Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ………………………………
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2019/2020
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1627),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2019 r. poz. 1575).
I. Informacja o pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej – sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego
1.1. Informacje ogólne:
1. Liczba pracowników ogółem: …………
2. Liczba pracowników pedagogicznych ogółem: …………
3. Liczba etatów pedagogicznych : ……, w tym …… pełne etaty, …… niepełne etaty
4. Stopnie awansu zawodowego:
• stażystów: ……,
• kontraktowych: ……,
• mianowanych: ……,
• dyplomowanych: ……
1.2. Praca Rady Pedagogicznej
Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały, zarządzenia dyrektora
Sierpień 2019 Organizacja roku szkolnego, plan nadzoru.
Diagnoza potrzeb szkoleniowych przeprowadzona w ramach współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Zawodowego Zatwierdzająca plan pracy poradni, ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie poradni, w sprawie zaopiniowania zmian w arkuszu organizacyjnym placówki
Październik 2019 Warsztaty z zakresu organizacji procesu diagnozowania prowadzonego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną Zarządzenie dyrektora w sprawie wydania opinii RP w sprawie projektu budżetu poradni na rok 2020
Listopad 2019 Warsztaty w zakresie doskonalenia i znajomości zasad stosowania i interpretacji testów diagnostycznych -----------------
Grudzień 2019 Warsztaty – nowoczesne opiniowanie i diagnozowanie ------------------
Styczeń 2020 Konferencja Elementy diagnozy neuropsychologicznej.
Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej I semestr roku szkolnego 2019/2020 ------------------
-----------------
Luty 2020 Konferencja Rodzina w kryzysie – diagnoza i interwencja kryzysowa -----------------
Marzec 2020 Webinar Praca poradni w warunkach kształcenia na odległość.
Zebranie rady pedagogicznej – opinia w sprawie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2020/2021 Zaopiniowanie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2020/2021
Kwiecień 2020 Webinar Jak wspierać uczniów w kryzysie?.
Warsztaty Systemowa terapia rodzin -----------------
Maj 2020 Warsztaty Podstawy terapii Sandplay -----------------
Czerwiec 2020 Warsztaty Trening balintowski w pracy nad relacją terapeuta–pacjent.
Zebranie rady pedagogicznej podsumowujące pracę poradni w roku szkolnym 2019/2020 -----------------
1.3. Ewaluacja wewnętrzna
1. Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej była realizacja założeń w zakresie zaspokajania potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty poradni. Analiza dokumentów, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla klientów poradni (rodziców, uczniów) oraz obserwacje zajęć pozwoliły stwierdzić, iż:
• realizacja oferty placówki pozwala osiągać jej cele i wypełniać zadania statutowe oraz zaspokaja potrzeby osób, instytucji
i organizacji z niej korzystających,
• podejmowane są działania służące wyrównywaniu szans w dostępie do oferty placówki,
• placówka pozyskuje informacje od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały z oferty placówki, na temat działań podejmowanych przez placówkę,
• w opinii osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki, wsparcie otrzymywane w placówce jest odpowiednie do ich potrzeb,
• placówka zachęca osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki do własnego rozwoju.
2. Poradnia dostosowuje formy i metody pracy do potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki poprzez systematyczną diagnozę potrzeb, obserwację pracy uczniów oraz poprzez współpracę z rodzicami i szkołami, do których uczęszczają uczniowie. O adekwatności udzielanej przez poradnię pomocy świadczą efekty pracy uczniów w środowisku szkolnym. Wnikliwa analiza i pogłębiona diagnoza pozwalają dostrzec potrzeby uczniów i wskazać szczegółowe kierunki w doskonaleniu umiejętności uczniów. Poradnia pozyskuje i analizuje informację na temat prowadzonych działań dzięki współpracy z rodzicami uczniów, pedagogami i psychologami szkolnymi oraz nauczycielami w szkołach, współpracujących z poradnią.
3. Poradnia wykorzystuje wnioski z informacji od instytucji korzystających z oferty placówki, poprzez udoskonalanie metod badawczych, diagnoz i obserwacji uczniów. Informacje od instytucji współpracujących z poradnią wpływają na organizację pracy poradni, np. w ustalaniu godzin pracy, form wsparcia dla szkół i innych. Zastosowano nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi osób i instytucji w postaci dni otwartych poradni oraz mediacji rodzinnych.
4. Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej była również celowa współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju. Ankiety dla klientów poradni (nauczycieli, rodziców, dyrektorów), obserwacje zajęć, wywiady z dyrektorami szkół pozwoliły stwierdzić, że placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Ta współpraca ze środowiskiem lokalnym wpływa na wzajemny rozwój.
