Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie z pracy pedagoga Szkoły Podstawowej w ……..………………………….… w roku szkolnym 2024/2025 (przykład) Imię i nazwisko pedagoga: …………………………………………………………………… Staż pracy: ……………….…………………………………………………………………… Stopień awansu zawodowego: ……………………………………………….………………… Wymiar godzin pracy: …………………………………………………….……………..…… Liczba godzin przepracowanych z uczniami: ……………………………………………….… Zadania przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2024/2025: • diagnoza środowiska rodzinnego uczniów, badania prowadzone poprzez ankiety, rozmowy z rodzicami, wychowawcami, pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej, policjantem dzielnicowym, kuratorami sądowymi, • diagnozowanie środowiska szkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania w szkole uczniów sprawiających problemy wychowawcze, mających trudności w nauce, uczniów-uchodźców nowoprzybyłych do szkoły oraz znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej lub życiowej, • analizowanie opinii i orzeczeń poradni pod kątem zalecanych form i metod pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi przez szkołę, monitorowanie prawidłowości dostosowania wymagań edukacyjnych wobec uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, • współpraca z nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, rewalidacyjne i specjalistyczne, • monitorowanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych (rozmowy z rodzicami i uczniami na temat organizacji pracy w domu, zachęcanie do korzystania w szkole z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, udzielanie instruktażu w zakresie metod efektywnego uczenia się, odrabiania prac domowych), • dbałość o prawidłową realizację obowiązku szkolnego poprzez bieżącą analizę frekwencji, rozmowy z wychowawcami, uczniami i rodzicami zgodnie ze szkolnymi procedurami, • zapoznanie uczniów i rodziców z konsekwencjami wysokiej absencji na zajęciach, motywowanie uczniów do systematycznego uczęszczania na zajęcia, • monitorowanie problemów edukacyjno-wychowawczych, konsultacji z uczniami i rodzicami, będącymi w trudnej sytuacji życiowej, kryzysie emocjonalnym, • opracowanie planu naprawczego działań dotyczących niewłaściwych zachowań uczniów, • analiza dostępnej dokumentacji: dzienników lekcyjnych, zeszytów dziecka oraz innych jego wytworów, kwestionariuszy, ankiet, • konstruowanie narzędzi, takich jak: kwestionariusze ankiet diagnostycznych i karty pracy ucznia, arkusze obserwacyjne, narzędzia do oceny efektywności udzielanej pomocy, wzory druków itp., • prowadzenie obserwacji pracy ucznia na lekcji, zachowania na przerwach, jego relacji z rówieśnikami i nauczycielami, • konsultowanie indywidualnych przypadków uczniów z profesjonalistami: terapeutami, psychologiem, logopedą, lekarzem, a także inicjowanie pomocy udzielanej poza szkołą, • aktywny udział w posiedzeniu zespołów do spraw indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, • dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczniów objętych kształceniem specjalnym, • opracowanie i analiza ankiet monitorujących sytuację wychowawczą klas i szkoły, • wykonanie diagnozy uczniów uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, • przeprowadzenie i opracowanie badań ankietowych uczniów: diagnoza problemów wychowawczych i potrzeb rozwojowych uczniów klas I–VIII, relacje uczniowskie, trudne sytuacje i problemy dzieci i młodzieży, stres egzaminacyjny i inny, • przeprowadzenie i opracowanie badań ankietowych dla nauczycieli nt. diagnozy problemów wychowawczych i potrzeb rozwojowych dzieci, • przeprowadzenie badań ankietowych dla nauczycieli, uczniów i rodziców na temat przebiegu nauczania, ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego, • wspieranie nauczycieli w doborze form i metod pracy z klasą, grupą, konkretnym uczniem, • udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych, • udostępnianie wychowawcom fachowej literatury oraz scenariuszy lekcji z zakresu np. integracji oraz szeroko pojętej profilaktyki, • indywidualne konsultacje i rozmowy z wychowawcami klas oraz nauczycielami w sprawach trudnych wychowawczo, • przeprowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami (wspierających w sytuacjach trudnych dla młodzieży, rodzinnych i rówieśniczych, dyscyplinujących uczniów w sytuacjach absencji, niewłaściwego zachowywania się w szkole, interwencyjnych w przypadku naruszania zasad społecznego współżycia, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z uczniami oraz nauczycielami; wszystkie działania podejmowane były we współpracy z wychowawcami, w rozwiązywaniu niektórych spraw bieżących uczestniczyli także rodzice), • inicjowanie i przeprowadzanie konkursów: plastycznego …………………………….., konkursu wiedzy o tematyce profilaktycznej, • prowadzenie zajęć integracyjnych dla uczniów, • prowadzenie zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów na temat m.in.: właściwych oraz niewłaściwych zachowań uczniów, koleżeństwa i przyjaźni, przestrzegania zasad i norm w codziennym życiu, komunikacji, sposobów