Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 3 LIPCA 2020 Przejście dyrektora na emeryturę w trakcie kadencji i ponowne zatrudnienie na tym stanowisku Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Pracuję na stanowisku dyrektora w publicznym przedszkolu. Powierzono mi funkcję dyrektora na pięcioletnią kadencję, która skończy się 31 sierpnia 2021 r. W bieżącym roku ukończyłam 60 lat i chciałabym odejść z dniem 31 sierpnia 2020 r. na emeryturę i pobierać świadczenie emerytalne. Czy po rozwiązaniu umowy o pracę (jestem zatrud-niona przez mianowanie), organ prowadzący będzie mógł mnie zatrudnić ponownie na stanowisku dyrektora na umowę na czas określony, tj. od 1 września 2020 r. do 31 sierp-nia 2021 r.? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910), • Wyrok Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 grudnia 2018 r., II SA/Rz 1217/18. Takie rozwiązanie nie jest dopuszczalne. Z treści art. 63 ust. 21 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wynika, że stanowisko dyrektora przedszkola powierza się na pięć lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż jeden rok szkolny. Tymczasem wydaje się, że nie jest takim przypadkiem chęć ponownego zatrudnienia nauczyciela, który odszedł ze stanowiska w związku z udaniem się na świadczenie emerytalne. Jak zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w Wyroku z dnia 18 grudnia 2018 r., II SA/Rz 1217/18 zasadność powierzenia stanowiska dyrektora szkoły (przedszkola) na okres krótszy niż pięć lat jest rozstrzygnięciem podejmowanym w trybie uznania admini-stracyjnego. Rozstrzygnięcie to pozostaje pod kontrolą organu nadzoru oraz sądu administra-cyjnego i tym samym wymaga szczegółowego i czytelnego uzasadnienia zawierającego prze-konujące argumenty, że nie jest to działanie arbitralne, lecz oparte na obiektywnych i realnie istniejących przesłankach. Taką przesłanką nie jest zawarcie umowy z nauczycielem na czas określony. Organ prowa-dzący powinien bowiem dążyć do zapewnienia trwałości sprawowania stanowiska przez jedną osobę w czasie pięciu lat szkolnych. Zasadne jest raczej niewybranie w drodze konkursu na stanowisko dyrektora osoby, która nie gwarantuje sprawowania funkcji przez pełne pięć lat szkolnych. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM