Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 10 LIPCA 2020
Czy szkoła ogólnodostępna może zorganizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim?
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz wielu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Czy istnieje jakakolwiek możliwość, aby szkoła ogólnodostępna (nie ma oddziałów specjalnych ani integracyjnych) mogła zorganizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim? Szkoła ogólnodostępna, podstawowa, położona jest w miejscu zamieszkania dziecka.
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 2013 r. poz. 529).
Nie ma przeszkód prawnych ku temu, aby szkoła ogólnodostępna prowadziła zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Stanowi o tym treść § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Zgodnie z tą regulacją w przypadku zajęć (rewalidacyjno-wychowawczych) organizowanych w szkole, w tym szkole specjalnej, zajęcia organizuje się odpowiednio w przedszkolu lub szkole położonej najbliżej miejsca zamieszkania lub pobytu dzieci i młodzieży.
Przepis ten wyraźnie zatem mówi o szkole, w tym szkole specjalnej. Szkoła specjalna (czy z oddziałami specjalnymi) nie jest więc jedynym dopuszczalnym miejscem prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Obowiązujące przepisy dopuszczają organizację tych zajęć w szkole ogólnodostępnej. Należy pamiętać, że zgodnie z § 6 Rozporządzenia zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.