Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ……………………………… ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2019/2020 Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910), • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1627), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2019 r. poz. 1575). I. Informacja o pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej – sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego 1.1. Informacje ogólne: 1. Liczba pracowników ogółem: ………… 2. Liczba pracowników pedagogicznych ogółem: ………… 3. Liczba etatów pedagogicznych : ……, w tym …… pełne etaty, …… niepełne etaty 4. Stopnie awansu zawodowego: • stażystów: ……, • kontraktowych: ……, • mianowanych: ……, • dyplomowanych: …… 1.2. Praca Rady Pedagogicznej Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały, zarządzenia dyrektora Sierpień 2019 Organizacja roku szkolnego, plan nadzoru. Diagnoza potrzeb szkoleniowych przeprowadzona w ramach współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Zawodowego Zatwierdzająca plan pracy poradni, ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie poradni, w sprawie zaopiniowania zmian w arkuszu organizacyjnym placówki Październik 2019 Warsztaty z zakresu organizacji procesu diagnozowania prowadzonego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną Zarządzenie dyrektora w sprawie wydania opinii RP w sprawie projektu budżetu poradni na rok 2020 Listopad 2019 Warsztaty w zakresie doskonalenia i znajomości zasad stosowania i interpretacji testów diagnostycznych ----------------- Grudzień 2019 Warsztaty – nowoczesne opiniowanie i diagnozowanie ------------------ Styczeń 2020 Konferencja Elementy diagnozy neuropsychologicznej. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej I semestr roku szkolnego 2019/2020 ------------------ ----------------- Luty 2020 Konferencja Rodzina w kryzysie – diagnoza i interwencja kryzysowa ----------------- Marzec 2020 Webinar Praca poradni w warunkach kształcenia na odległość. Zebranie rady pedagogicznej – opinia w sprawie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2020/2021 Zaopiniowanie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2020/2021 Kwiecień 2020 Webinar Jak wspierać uczniów w kryzysie?. Warsztaty Systemowa terapia rodzin ----------------- Maj 2020 Warsztaty Podstawy terapii Sandplay ----------------- Czerwiec 2020 Warsztaty Trening balintowski w pracy nad relacją terapeuta–pacjent. Zebranie rady pedagogicznej podsumowujące pracę poradni w roku szkolnym 2019/2020 ----------------- 1.3. Ewaluacja wewnętrzna 1. Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej była realizacja założeń w zakresie zaspokajania potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty poradni. Analiza dokumentów, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla klientów poradni (rodziców, uczniów) oraz obserwacje zajęć pozwoliły stwierdzić, iż: • realizacja oferty placówki pozwala osiągać jej cele i wypełniać zadania statutowe oraz zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji z niej korzystających, • podejmowane są działania służące wyrównywaniu szans w dostępie do oferty placówki, • placówka pozyskuje informacje od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały z oferty placówki, na temat działań podejmowanych przez placówkę, • w opinii osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki, wsparcie otrzymywane w placówce jest odpowiednie do ich potrzeb, • placówka zachęca osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki do własnego rozwoju. 2. Poradnia dostosowuje formy i metody pracy do potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki poprzez systematyczną diagnozę potrzeb, obserwację pracy uczniów oraz poprzez współpracę z rodzicami i szkołami, do których uczęszczają uczniowie. O adekwatności udzielanej przez poradnię pomocy świadczą efekty pracy uczniów w środowisku szkolnym. Wnikliwa analiza i pogłębiona diagnoza pozwalają dostrzec potrzeby uczniów i wskazać szczegółowe kierunki w doskonaleniu umiejętności uczniów. Poradnia pozyskuje i analizuje informację na temat prowadzonych działań dzięki współpracy z rodzicami uczniów, pedagogami i psychologami szkolnymi oraz nauczycielami w szkołach, współpracujących z poradnią. 3. Poradnia wykorzystuje wnioski z informacji od instytucji korzystających z oferty placówki, poprzez udoskonalanie metod badawczych, diagnoz i obserwacji uczniów. Informacje od instytucji współpracujących z poradnią wpływają na organizację pracy poradni, np. w ustalaniu godzin pracy, form wsparcia dla szkół i innych. Zastosowano nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi osób i instytucji w postaci dni otwartych poradni oraz mediacji rodzinnych. 4. Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej była również celowa współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju. Ankiety dla klientów poradni (nauczycieli, rodziców, dyrektorów), obserwacje zajęć, wywiady z dyrektorami szkół pozwoliły stwierdzić, że placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Ta współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na wzajemny rozwój. 5. Zarządzanie poradnią zapewnia warunki do współpracy ze środowiskiem lokalnym poprzez zachęcanie instytucji i organizacji do podejmowania wspólnych działań, np. dni otwarte poradni, szkolenia, warsztaty dla nauczycieli, rodziców, pomoc w nawiązywaniu współpracy z zakładami pracy, firmami w ramach doradztwa zawodowego. Poradnia wychodzi naprzeciw oczekiwaniom lokalnych przedsiębiorców, organizując konsultacje dla uczniów, wpierając szkolnych doradców zawodowych. 6. O wzajemnym rozwoju poradni i środowiska lokalnego świadczy liczba spotkań, organizowanych szkoleń, liczba przeprowadzonych badań, diagnoz, warsztatów, szkoleń. Poradnia zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego, na co wskazują wyniki przeprowadzonej ankiety wśród instytucji, szkół i organizacji współpracujących z poradnią. Wskazują one, że podejmowane przez poradnię działania w pełni zaspokajają potrzeby lokalnego środowiska. 1.4. Ocena pracy nauczycieli i ocena dorobku zawodowego nauczycieli 1. Przeprowadzone obserwacje zajęć, analiza pracy zawodowej, opinie współpracujących z poradnią instytucji oraz zgromadzona dokumentacja pozwoliły dokonać oceny pracy trzech nauczycieli. 2. Również kontrola działań nauczyciela, obserwacje zajęć, opinia opiekuna stażu oraz kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego pozwoliły wystawić pozytywną ocenę dorobku zawodowego. Poza tym dokonano oceny planu rozwoju zawodowego pod kątem zgodności z prawem oświatowym, statutem poradni oraz i zasadami jej funkcjonowania. 1.5. Wspomaganie rozwoju zawodowego 1. W ramach wspomagania rozwoju zawodowego nauczyciele uczestniczyli w licznych formach doskonalenia zawodowego, tj. w warsztatach, szkoleniach, konferencjach, webinariach. Od …… marca 2020 r. do …… maja 2020 r. poradnia realizowała swoje zadania w formie zdalnej. W tym czasie również odbywały się szkolenia w formie webinariów. 2. W minionym roku szkolnym zrealizowano w poradni następujące formy i tematy doskonalenia zawodowego: • Organizacja procesu diagnozowania prowadzonego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną – warsztaty, • Zasady stosowania i interpretacji testów diagnostycznych – warsztaty, • Nowoczesne opiniowanie i diagnozowanie – warsztaty, • Elementy diagnozy neuropsychologicznej – konferencja, • Rodzina w kryzysie – diagnoza i interwencja kryzysowa – konferencja, • Praca poradni w warunkach kształcenia na odległość – webinarium, • Jak wspierać uczniów w kryzysie? – webinarium, • Systemowa terapia rodzin – warsztaty, • Podstawy terapii Sandplay – warsztaty, • Trening balintowski w pracy nad relacją terapeuta–pacjent – warsztaty. 3. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego wpłynęły znacząco na podniesienie jakości pracy poradni, poprzez wzbogacenie doświadczenia i umiejętności nauczycieli. Podczas zdalnej pracy poradni nauczyciele w znacznym stopniu udoskonalili umiejętności posługiwania się technologią informacyjną. Stworzyli narzędzia wspomagające kształcenie na odległość, nabyli umiejętności pozyskiwania informacji o funkcjonowaniu dzieci i młodzieży w systemie zdalnego nauczania. Zorganizowali pomoc psychologiczno- -pedagogiczną dla uczniów w kryzysie. 1.6. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa W ramach kontroli procesu diagnozowania w zakresie opiniowania i orzecznictwa dokonano analizy prowadzonej dokumentacji. Pozytywnie oceniono skuteczność stosowanych metod i narzędzi diagnozy w zakresie rejestrowania, kodowania i obliczania wyników testowych. W wyniku kontroli stwierdzono, że wydawane orzeczenia i opinie służą planowanej pomocy klientowi (uczniom i ich rodzicom). Szczegółowe zapisy dotyczące diagnozy i wskazań w zakresie udzielania pomocy uczniom są: czytelne, rzeczowe, konkretne i wyraźnie informują o działaniach, jakie należy podjąć, pracując z uczniami. Przeprowadzono kontrolę spójności zapisów dokumentacji z opracowanym harmonogramem spotkań z dziećmi oraz rzetelności informacji o podjętych działaniach w ramach bezpośredniej pracy z uczniami. Dokonano przeglądu bieżącej dokumentacji: kart indywidualnych dziecka, dzienników zajęć psychologa/pedagoga. Dokumentacja jest prowadzona poprawnie, systematycznie i rzetelnie. Dzięki niej można ocenić pracę nauczycieli w zakresie dokumentowania postępów uczniów oraz diagnozę ich potrzeb. W wyniku kontroli sprawdzono terminowość diagnozowania, opiniowania i orzecznictwa. Wszystkie działania są przeprowadzane w terminie, systematycznie, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Przedmiotem kontroli była również realizacja ustaleń rad pedagogicznych. Wszystkie ustalenia były realizowane we wskazanym terminie. Pracownicy poradni podlegają kodeksowi etyki obowiązującemu w placówce. Każdy pracownik sumiennie przestrzega zapisów kodeksu. 