5. Zarządzanie poradnią zapewnia warunki do współpracy ze środowiskiem lokalnym poprzez zachęcanie instytucji i organizacji do podejmowania wspólnych działań, np. dni otwarte poradni, szkolenia, warsztaty dla nauczycieli, rodziców, pomoc w nawiązywaniu współpracy z zakładami pracy, firmami w ramach doradztwa zawodowego. Poradnia wychodzi naprzeciw oczekiwaniom lokalnych przedsiębiorców, organizując konsultacje dla uczniów, wpierając szkolnych doradców zawodowych.
6. O wzajemnym rozwoju poradni i środowiska lokalnego świadczy liczba spotkań, organizowanych szkoleń, liczba przeprowadzonych badań, diagnoz, warsztatów, szkoleń. Poradnia zaspokaja potrzeby środowiska lokalnego, na co wskazują wyniki przeprowadzonej ankiety wśród instytucji, szkół i organizacji współpracujących z poradnią. Wskazują one, że podejmowane przez poradnię działania w pełni zaspokajają potrzeby lokalnego środowiska.
1.4. Ocena pracy nauczycieli i ocena dorobku zawodowego nauczycieli
1. Przeprowadzone obserwacje zajęć, analiza pracy zawodowej, opinie współpracujących z poradnią instytucji oraz zgromadzona dokumentacja pozwoliły dokonać oceny pracy trzech nauczycieli.
2. Również kontrola działań nauczyciela, obserwacje zajęć, opinia opiekuna stażu oraz kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego pozwoliły wystawić pozytywną ocenę dorobku zawodowego. Poza tym dokonano oceny planu rozwoju zawodowego pod kątem zgodności z prawem oświatowym, statutem poradni oraz i zasadami jej funkcjonowania.
1.5. Wspomaganie rozwoju zawodowego
1. W ramach wspomagania rozwoju zawodowego nauczyciele uczestniczyli w licznych formach doskonalenia zawodowego, tj. w warsztatach, szkoleniach, konferencjach, webinariach. Od …… marca 2020 r. do …… maja 2020 r. poradnia realizowała swoje zadania w formie zdalnej. W tym czasie również odbywały się szkolenia w formie webinariów.
2. W minionym roku szkolnym zrealizowano w poradni następujące formy i tematy doskonalenia zawodowego:
• Organizacja procesu diagnozowania prowadzonego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną – warsztaty,
• Zasady stosowania i interpretacji testów diagnostycznych – warsztaty,
• Nowoczesne opiniowanie i diagnozowanie – warsztaty,
• Elementy diagnozy neuropsychologicznej – konferencja,
• Rodzina w kryzysie – diagnoza i interwencja kryzysowa – konferencja,
• Praca poradni w warunkach kształcenia na odległość – webinarium,
• Jak wspierać uczniów w kryzysie? – webinarium,
• Systemowa terapia rodzin – warsztaty,
• Podstawy terapii Sandplay – warsztaty,
• Trening balintowski w pracy nad relacją terapeuta–pacjent – warsztaty.
3. Wszystkie formy doskonalenia zawodowego wpłynęły znacząco na podniesienie jakości pracy poradni, poprzez wzbogacenie doświadczenia i umiejętności nauczycieli. Podczas zdalnej pracy poradni nauczyciele w znacznym stopniu udoskonalili umiejętności posługiwania się technologią informacyjną. Stworzyli narzędzia wspomagające kształcenie na odległość, nabyli umiejętności pozyskiwania informacji o funkcjonowaniu dzieci i młodzieży w systemie zdalnego nauczania. Zorganizowali pomoc psychologiczno-
-pedagogiczną dla uczniów w kryzysie.
1.6. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa
W ramach kontroli procesu diagnozowania w zakresie opiniowania i orzecznictwa dokonano analizy prowadzonej dokumentacji. Pozytywnie oceniono skuteczność stosowanych metod i narzędzi diagnozy w zakresie rejestrowania, kodowania i obliczania wyników testowych. W wyniku kontroli stwierdzono, że wydawane orzeczenia i opinie służą planowanej pomocy klientowi (uczniom i ich rodzicom). Szczegółowe zapisy dotyczące diagnozy i wskazań w zakresie udzielania pomocy uczniom są: czytelne, rzeczowe, konkretne i wyraźnie informują o działaniach, jakie należy podjąć, pracując z uczniami. Przeprowadzono kontrolę spójności zapisów dokumentacji z opracowanym harmonogramem spotkań z dziećmi oraz rzetelności informacji o podjętych działaniach w ramach bezpośredniej pracy z uczniami. Dokonano przeglądu bieżącej dokumentacji: kart indywidualnych dziecka, dzienników zajęć psychologa/pedagoga. Dokumentacja jest prowadzona poprawnie, systematycznie i rzetelnie. Dzięki niej można ocenić pracę nauczycieli w zakresie dokumentowania postępów uczniów oraz diagnozę ich potrzeb. W wyniku kontroli sprawdzono terminowość diagnozowania, opiniowania i orzecznictwa. Wszystkie działania są przeprowadzane w terminie, systematycznie, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Przedmiotem kontroli była również realizacja ustaleń rad pedagogicznych. Wszystkie ustalenia były realizowane we wskazanym terminie. Pracownicy poradni podlegają kodeksowi etyki obowiązującemu w placówce. Każdy pracownik sumiennie przestrzega zapisów kodeksu.
