Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Biblioterapia w poradni. Część II
Opracowała: Ilona Michałowska-Olechnowicz, certyfikowany terapeuta metody Snoezelen I stopnia, pedagog, prowadzi autorskie zajęcia terapeutyczne dla dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym
Coraz więcej pedagogów włącza biblioterapię do warsztatu swojej pracy, dostrzegając w niej skuteczną formę pomagania dzieciom i młodzieży w zwalczaniu ich problemów i trudności. Uczestnikami procesu biblioterapeutycznego mogą być np.: osoby zdrowe, które chcą rozwijać lub nabywać nowe umiejętności psychospołeczne, osoby poszukujące inspiracji do działania, uczniowie zdolni, ale i uczniowie mający kłopoty z nauką, osoby z niepełnosprawnościami, np. z którymi wykorzystuje się alternatywne materiały czytelnicze, osoby z zaburzeniami psychicznymi lub emocjonalnymi, osoby z zaburzeniami zachowania, osoby odrzucone przez rodzinę i społeczeństwo, dzieci i młodzież wykluczone bądź zagrożone wykluczeniem społecznym, osoby uzależnione i współuzależnione.
Etapy procesu biblioterapeutycznego
Proces biblioterapeutyczny ma swoje etapy, czyli przebiega w pewnej wytyczonej strukturze, niezależnie czy jest przeprowadzany w poradni, czy w szkole. Podopieczny, wczytując się i analizując wybrane materiały, przechodzi stopniowo ten proces.
I etap – przygotowawczy:
• diagnoza uczestnika – najlepiej, gdy rozpoczyna się ona od anamnezy (wywiadu lekarskiego) dokonanej przez lekarza prowadzącego, to z jego obserwacji i wniosków biblioterapeuta wyciąga bowiem istotne informacje o stanie zdrowia osoby; w przypadku gdy do czynienia mamy z dzieckiem czy młodzieżą szkolną dodatkowo potrzebna jest opinia opiekuna, wychowawcy, psychologa, pedagoga,
• odpowiedni dobór literatury adekwatnej do rodzajów problemów zdiagnozowanych przez biblioterapeutę, ściśle wiążących się z daną sytuacją terapeutyczną.
II etap – działanie biblioterapeutyczne:
Po postawieniu diagnozy, w zależności od rodzaju grupy czy jednostki podlegającej terapii opracowuje się odpowiednie modele postępowania biblioterapeutycznego. Proces terapeutyczny składa się z następujących etapów:
• praca uczestnika/grupy ze wskazanymi przez biblioterapeutę materiałami czytelniczymi (samodzielne czytanie, słuchanie, oglądanie),
• identyfikacja z bohaterem literackim i jego przeżyciami (pozytywnymi/ negatywnymi), która ma na celu wywołanie określonych przeżyć emocjonalnych. Na tym etapie uczestnik procesu biblioterapeutycznego może się znacznie pobudzić, jak i wyciszyć,
• refleksja uczestnika nad sobą, czytanym tekstem, oglądanym filmem, słuchaną muzyką i sytuacją, w której obecnie się znajduje,
• katharsis – odreagowanie napięcia, które pojawiło się pod wpływem przeczytania, wysłuchania, obejrzenia wybranego materiału, i doznanie ulgi,
• wgląd w siebie – samodzielna lub ze wsparciem biblioterapeuty analiza problemów uczestnika/ grupy, czyli przepracowanie pewnych spraw, co prowadzi do nowego spojrzenia na problem,
• wywołanie i podtrzymanie zmiany postaw, zachowań uczestnika procesu. Istotnym jest nie tylko doprowadzenie do redukcji niepożądanych zachowań, ale także pomoc w ich podtrzymaniu.
Istnieje też trójelementowy model postępowania biblioterapeutycznego, który składa się z:
• eksplikacji (jej celem jest teoretyczne przedstawienie problemu, jego zobrazowanie i wyjaśnienie pewnych mechanizmów),
• perswazji (celem propagowanie pożądanych zachowań),
• reorientacji (skierowanej na system wartości odbiorcy biblioterapii)
Niniejsze elementy niekoniecznie muszą być realizowane w tej samej kolejności.
III etap – postępowania biblioterapeutycznego:
Organizując zajęcia biblioterapeutyczne, należy przestrzegać następujących zasad:
• swoboda uczestnictwa,
• uwzględnianie potrzeb, problemów i preferencji uczestnika bądź członków grupy,
• dostosowanie środków terapeutycznych do możliwości percepcyjnych i fizycznych odbiorcy bądź uczestników grupy,
• dostosowanie poziomu i tempa zajęć terapeutycznych do możliwości uczestników biblioterapii,
• odwoływanie się do gotowości uczestnika,
• włączanie do programów biblioterapeutycznych elementów innych terapii (arteterapii).
Po obserwacji wstępnej i diagnozie biblioterapeuta tworzy grupy terapeutyczne uczestników biblioterapii z podobnymi problemami, dla których wybiera odpowiedni model postępowania biblioterapeutycznego i programy spotkań.