radzenia sobie z dokuczaniem, złością, umiejętności odmawiania – asertywności, zagrożeń związanych z paleniem papierosów i e-papierosów, bullyingu, czyli przemocy rówieśniczej w szkole, problemów z hejtem w internecie, na portalach społecznościowych, obowiązków domowych, • prowadzenie zajęć dla uczniów klas ósmych związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (predyspozycje zawodowe, zasady rekrutacji), • przygotowanie i przeprowadzenie audycji przez radiowęzeł dotyczących: Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień oraz Dnia bez Przekleństw, a także nt. dokuczania, przezwisk, obrażania innych, • zorganizowanie pogadanek i prelekcji z policjantami nt. przemocy, narkotyków i dopalaczy, alkoholu, kultury osobistej, cyberprzemocy, • przesyłanie podczas pracy zdalnej opracowanych przez siebie różnych materiałów dla uczniów, rodziców i nauczycieli (np. poradniki: jak się uczyć, stres, relaksacja i odprężenie, gry i zabawy bez użycia telefonu), • wykonywanie gazetek edukacyjno-informacyjnych w holu szkoły (przykładowa tematyka gazetek dotyczyła m.in. unikania zagrożeń, bezpieczeństwa, praw i obowiązków, porad i wskazówek do efektywnej nauki, sposobów na dobre oceny, kultury zachowania się w różnych sytuacjach oraz kulturze języka, integracji w klasie, przemocy i agresji), • udzielanie wsparcia i pomocy rodzicom w rozwiązywaniu trudności wychowawczych (np. wyznaczania zasad i reguł w wychowaniu, umiejętnego stawiania granic, trudności komunikacyjnych, mechanizmów powstawania zaburzeń zachowania), problemów rodzinnych, prawidłowych relacji rodzinnych, umiejętnego motywowania dziecka do nauki i stosowania technik uczenia się, przykładowych ćwiczeń do wykonania z dzieckiem w domu, pomocy w kontaktach z odpowiednimi instytucjami, pomocy w zakresie pisania podań, wypełniania dokumentów itp., • udostępnianie rodzicom materiałów związanych z możliwością uzyskania dla dziecka stypendium socjalnego, • pełnienie roli mentora nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, • prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, • prowadzenie wymaganej przepisami prawa dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki (dziennik pracy, notatki służbowe, rejestry uczniów, zestawienia itp.), • przygotowywanie zleconych przez dyrektora szkoły materiałów analitycznych, w tym rocznych sprawozdań o sytuacji opiekuńczo-wychowawczej szkoły, • udział w imprezach o charakterze wychowawczym oraz rekreacyjno-sportowym zgodnie z planem pracy szkoły, • sprawowanie opieki nad uczniami podczas imprez organizowanych przez szkołę, • udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, • udział w pracach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Profilaktyki, • stała współpraca ze szkolnym psychologiem, logopedą, kierownikiem świetlicy, pielęgniarką, • kontakty i współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się szeroko pojętą pomocą, takimi jak: poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, prokuratura, Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Profilaktyki – w tym konstruowanie opinii o postępach w nauce i zachowaniu uczniów, • szkolenia aktualizujące wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i pozwalające zdobyć nowe kompetencje, • organizacja własnego warsztatu pracy, • podejmowanie innych zadań wynikających z aktualnych potrzeb szkoły. Statystyka pedagoga: 1. Liczba uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną: ………………………… 2. Liczba uczniów z orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej: …………………. 3. Liczba uczniów z opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej: ……………………. 4. Liczba uczniów korzystających z zajęć wyrównawczo-dydaktycznych: …………………… 5. Liczba uczniów objętych zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi: ……………………… 6. Liczba uczniów uzdolnionych: ……………………………………………………………… 7. Liczba indywidualnych spotkań z zakresu doradztwa zawodowego: ……………………… 8. Liczba spotkań dotyczących problemów uczniowskich: …………………………………. 9. Liczba indywidualnych konsultacji z rodzicami: …………………………………………. 10. Liczba indywidualnych spotkań z wychowawcami: …………………………………… 11. Liczba przeprowadzonych badań wśród uczniów: …………………………………….. 12. Liczba przeprowadzonych badań wśród rodziców: …………………………………… 13. Liczba przeprowadzonych badań wśród nauczycieli: …………………………………. 14. Liczba zajęć zrealizowanych w formie pogadanek, warsztatów dla uczniów: ………… Wnioski do pracy pedagoga w nowym roku szkolnym: • na bieżąco opracowywać wspólnie z psychologiem i wychowawcami system pomocy uczniom mającym trudności w nauce, • wzbogacić ofertę szkoły o profilaktyczne ogólnopolskie programy wspierające wychowawczą funkcję szkoły, • nadal systematycznie monitorować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole, • zorganizować w szkole teatry, spektakle profilaktyczne, zapobiegające niewłaściwym zrachowaniom uczniów, • zorganizować warsztaty dla nauczycieli mających problemy z utrzymaniem dyscypliny na zajęciach. ………..……………………………….… (data i podpis pedagoga szkolnego)