastycznych i pasji sportowych ucznia do poprawy jego wizerunku wśród nauczycieli i rówieśników, • stosowanie procedury ART (Trening Zastępowania Agresji) wobec zachowań przemocowych i agresywnych, • zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa ucznia poprzez stosowanie w domu i szkole wobec niego jasnych, spójnych norm i granic ustalonych podczas zajęć socjoterapii, • wykorzystywanie codziennych szkolnych sytuacji do wspierania rozwoju psychospołecznego poprzez udzielanie wzmocnień pozytywnych, w postaci nagradzania zachowań akceptowanych, • systematyczne korygowanie niewłaściwych zachowań, • regularne omawianie z uczniem sytuacji trudnych i konfliktowych, wspólne odnajdywanie ich źródeł i konstruktywnych sposobów reagowania, • stała obserwacja zachowania ucznia i jego aktywności na lekcjach. 3. Zakres i sposób dostosowania programu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: • stawianie zadań dostosowanych do możliwości ucznia oraz zapewnienie mu warunków koniecznych do poprawnego wykonywania ćwiczeń, • płynne, powolne i systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do coraz trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych, • dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń od indywidualnych możliwości ucznia, • mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń uwzględniających pasje i zainteresowania ucznia, • stopniowe egzekwowanie wiedzy i umiejętności uwzględniające uzupełnienie zaległości podczas zajęć wyrównawczych, • egzekwowanie wiedzy i umiejętności w sposób werbalny sprzyjający podniesieniu samooceny ucznia, • zmniejszenie liczby zadań podczas sprawdzianów pisemnych lub wydłużenie czasu przewidzianego na ich realizację. 4. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane: • zajęcia wyrównawcze 2 razy w tygodniu po 45 minut; celem jest wyrobieniu nawyku odrabiania zadanych prac domowych, • zajęcia socjoterapeutyczne prowadzone na terenie poradni psychologiczno- -pedagogicznej, których celem jest wdrożenie ucznia do funkcjonowania w grupie oraz nabycia umiejętności koniecznych do prawidłowej komunikacji interpersonalnej z rówieśnikami. 5. Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży: • podniesienie kompetencji wychowawczych w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz stawiania granic dziecku poprzez zaproponowanie udziału w warsztacie umiejętności wychowawczych „Szkoła dla rodziców i wychowawców” zorganizowanym przez poradnię, • uczestniczenie w spotkaniach grupy wsparcia moderowanej przez pedagoga specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej, dla rodziców dzieci wykazujących zachowania opozycyjno-buntownicze, • konsultacje rodziców z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym indywidualne na terenie szkoły oraz poprzez media (telefon, internet), których celem jest podniesienie spójności działań pomiędzy szkołą a domem. 6. Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia. Forma Okres Wymiar godzin Zajęcia grupowe z psychologiem w ramach treningu zastępowania agresji Pierwszy semestr 1 raz w tygodniu po 90 minut Zajęcia korekcyjno- -terapeutyczne Cały rok szkolny Pierwszy semestr 1 razy w tygodniu po 30 minut Pierwszy semestr 2 razy w tygodniu po 30 minut Zajęcia korekcyjne, poprawiające motorykę wielką Drugi semestr 2 razy w tygodniu po 30 minut ……………………………………… (data i podpis koordynatora zespołu) ……………………………………… ……………………………………… ……………………………………… ……………………………………… ……………………………………… (podpisy członków zespołu) ……………………………………… (miejscowość, data)