Grupa nie może być zbyt liczna, może mieć np. do 12 osób. Czas trwania jednej sesji powinien wahać się od 30 do 90 minut, a odbywać się one powinny raz lub dwa razy w tygodniu. Programy długoterminowe mogą trwać kilka miesięcy. Duże znaczenie ma miejsce odbywania sesji. Sala powinna być przytulna, wyposażona w odpowiedni sprzęt, ważny jest jej wystrój. W celu uzyskania lepszej atmosfery terapeutycznej, jeśli jest tylko taka możliwość, można przenieść zajęcia do lasu, parku, nad jezioro itp. O atmosferze terapeutycznej panującej na sesji decyduje jednak osoba prowadzącego terapię. Najlepiej, gdy prowadzący potrafi wzbudzić sympatię i zaufanie, rozumie kłopoty uczestników sesji. Biblioterapeuta nie może oceniać uczestników grupy, musi ich akceptować takimi, jakimi są, i zadbać o właściwe relacje między nimi.
Techniki biblioterapeutyczne
Tradycyjne techniki biblioterapeutyczne:
• poezjoterapia – forma, w której wykorzystuje się bogactwo poetyckich metafor, symbolikę itd.,
• bibliodoradztwo – ten aspekt biblioterapii uaktywnia się na styku promocji czytelnictwa i biblioterapii,
• bajkoterapia – metoda pokrewna do biblioterapii, w której w celach terapeutycznych wykorzystuje się bajki; ich celem jest uspokojenie, neutralizowanie lęku, zredukowanie napięć emocjonalnych i pomoc w nabyciu pozytywnej samooceny; bajki terapeutyczne zawsze opierają się na założeniach któregoś z kierunków psychoterapeutycznych, wyróżnia się bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne oraz psychoterapeutyczne.
Audiowizualne techniki biblioterapii:
• filmoterapia – wykorzystanie różnego rodzaju filmów (fabularnych, edukacyjnych, dokumentalnych, animowanych) do pracy profilaktyczno-rozwojowej i terapeutycznej z uczestnikiem,
• biblioterapia online – sesja biblioterapeutyczna dostępna jest poprzez połączenie się z internetem i wejście na wskazaną stronę www.
Pomocne techniki i ćwiczenia
W programie biblioterapeutycznym należy uwzględnić techniki i ćwiczenia. Poniżej przedstawione zostały te najczęstsze stosowane, czyli np.:
• odsłuchiwanie tekstów relaksacyjnych, aktywizujących,
• głośne, samodzielne czytanie tekstów przez podopiecznych,
• czytanie wybranych tekstów przez prowadzącego,
• indywidualna bądź grupowa praca nad tekstem ( np. odpowiadanie na pytania),
• dyskusja,
• pisanie listu do bohatera literackiego,
• drama, „wejście w rolę”,
• tworzenie innego zakończenia bądź dalszych losów bohatera,
• techniki twórcze,
• elementy pedagogiki zabawy,
• malowanie, rysowanie ilustracji, rysunków do przerabianego tekstu, w szczególności związanych z emocjami tam występującymi lub też emocjami pojawiającymi się u podopiecznego po przeczytaniu, odsłuchaniu tekstu.
Materiały i środki biblioterapeutyczne
Znaczenie ma odpowiedni dobór materiałów, biblioterapeuci wyróżniają więc cztery rodzaje materiałów czytelniczych, pogrupowanych z uwagi na sposób ich oddziaływania na czytelnika:
• materiały pobudzające, czyli książki/filmy przygodowe, wojenne, podróżnicze i popularnonaukowe,
• materiały uspakajające, do których zalicza się baśnie, literaturę humorystyczną,
• materiały refleksyjne, czyli powieści obyczajowe, biograficzne, psychologiczne i socjologiczne,
• materiały sacrum – materiały wywołujące w czytelniku silne wzruszenie czy przemianę charakterologiczną.
Środki wykorzystywane w zajęciach biblioterapeutycznych:
• słowne, np. opowiadanie treści utworów,
• drukowane, np. książki, fragmenty utworów,
• wizualne, np. fotografie, ilustracje książkowe, plakaty,
• słuchowe, np. muzyka odtwarzana z płyty, grana na żywo, audycje słowno-muzyczne, audiobooki,
• słuchowo-oglądowe, np. filmy edukacyjne, dokumentalne, fabularne.
Bibliografia:
• I. Borecka, Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik, Warszawa 2001.
• M. Cyrklaff, Biblioterapia jako forma pracy rozwojowo-profilaktyczne. Charakterystyka i zastosowanie metody. „Zarządzanie Biblioteką” 2014, nr 1(6).
• M. Cyrklaff, Biblioterapia jako forma pracy rozwojowo-profilaktycznej. Cz. 2. Techniki i narzędzi biblioterapeutyczne. „Zarządzanie Biblioteką” 2015, nr 1(7).
• M. Cyrklaff, Biblioterapia w edukacji z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia, Toruń 2014.
• W. Czernianin, H. Czernianin i in., Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki, Wrocław 2017.
• M. Molicka, Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.