1.7. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego
Monitorowaniu podlegała organizacja, przebieg i efekty procesu diagnozowania. Systematyczne monitorowanie służyło przede wszystkim planowaniu pracy pedagogów i psychologów w poradni. Ich sprawne działania pozwoliły terminowo wykonać zaplanowane działania. Monitorowaniu podległo również udzielanie poradnictwa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczone przez psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów poradni dla dyrektorów szkół/placówek, nauczycieli, uczniów i ich rodziców w ramach szczególnego wsparcia w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Podczas zdalnego nauczania pracownicy poradni na bieżąco przekazywali rodzicom i ich uczniom wskazówki, jak samodzielnie uczyć się, jakie stosować metody zapamiętywania i utrwalania wiedzy. Poza tym monitorowaniu podlegała również kwestia bezpieczeństwa w sieci. Rola pracowników poradni sprowadzała się do informowania rodziców o zagrożeniach w sieci.
1.8. Obserwacja zajęć
W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor przeprowadził 9 obserwacji zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniem.
W wyniku przeprowadzonych obserwacji wysunięto następujące wnioski:
1. Pracownicy poradni przeprowadzają diagnozy zgodnie z ustalonymi wspólnie zasadami.
2. Badania prowadzone bezpośrednio z uczniami odbywają się we właściwym klimacie wzajemnego zaufania.
3. Pedagodzy i psychologowie skrupulatnie analizują dokumentację ucznia oraz przeprowadzają wywiad z jego rodzicami.
4. Pracownicy opracowują dokumentację będącą wynikiem dogłębnej analizy zebranych materiałów i badań przeprowadzonych bezpośrednio z uczniem.
5. Pracownicy poradni opracowują opinie i orzeczenia, w których przedstawiają wyniki badań oraz wskazują sposoby i metody pracy z uczniami.
6. Należy zadbać o szerszą ofertę poradni w zakresie doradztwa zawodowego.
7. Należy zwrócić uwagę na pracę i poradnictwo w pracy z uczniami uzdolnionymi.
8. W pracy poradni ważna jest również innowacyjność w zakresie narzędzi badawczych.
1.9. Wnioski i rekomendacje ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020
1. Wnioski z zakresu ewaluacji:
• należy systematycznie pozyskiwać informację zwrotną na temat zaspokajania potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
• poradnia na podstawie zebranych informacji od współpracujących instytucji, organizacji, osób powinna opracować ofertę, zaspokajającą potrzeby lokalnego środowiska,
• poradnia współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju; ważne jest, by ta współpraca miała charakter systemowy,
• należy zadbać o skuteczne poznawanie potrzeb instytucji i organizacji współpracujących z poradnią.
2. Wnioski z zakresu wspomagania:
• należy stosować w codziennej praktyce szkolnej wiedzę i umiejętności, które nauczyciele zdobyli podczas różnych form szkolenia,
• ważna jest w codziennej pracy wzajemna pomoc i dzielenie się wiedzą i doświadczeniem,
• należy zadbać o udoskonalanie metod i narządzi badawczych,
• należy monitorować na bieżąco, czy wiedza i umiejętności zdobyte na szkoleniach znajdują odzwierciedlenie w pracy pedagogów, psychologów.
3. Wnioski z kontroli:
• należy systematycznie prowadzić dokumentację pedagogów i psychologów w taki sposób, by stanowiła ona przejrzyste i jasne wyniki badań,
• pracownicy poradni powinni pamiętać o kodeksie etyki i znać jego zapisy – szczególnie pedagodzy rozpoczynający pracę,
• należy zadbać o spójność zapisów dokumentacji z opracowanym harmonogramem spotkań z dziećmi oraz rzetelność informacji o podjętych działaniach w ramach bezpośredniej pracy z uczniami.
4. Wnioski z monitorowania:
• należy na bieżąco monitorować efekty pracy z uczniami, sprawdzać jak uczeń funkcjonuje w środowisku szkolnym, w jaki sposób są respektowane i wdrażane zapisy opinii i orzeczeń wydawanych w poradni,
• ważne jest wypracowanie sytemu poradnictwa służącego wspieraniu uczniów, ich rodziców i nauczycieli w zakresie radzenia sobie w sytuacjach traumatycznych, wywołujących lęk o zdrowie i życie najbliższych – należy systematycznie monitorować te działania.
…………………………………… ……………………………………………
(miejscowość, data) (podpis dyrektora poradni)