1.7. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego Monitorowaniu podlegała organizacja, przebieg i efekty procesu diagnozowania. Systematyczne monitorowanie służyło przede wszystkim planowaniu pracy pedagogów i psychologów w poradni. Ich sprawne działania pozwoliły terminowo wykonać zaplanowane działania. Monitorowaniu podległo również udzielanie poradnictwa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczone przez psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów poradni dla dyrektorów szkół/placówek, nauczycieli, uczniów i ich rodziców w ramach szczególnego wsparcia w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Podczas zdalnego nauczania pracownicy poradni na bieżąco przekazywali rodzicom i ich uczniom wskazówki, jak samodzielnie uczyć się, jakie stosować metody zapamiętywania i utrwalania wiedzy. Poza tym monitorowaniu podlegała również kwestia bezpieczeństwa w sieci. Rola pracowników poradni sprowadzała się do informowania rodziców o zagrożeniach w sieci.   1.8. Obserwacja zajęć W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor przeprowadził 9 obserwacji zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniem. W wyniku przeprowadzonych obserwacji wysunięto następujące wnioski: 1. Pracownicy poradni przeprowadzają diagnozy zgodnie z ustalonymi wspólnie zasadami. 2. Badania prowadzone bezpośrednio z uczniami odbywają się we właściwym klimacie wzajemnego zaufania. 3. Pedagodzy i psychologowie skrupulatnie analizują dokumentację ucznia oraz przeprowadzają wywiad z jego rodzicami. 4. Pracownicy opracowują dokumentację będącą wynikiem dogłębnej analizy zebranych materiałów i badań przeprowadzonych bezpośrednio z uczniem. 5. Pracownicy poradni opracowują opinie i orzeczenia, w których przedstawiają wyniki badań oraz wskazują sposoby i metody pracy z uczniami. 6. Należy zadbać o szerszą ofertę poradni w zakresie doradztwa zawodowego. 7. Należy zwrócić uwagę na pracę i poradnictwo w pracy z uczniami uzdolnionymi. 8. W pracy poradni ważna jest również innowacyjność w zakresie narzędzi badawczych. 1.9. Wnioski i rekomendacje ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020 1. Wnioski z zakresu ewaluacji: • należy systematycznie pozyskiwać informację zwrotną na temat zaspokajania potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki, • poradnia na podstawie zebranych informacji od współpracujących instytucji, organizacji, osób powinna opracować ofertę, zaspokajającą potrzeby lokalnego środowiska, • poradnia współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju; ważne jest, by ta współpraca miała charakter systemowy, • należy zadbać o skuteczne poznawanie potrzeb instytucji i organizacji współpracujących z poradnią. 2. Wnioski z zakresu wspomagania: • należy stosować w codziennej praktyce szkolnej wiedzę i umiejętności, które nauczyciele zdobyli podczas różnych form szkolenia, • ważna jest w codziennej pracy wzajemna pomoc i dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, • należy zadbać o udoskonalanie metod i narządzi badawczych, • należy monitorować na bieżąco, czy wiedza i umiejętności zdobyte na szkoleniach znajdują odzwierciedlenie w pracy pedagogów, psychologów. 3. Wnioski z kontroli: • należy systematycznie prowadzić dokumentację pedagogów i psychologów w taki sposób, by stanowiła ona przejrzyste i jasne wyniki badań, • pracownicy poradni powinni pamiętać o kodeksie etyki i znać jego zapisy – szczególnie pedagodzy rozpoczynający pracę, • należy zadbać o spójność zapisów dokumentacji z opracowanym harmonogramem spotkań z dziećmi oraz rzetelność informacji o podjętych działaniach w ramach bezpośredniej pracy z uczniami. 4. Wnioski z monitorowania: • należy na bieżąco monitorować efekty pracy z uczniami, sprawdzać jak uczeń funkcjonuje w środowisku szkolnym, w jaki sposób są respektowane i wdrażane zapisy opinii i orzeczeń wydawanych w poradni, • ważne jest wypracowanie sytemu poradnictwa służącego wspieraniu uczniów, ich rodziców i nauczycieli w zakresie radzenia sobie w sytuacjach traumatycznych, wywołujących lęk o zdrowie i życie najbliższych – należy systematycznie monitorować te działania. …………………………………… …………………………………………… (miejscowość, data) (podpis dyrektora poradni)