Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z pracy pedagoga
Szkoły Podstawowej w ……..………………………….…
w roku szkolnym 2021/2022
(przykład)
Imię i nazwisko pedagoga : ……………………………………………………………………
Staż pracy: ……………….……………………………………………………………………
Stopień awansu zawodowego: ……………………………………………….…………………
Wymiar godzin pracy: …………………………………………………….……………..……
Liczba godzin przepracowanych z uczniami: ……………………………………………….…
Zadania przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2021/2022:
• diagnoza środowiska rodzinnego naszych uczniów, badania prowadzone poprzez ankiety, rozmowy z rodzicami, wychowawcami, pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej, policjantem dzielnicowym, kuratorami sądowymi;
• diagnozowanie środowiska szkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania w szkole uczniów sprawiających problemy wychowawcze, mających trudności w nauce, uczniów-uchodźców nowoprzybyłych do szkoły oraz znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej lub życiowej,
• analizowanie opinii i orzeczeń poradni pod kątem zalecanych form i metod pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi przez szkołę, monitorowanie prawidłowości dostosowania wymagań edukacyjnych wobec uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
• współpraca z nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, rewalidacyjne i specjalistyczne,
• monitorowanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych (rozmowy z rodzicami i uczniami na temat organizacji pracy w domu, zachęcanie do korzystania w szkole z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, udzielanie instruktażu w zakresie metod efektywnego uczenia się, odrabiania prac domowych),
• dbałość o prawidłową realizację obowiązku szkolnego poprzez bieżącą analizę frekwencji, rozmowy z wychowawcami, uczniami i rodzicami zgodnie ze szkolnymi procedurami,
• zapoznanie uczniów i rodziców z konsekwencjami wysokiej absencji na zajęciach, motywowanie uczniów do systematycznego uczęszczania na zajęcia,
• monitorowanie problemów edukacyjno-wychowawczych, konsultacji z uczniami i rodzicami, będącymi w trudnej sytuacji życiowej, kryzysie emocjonalnym,
• opracowanie planu naprawczego działań dotyczących niewłaściwych zachowań uczniów,
• analiza dostępnej dokumentacji: dzienników lekcyjnych, zeszytów dziecka oraz innych jego wytworów, kwestionariuszy, ankiet,
• konstruowanie narzędzi, takich jak: kwestionariusze ankiet diagnostycznych i karty pracy ucznia, arkusze obserwacyjne, narzędzia do oceny efektywności udzielanej pomocy , wzory druków itp.,
• prowadzenie obserwacji pracy ucznia na lekcji, zachowania na przerwach, jego relacji z rówieśnikami i nauczycielami,
• konsultowanie indywidualnych przypadków uczniów z profesjonalistami: terapeutami, psychologiem, logopedą, lekarzem, także inicjowanie pomocy udzielanej poza szkołą,
• aktywny udział w posiedzeniu zespołów do spraw Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczniów objętych kształceniem specjalnym,
• opracowanie i analiza ankiet monitorujących sytuację wychowawczą klas i szkoły,
• wykonanie diagnozy uczniów uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
• przeprowadzenie i opracowanie badań ankietowych uczniów: diagnoza problemów wychowawczych i potrzeb rozwojowych uczniów kl. I-VIII, relacje uczniowskie, trudne sytuacje i problemy dzieci i młodzieży, stres egzaminacyjny i inny,
• przeprowadzenie i opracowanie badań ankietowych dla nauczycieli nt. diagnozy problemów wychowawczych i potrzeb rozwojowych dzieci,
• przeprowadzenie badan ankietowych dla nauczycieli, uczniów i rodziców na temat przebiegu nauczania, ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego,
• wspieranie nauczycieli w doborze form i metod pracy z klasą, grupą, konkretnym uczniem,
• udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych,
• udostępnianie wychowawcom fachowej literatury oraz scenariuszy lekcji z zakresu np. integracji oraz szeroko pojętej profilaktyki,
• indywidualne konsultacje i rozmowy z wychowawcami klas oraz nauczycielami w sprawach trudnych wychowawczo,
• przeprowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami (wspierających w sytuacjach trudnych dla młodzieży, rodzinnych i rówieśniczych, dyscyplinujących uczniów w sytuacjach absencji , niewłaściwego zachowywania się w szkole, interwencyjnych w przypadku naruszania zasad społecznego współżycia, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z uczniami oraz nauczycielami; wszystkie działania podejmowane były we współpracy z wychowawcami, w rozwiązywaniu niektórych spraw bieżących uczestniczyli także rodzice),
• inicjowanie i przeprowadzanie konkursów: plastycznego „NIE używkom i alkoholowi”, konkursu wiedzy: o tematyce profilaktycznej, całorocznego konkursu na „Super Klasa!” oraz we współpracy z wychowawcami konkursu pod hasłem „Zachowujemy się OK”,
• prowadzenie zajęć integracyjnych dla uczniów,
• prowadzenie zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów na temat między innymi : właściwych oraz niewłaściwych zachowań uczniów, koleżeństwa i przyjaźni, przestrzegania zasad i norm w codziennym życiu, komunikacji, sposobów radzenia sobie z dokuczaniem, złością, umiejętności odmawiania – asertywności, zagrożeń związanych z paleniem papierosów i e-papierosów, bullyingu czyli przemocy rówieśniczej w szkole, obowiązków domowych),
