STAN PRAWNY NA 14 PAŹDZIERNIKA 2024
Konieczność wprowadzenia regulaminu pracy w placówce oświatowej zależy od tego, ilu zatrudnia ona pracowników, a także od postanowień układu zbiorowego. Zgodnie z Kodeksem pracy dokument ten ustala organizację pracy oraz prawa i obowiązki zarówno pracodawcy, jak i pracowników.
Kiedy należy wprowadzić regulamin pracy w szkole lub przedszkolu?
Obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy zależy od tego, ilu pracowników jest zatrudnionych w danym zakładzie oraz od tego, czy w danej placówce obowiązują postanowienia zbiorowego układu pracy, który zawiera regulacje dotyczące organizacji i porządku w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników:
- pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, chyba że obowiązują postanowienia zbiorowego układu pracy,
- pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników może wprowadzić regulamin pracy, chyba że obowiązują postanowienia zbiorowego układu pracy,
- pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego wprowadzenie, chyba że obowiązują postanowienia zbiorowego układu pracy.
Jeżeli liczba pracowników w skali roku jest zmienna, ale zmiany w liczebności nie są znaczne, tzn. zatrudnienie spada poniżej 50 pracowników, a następnie wzrasta, to należy przyjąć, że wprowadzony regulamin pracy już obowiązuje. Kilkukrotne jego uchylanie i ponowne wprowadzanie stosownie do liczby zatrudnionych prowadziłoby do utrudnień organizacyjnych, i dla pracodawcy i dla pracowników.
Obowiązywanie u danego pracodawcy zakładowego lub ponadzakładowego zbiorowego układu pracy albo zatrudnianie mniej niż 20–50 pracowników nie wyklucza wprowadzenia regulaminu. Jednakże w takim przypadku, zgodnie z art. 9 § 2 k.p., regulamin nie może być mniej korzystny od zakładowego/ponadzakładowego zbiorowego układu pracy.
Obowiązek tworzenia regulaminu pracy jest często traktowany jako formalność czy wręcz uciążliwy obowiązek. Należy pamiętać, że większość pracowników nie sięgnie po Kodeks pracy, zaś regulamin pracy otrzyma do zapoznania się, a następnie do potwierdzenia tego faktu.
W regulaminie pracy mogą znaleźć się takie zapisy, które będą uwzględniać specyfikę danego zakładu pracy. Zgodnie z Wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 23 października 2003 r., (I PK 425/02), zakres obowiązków pracowniczych określają przepisy prawa pracy, postanowienia umowy o pracę oraz – jeżeli chodzi o ich konkretny kształt – zwyczaj zakładowy.
Treść regulaminu pracy
Regulamin pracy, zgodnie z art. 1041 k.p., powinien ustalać w szczególności:
- Organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i odzież, obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.
- Systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy.
- Porę nocną – zgodnie z art. 1517 k.p. – obejmuje 8 godzin między 21.00 a 7.00.
- Termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia.
- Wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom.
- Rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym podczas odbywania przygotowania zawodowego.
- Wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe.
- Obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.