Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Nadmorskie miasto. Z wizytą w Gdańsku
Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• kształtowanie tożsamości narodowej,
• rozpoznawanie symboli związanych z wybranymi regionami Polski,
• wyrażanie siebie poprzez wieloetapowe działania artystyczne,
• dzielenie się doświadczeniami,
• rozwijanie kompetencji matematycznych.
Cele operacyjne
Dziecko:
• wskazuje Gdańsk na mapie Polski,
• poznaje zabytki Gdańska,
• prezentuje postać Neptuna wraz z jego atrybutami,
• prezentuje za pomocą pantomimy sposoby spędzania czasu nad morzem,
• słucha szumu fal morskich,
• przelicza,
• tworzy dużą pocztówkę zachęcającą do odwiedzenia miasta.
Materiały:
• mapa Polski, szanty dla dzieci, prezentacja multimedialna – zabytki Gdańska z uwzględnieniem pomnika Neptuna (wydruk fotografii), 10 zdjęć zabytków do quizu, słoiki, sztuczne roślinki do akwarium, klej na ciepło, plastelina, taśma klejąca, złoty papier, muszelki, kamyczki, nożyczki, muzyka relaksacyjna (szum morza), pocztówki z Gdańska, duży brystol lub karton.
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Palcem po mapie – odwiedzamy Gdańsk
Naszą przygodę zaczynamy od mapy Polski. Wychowawca pyta dzieci, co znajduje się na północy kraju i wskazuje obszar oznaczony na niebiesko. Tak, to morze. Czy ktoś z przedszkolaków wie, jak nazywa się morze, do którego dostęp ma nasz kraj? To Morze Bałtyckie (w skrócie Bałtyk). Dziś przeniesiemy się do nadmorskiego Gdańska. Aby to jednak uczynić, musimy wsiąść na prawdziwy statek. Na tym okręcie marynarze śpiewają różne piosenki zwane szantami. Cała grupa wsłuchuje się w jedną z nich. Po dotarciu na miejsce nauczyciel zaprasza dzieci do obejrzenia prezentacji multimedialnej złożonej z różnych fotografii przedstawiających zabytki Gdańska. Wychowawca opowiada o każdym z nich. Na koniec proponuje całej grupie quiz. Pokazuje dzieciom kolejno 10 zdjęć z różnymi ważnymi dla Gdańska zabytkami. Zadaniem najmłodszych jest podanie ich nazw.
Karta główna
2. Neptun – złożone zadanie plastyczne
Wychowawca prezentuje dzieciom główna kartę pracy przedstawiającą Neptuna (należy ją wydrukować w formacie A5). Czy przedszkolaki pamiętają, jak wygląda Neptun znajdujący się w Gdańsku? Prowadzący pokazuje dzieciom zdjęcie i ponownie ustala kilka faktów:
1. Kim był Neptun?
2. Jakim żywiołem władał?
3. Czego brakuje Neptunowi umieszczonemu na karcie pracy?
4. Jak nazywa się przedmiot, który Neptun trzyma w ręce?
5. Do czego Neptun używał trójzębu?
6. Jakiego rodzaju zabytkiem jest Neptun znajdujący się w Gdańsku?
Przedszkolaki otrzymują od nauczyciela złoty/brokatowy papier i wycinają z niego trójząb, który umieszczają na swoich kartach pracy. Pora zapewnić Neptunowi, władcy wód, bezpieczny powrót do swojego królestwa. W tym celu każdy uczestnik zabawy otrzymuje litrowy słoik. Z jednej strony ścianki słoika dzieci przyklejają taśmą klejącą wyciętego wcześniej z karty pracy Neptuna (obrazkiem do wnętrza słoika). Do wieczka przyklejają na ciepły klej sztuczne roślinki akwarystyczne. Następnie tworzą z kolorowej plasteliny mieszkańców mórz i oceanów. Gdy już wszystko będzie gotowe, przedszkolaki wsypują/wkładają do słoika kilka drobnych kamieni, muszelki oraz stworzone przez siebie zwierzęta. Na koniec napełniają słoik wodą i przykręcają wieczko z roślinką. Teraz widać, jak w morskiej głębinie pojawia się jej władca. Neptunowi z pewnością spodoba się taki pałac.
2. Co można robić nad morzem?
Wychowawca chce dowiedzieć się czegoś od swoich podopiecznych. Zaprasza ich do prezentacji zajęć i rozrywek, w których można uczestniczyć nad morzem. Utrudnieniem w tej zabawie jest to, że dzieci, przedstawiając swój pomysł, nie mogą komunikować się z grupą za pomocą słów. Uczestnicy wszystkie swoje propozycje przestawiają przy użyciu gestów i ruchów. Grupa stara się odgadnąć, jaką myśl chciała przekazać osoba prezentująca.
3. Jak brzmi Bałtyk?
Nauczyciel zaprasza dzieci do wsłuchania się w dźwięki, jakie niesie ze sobą morze. Wychowankowie kładą się na rozłożonych na podłodze matach i kocach, zamykają oczy i odpoczywają przy dźwiękach nadmorskiej muzyki relaksacyjnej.
4. Łowimy rybki
Do przedszkolaków podpłynęła ławica ryb. Mają one wiele różnych barw. Zadaniem najmłodszych jest uważne policzenie ryb występujących w każdym z kolorów. Swoją odpowiedź dzieci zapisują w wyznaczonych do tego polach za pomocą cyfr, kropek lub kresek. Po wykonaniu zadania nauczyciel sprawdza z dziećmi liczebność zbiorów.
Karta pracy nr 1
5. Gigant – pocztówka z Gdańska
Nauczyciel przynosi dzieciom kilkadziesiąt pocztówek prezentujących Gdańsk. Zadaniem dzieci jest stworzenie jak największej pocztówki, która zachęciłaby turystów do odwiedzenia tego miejsca. Dzieci kolejno losują po jednej pocztówce i umieszczają ją w dowolnym polu dużego brystolu. Gdy każde dziecko przyklei przynajmniej jedną kartkę, wszyscy razem wymyślają hasło promujące miasto. Rozpocząć je można na różne sposoby:
1. Gdańsk to miejsce...
2. Gdy myślę o Gdańsku, to widzę...
3. Odwiedź Gdańsk, bo...