• prowadzenie zajęć dla uczniów klas ósmych związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu ( predyspozycje zawodowe, zasady rekrutacji),
• przygotowanie i przeprowadzenie audycji przez radiowęzeł dotyczących: Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień oraz Dnia bez Przekleństw, a także nt. dokuczania, przezwisk, obrażania innych,
• zorganizowanie pogadanek i prelekcji z policjantami nt. agresji i przemocy, e-papierosów, narkotyków i dopalaczy, alkoholu, kultury osobistej, cyberprzemocy,
• przesyłanie podczas pracy zdalnej opracowanych przez siebie różnych materiałów dla uczniów, rodziców i nauczycieli (np. miniporadniki: jak się uczyć, stres, relaksacja i odprężenie, gry i zabawy bez użycia telefonu, przemoc podczas pandemii),
• wykonywanie gazetek edukacyjno-informacyjnych w holu szkoły (przykładowa tematyka gazetek dotyczyła: unikania zagrożeń, bezpieczeństwa, praw i obowiązków, porad i wskazówek do efektywnej nauki, sposobów na dobre oceny, kultury zachowania się w różnych sytuacjach oraz kulturze języka, integracji w klasie, przemocy i agresji),
• udzielanie wsparcia i pomocy rodzicom w rozwiązywaniu trudności wychowawczych (np. wyznaczania zasad i reguł w wychowaniu, umiejętnego stawiania granic, trudności komunikacyjnych, mechanizmów powstawania zaburzeń zachowania), problemów rodzinnych, prawidłowych relacji rodzinnych, umiejętnego motywowania dziecka do nauki i stosowania technik uczenia się, przykładowych ćwiczeń do wykonania z dzieckiem w domu, pomocy w kontaktach z odpowiednimi instytucjami, pomocy w zakresie pisania podań, wypełniania dokumentów, itp.,
• udostępnianie rodzicom materiałów związanych z możliwością uzyskania dla dziecka stypendium socjalnego, pomoc w nawiązaniu kontaktu z OPS czy PCPR,
• pełnienie roli opiekuna stażu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
• prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
• prowadzenie wymaganej przepisami prawa dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki (dziennik pracy, notatki służbowe, rejestry uczniów, zestawienia, itp.),
• przygotowywanie zleconych przez dyrektora szkoły materiałów analitycznych, w tym rocznych sprawozdań o sytuacji opiekuńczo-wychowawczej szkoły,
• udział w imprezach o charakterze wychowawczym oraz rekreacyjno-sportowym zgodnie z planem pracy szkoły,
• sprawowanie opieki nad uczniami podczas imprez organizowanych przez szkołę,
• udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
• udział w pracach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów alkoholowych i Profilaktyki,
• stała współpraca ze szkolnym psychologiem, logopedą, kierownikiem świetlicy, pielęgniarką,
• kontakty i współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się szeroko pojętą pomocą takimi, jak: poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, prokuratura, Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Profilaktyki – w tym konstruowanie opinii o postępach w nauce i zachowaniu uczniów,
• szkolenia aktualizujące wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i pozwalająca zdobyć nowe kompetencje,
• organizacja własnego warsztatu pracy,
• podejmowanie innych zadań wynikających z aktualnych potrzeb szkoły.
Statystyka pedagoga:
1. Liczba uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną: …………………………
2. Liczba uczniów z orzeczeniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej: ………………….
3. Liczba uczniów z opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej: …………………….
4. Liczba uczniów korzystających z zajęć wyrównawczo-dydaktycznych: ……………………
5. Liczba uczniów objętych zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi: ………………………
6. Liczba uczniów uzdolnionych: ………………………………………………………………
7. Liczba indywidualnych spotkań z zakresu doradztwa zawodowego: ………………………
8. Liczba spotkań dotyczących problemów uczniowskich: ………………………………….
9. Liczba indywidualnych konsultacji z rodzicami: ………………………………………….
10. Liczba indywidualnych spotkań z wychowawcami: ……………………………………
11. Liczba przeprowadzonych badań wśród uczniów: ……………………………………..
12. Liczba przeprowadzonych badań wśród rodziców: ……………………………………
13. Liczba przeprowadzonych badań wśród nauczycieli: ………………………………….
14. Liczba zajęć zrealizowanych w formie pogadanek, warsztatów dla uczniów: …………
Wnioski do pracy pedagoga w nowym roku szkolnym:
• na bieżąco opracowywać wspólnie z psychologiem i wychowawcami system pomocy uczniom, mającym trudności w nauce,
• wzbogacić ofertę szkoły o profilaktyczne ogólnopolskie programy, wspierające wychowawczą funkcję szkoły,
• nadal systematycznie monitorować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole,
• zorganizować w szkole teatry, spektakle profilaktyczne, zapobiegające niewłaściwym zrachowaniom uczniów,
• zorganizować warsztaty dla nauczycieli mających problemy z utrzymaniem dyscypliny na zajęciach.
………..……………………………….…
(data i podpis pedagoga szkolnego)